Page 160 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 160
Cumhuriyet Dönemi’nde Saf Şiir,
1.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI Cumhuriyet Dönemi’nde Toplumcu Şiir 1. TEST TEST
7. Yeni bir şiir kurmak isteyen şair, Rus şiirine fütürizmi 9. Daha çok gizli bir hece ölçüsü ahenginin hissedildiği ilk
getiren Mayakovski’yi örnek alarak kurmak istediği şiir kitabı Duvar’da, II. Dünya Savaşı’nın insanlar üze-
şiirin altyapısını oluşturur. Şiir anlayışında köklü deği- rindeki etkisi zaman zaman kendini duyurur. Paris se-
şiklikler yaptığı ve ileride devam ederek değiştireceği, yahatinin ardından 1954’te yayımladığı ikinci şiir kitabı
gitgide bir poetikaya dönüştüreceği asıl dönem 1929- Sisler Bulvarı bir hayli ilgi toplar. Toplumsal gerçekçilik
1932 yıllarıdır. 835 Satır, Jokond ile Si-Ya-U, Varan 3, çerçevesinde “ben”in, yalnızlığın, yabancı ülkelerin ve
1+1=1, Sesini Kaybeden Şehir, Benerci Kendini Niçin insanların konu olarak işlendiği bu yapıtıyla şiiri yavaş
Öldürdü, Gece Gelen Telgraf isimli şiir kitapları; basıl- yavaş kendi kimliğini bulmaktadır. Fakat hemen bir yıl
dığı dönemin şiir anlayışını, biçim ve içerik özellikleriyle sonra yayımlanan ve ilgi görmeyen Yağmur Kaçağı şiir
kökünden yıkan örneklerdir. kitabından sonra Ben Sana Mecburum şairin birikimi
açısından yeni dönüşümleri beraberinde getirir.
Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hasan İzzettin Dinamo
A) Enver Gökçe
B) Ercüment Behzat Lav
B) Cemal Süreya
C) Nâzım Hikmet Ran
C) Attilâ İlhan
D) İlhami Bekir Tez
D) Rıfat Ilgaz
E) Melih Cevdet Anday
E) Sezai Karakoç
8. 1940 - 1950 yılları arasında şiire uzun bir süre hâkim
olan Garip akımına karşı edebiyat çevrelerince birçok
eleştiri yapılmıştır. Ta ki Attilâ İlhan önderliğinde bir
10. (I) Mavi dergisi 1952 - 1956 yılları arasında Ankara’da,
grubun 1952 yılında bir araya gelmesine kadar… 1952
şairliğe ve yazarlığa yeni başlamış birkaç liseli arka-
yılında ---- adındaki bir dergi etrafında toplanan Attilâ
daşın çıkardığı küçük bir sanat ve edebiyat dergisidir.
İlhan, Fert Edgü, Demir Özlü gibi isimler Garip şiirini
(II) Yayımlanmaya başlanmasından yaklaşık iki sene
ağır bir şekilde eleştirerek yeni bir hareket başlattıkları-
sonra Attilâ İlhan’ın dergiye gönderdiği yazılarla “top-
nı duyurmuştur. Onlar Garipçileri, şiiri basite indirgedik-
lumsal gerçekçi” bir yapıya bürünür. (III) Attilâ İlhan
leri için eleştirmiş; şiirin açık ve anlaşılır olamayacağını
Mavi dergisinde yayımlanan yazılarında kendi sanat
savunmuşlardır. Çünkü açık seçik yazılmak istenen
anlayışının bir sentezi olarak belirlediği “sosyal realizm”
şeyler düzyazı aracılığıyla da yapılabilir, bunun için şiire
görüşünün merceğinden Garipçileri eleştirir. (IV) Mavi
gerek yoktur. Şiiri düz yazıdan ayıran şeyin manasında-
dergisi en hararetli tartışmaları Hisar dergisi etrafında
ki derinlik olduğunu iddia etmişlerdir.
toplanan ve millî kültür çerçevesinde şiirler yazan şa-
irlerle gerçekleştirmiştir. (V) Bununla birlikte İkinci Yeni
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
şiir anlayışını desteklemiş; gerçeküstü imajlar, soyutla-
gisi getirilmelidir?
malar, şuuraltı sıçramaları bu anlayışıyla kesişen yön-
A) Mavi leri olmuştur.
B) Hisar
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde
C) Pazar Postası bilgi yanlışı vardır?
D) Varlık
A) I B) II C) III D) IV E) V
E) a Dergisi
161
160 161