Page 160 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 160

Cumhuriyet Dönemi’nde Saf Şiir,
                                                                                                  1.
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI           Cumhuriyet Dönemi’nde Toplumcu Şiir                      1. TEST TEST


        7.   Yeni bir şiir kurmak isteyen şair, Rus şiirine fütürizmi   9.   Daha çok gizli bir hece ölçüsü ahenginin hissedildiği ilk
            getiren  Mayakovski’yi  örnek  alarak  kurmak  istediği   şiir kitabı Duvar’da, II. Dünya Savaşı’nın insanlar üze-
            şiirin altyapısını oluşturur. Şiir anlayışında köklü deği-  rindeki etkisi zaman zaman kendini duyurur. Paris se-
            şiklikler yaptığı ve ileride devam ederek değiştireceği,   yahatinin ardından 1954’te yayımladığı ikinci şiir kitabı
            gitgide bir poetikaya dönüştüreceği asıl dönem 1929-  Sisler Bulvarı bir hayli ilgi toplar. Toplumsal gerçekçilik
            1932 yıllarıdır. 835 Satır, Jokond ile Si-Ya-U, Varan 3,   çerçevesinde “ben”in, yalnızlığın, yabancı ülkelerin ve
            1+1=1, Sesini Kaybeden Şehir, Benerci Kendini Niçin   insanların konu olarak işlendiği bu yapıtıyla şiiri yavaş
            Öldürdü, Gece Gelen Telgraf isimli şiir kitapları; basıl-  yavaş kendi kimliğini bulmaktadır. Fakat hemen bir yıl
            dığı dönemin şiir anlayışını, biçim ve içerik özellikleriyle   sonra yayımlanan ve ilgi görmeyen Yağmur Kaçağı şiir
            kökünden yıkan örneklerdir.                        kitabından sonra  Ben Sana Mecburum şairin birikimi
                                                               açısından yeni dönüşümleri beraberinde getirir.
            Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
                                                               Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
            A)  Hasan İzzettin Dinamo
                                                               A)  Enver Gökçe
            B)  Ercüment Behzat Lav
                                                               B)  Cemal Süreya
            C)  Nâzım Hikmet Ran
                                                               C)  Attilâ İlhan
            D)  İlhami Bekir Tez
                                                               D)  Rıfat Ilgaz
            E)  Melih Cevdet Anday
                                                               E)  Sezai Karakoç
















        8.   1940 - 1950 yılları arasında şiire uzun bir süre hâkim
            olan Garip akımına karşı edebiyat çevrelerince birçok
            eleştiri  yapılmıştır.  Ta  ki  Attilâ  İlhan  önderliğinde  bir
                                                           10.   (I) Mavi dergisi 1952 - 1956 yılları arasında Ankara’da,
            grubun 1952 yılında bir araya gelmesine kadar… 1952
                                                               şairliğe  ve  yazarlığa  yeni  başlamış  birkaç  liseli  arka-
            yılında ---- adındaki bir dergi etrafında toplanan Attilâ
                                                               daşın çıkardığı küçük bir sanat ve edebiyat dergisidir.
            İlhan,  Fert  Edgü,  Demir  Özlü  gibi  isimler  Garip  şiirini
                                                               (II)  Yayımlanmaya  başlanmasından  yaklaşık  iki  sene
            ağır bir şekilde eleştirerek yeni bir hareket başlattıkları-
                                                               sonra Attilâ İlhan’ın dergiye gönderdiği yazılarla “top-
            nı duyurmuştur. Onlar Garipçileri, şiiri basite indirgedik-
                                                               lumsal  gerçekçi”  bir  yapıya  bürünür.  (III)  Attilâ  İlhan
            leri için eleştirmiş; şiirin açık ve anlaşılır olamayacağını
                                                               Mavi  dergisinde  yayımlanan  yazılarında  kendi  sanat
            savunmuşlardır.  Çünkü  açık  seçik  yazılmak  istenen
                                                               anlayışının bir sentezi olarak belirlediği “sosyal realizm”
            şeyler düzyazı aracılığıyla da yapılabilir, bunun için şiire
                                                               görüşünün merceğinden Garipçileri eleştirir. (IV) Mavi
            gerek yoktur. Şiiri düz yazıdan ayıran şeyin manasında-
                                                               dergisi en hararetli tartışmaları Hisar dergisi etrafında
            ki derinlik olduğunu iddia etmişlerdir.
                                                               toplanan ve millî kültür çerçevesinde şiirler yazan şa-
                                                               irlerle gerçekleştirmiştir. (V) Bununla birlikte İkinci Yeni
            Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
                                                               şiir anlayışını desteklemiş; gerçeküstü imajlar, soyutla-
            gisi getirilmelidir?
                                                               malar, şuuraltı sıçramaları bu anlayışıyla kesişen yön-
            A)  Mavi                                           leri olmuştur.
            B)  Hisar
                                                               Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde
            C)  Pazar Postası                                  bilgi yanlışı vardır?
            D)  Varlık
                                                               A) I       B) II              C) III          D) IV             E) V
            E)  a Dergisi


                                                                                                                                                                     161
                                                       160                                                                                                           161
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165