Page 163 - Kimya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 163

91     KİMYA 9


         4. ÜNİTE     : MADDENİN HÂLLERİ > 4.4. Gazlar > 4.4.2. Gazları Tanımlayan Özellikler
         Kavram       : Avogadro Sayısı
         Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
         Alan Becerileri  : Akıl Yürütme Becerisi

          Çalışmanın Adı                               ŞİNİK                                     20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Madde miktarının ölçülebilir hâle getirilmesini sağlayan Avogadro sayısını açıklayabilme.

          Yönerge: Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.


            Eski  çağlardan  beri  insanoğlu  gerek  kendinin  gerekse  sahip  olduğu  hayvanların  beslenebilmesi
            için buğday, pirinç, arpa, yulaf, fasulye, nohut vb. ürünlere ihtiyaç duymuştur. Peki ama herkes bu
            ürünlerden ihtiyacını karşılayacak kadar yetiştirebilmiş midir? Ya da ihtiyacından fazlasını ne yap-
            mıştır? Bu durumda en mantıklı çözüm değiş tokuş ya da alım satım olmuştur. Ancak o günlerde şu
            an sahip olunan tartım aletleri ve teknoloji henüz keşfedilmemiştir. Buğday, pirinç, fasulyeyi tek tek
            saymak da mümkün değildir. O hâlde insanlar bu ürünleri nasıl ölçmüşlerdir?



















                              Görsel: Tahıl
            Tarihe baktığımızda belirli bir standart oluşturmak ve kullanım kolaylığı sağlamak için ölçmede çeşitli
            araçlar ve birimlerin kullanıldığını görürüz. Bunlardan birisi de Osmanlı Dönemi’nde halk arasında
            yaygın olarak kullanılan şiniktir. Şinik; sekiz kilo buğday doldurulabilen, metal ya da tahtadan ya-
            pılmış, kovaya benzeyen bir ölçme aracıdır. Tabii ki bir şinik buğday ile bir şinik fasulye aynı kiloda
            değildir. Örneğin pazardan üç şinik buğday alan kişi 24 kilo buğday almış demektir. Üç şiniği ölçmek
            24 kiloyu tartmaktan çok daha kolaydır ve kısa sürer.
            Küreselleşen dünyada artık alışverişleri her yerden gerçekleştirmek mümkündür. Amerika’dan, İn-
            giltere’den, Japonya’dan… Uluslararası satışı uygun görülen kimyasalları istediğiniz yerden alabilir
            ya da istediğiniz yere satabilirsiniz. Ama ufak bir sorun var: Kimyasallar, gözle görülemeyecek ka-
            dar küçük olan atom, molekül ve iyonlardan oluşuyor. Ne yazık ki bu tanecikleri de tek tek saymak
            mümkün değil. O zaman kimyacılar, çalışmalarında gerekli ölçümleri nasıl yapıyor? Görülüyor ki
            dünyanın her yerinde geçerli olan belli bir standarda ihtiyaç var. Bu sorunu çözmek için kimyacılar
                                                        23
            mol kavramını ortaya koymuştur. Bir mol 6,02x10  tane tanecik anlamına geliyor. “Neden bu kadar
            büyük bir sayı?” demeyin. Çünkü atom çok ama çok küçük. Şöyle düşünebiliriz: En küçük atom hid-
            rojendir ve bu kadar çok sayıda hidrojen bir araya geldiğinde sadece 1 gram kütleye sahiptir. Yani
            maddenin en küçük yapı taşı olan atomların gramla ölçülebilir miktarlarda olabilmesi için böylesine
            büyük bir sayı ortaya çıkıyor. Bu sayı tabii ki deneysel sonuçlara dayanıyor. Nasıl ki bir şinik buğday
                                                              23
                                                                                                  23
            ile bir şinik fasulyenin kütlesi farklıysa bir mol (6,02x10  tane) demir atomuyla bir mol (6,02x10
            tane) hidrojen atomunun da kütlesi farklıdır. Bu kütlelere “atomlar için mol kütlesi” denir. Örneğin
            demirin mol kütlesi 56 g/mol iken hidrojenin mol kütlesi 1 g/mol’dür. Kimyacılar bu sayede kütle ve
            tanecik sayıları ile ilgili ilişkilendirmeleri kolaylıkla yapabilmektedir. Mol kavramı ile tanecik sayısı
            ilişkisinin ortaya konulmasında Amedeo Avogadro’nun (Amedeo Avogadro) katkıları çok büyüktür.
            Bu sayıyı tespit etmeye ömrü yetmese de günümüzde bu sayı onun adıyla anılır.



          162
                                                                                                                           Hazırlayan: Nevruze ERKAN ERKOÇ
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168