Page 8 - Fizik 11 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 8

2
                                                                                          FİZİK 12

            1. ÜNİTE     : ÇEMBERSEL HAREKET > 1.1. Düzgün Çembersel Hareket
            Kavram       : Açısal Hız
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

             Çalışmanın Adı                          BOZUK SAATLER                                  15 dk.
             Çalışmanın Amacı  Açısal hız kavramını tanımlayabilme.


            Yönerge: Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.

                                                 BOZUK SAATLER
            Birbirlerinden farklı ölçülerde ve özelliklerde olan bozuk duvar saatlerinin hepsi saat 12:00’den itibaren
            çalıştırılmış ve saatlerin çalışması 1000 saniye boyunca izlenmiştir. Bu süre sonunda her saatin gös-
            terdiği sayıların ve saatlerin akreplerinin taradığı açıların farklı değerlerde olduğu görülmüştür. Görsel
            1’deki saatin akrebi 03:00’e gelene kadar 90˚lik açı (π/2 radyan), Görsel 2’deki saatin akrebi 08:00’e
            gelene kadar 240˚lik açı (4π/3 radyan) ve Görsel 3’teki saatin akrebi 09:00’a gelene kadar 270˚lik açı
            (3π/2 radyan) taramıştır.



























                        Görsel 1                       Görsel 2                       Görsel 3

            Gözlemler sonucunda saatlerin akreplerinin açısal hızlarının değeri radyan/saniye cinsinden hesaplan-
            mış ve saatlerin “ω” açısal hızlarının büyüklükleri arasında ω 3 > ω 2 > ω 1 şeklinde bir ilişki bulunmuştur.

            Sorular

            1.  Sizce saatlerin akrepleri hangi hareketi yapmaktadır? Bu hareket için saat akreplerinin uzunluğu
                hangi niceliği temsil eder? Açıklayınız.




            2.  Açısal hız kavramını tanımlayarak açısal hızın saat akreplerinin boyları ile ilişkisini belirtiniz.



            3.  Gözlem sonuçlarına göre açısal hız ile taranan açı arasındaki ilişkiyi açıklayınız.





                                                                                                     5
            Hazırlayan: Dilek DEMİR
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13