Page 183 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 183

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                         Dinî Değerleri, Geleneğe Duyarlığı ve                   1    TEST
                                         Metafizik Anlayışı Öne Çıkaran Şiir,
                                    1960 Sonrası Toplumcu Eğilimleri Yansıtan Şiir


        1.   (I) Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinde dinî duyarlılığı şi-  4.   1934  yılı,  şairin  hayatındaki  dönüm  noktalarından  bi-
            irine yoğun bir şekilde ilk kez yansıtan iki isim vardır:   ridir. O ana kadar tam anlamıyla bir ferdin şairi olan,
            Necip Fazıl Kısakürek ve Âsaf Hâlet Çelebi. (II) Necip   bireyin iç sıkıntılarını, korku, vehim gibi duygularını işle-
            Fazıl, sonraki kuşak şairlerinden Sezai Karakoç, Cahit   yerek edebiyat çevrelerinde “Kaldırımlar şairi” ünvanıy-
            Zarifoğlu, Erdem Bayazıt, İsmet Özel gibi şairler üzerin-  la anılan ----, bu tarihten itibaren şiiri ve eylemiyle dinî
            de de etkili olmuştur. (III) Bu şairler dinî değerleri, ge-  değerlere bağlı kitlelerin sözcülüğünü yapar. Şiirlerinde
            leneğe duyarlığı ve metafizik anlayışı öne çıkaran şiir
            anlayışına yeni bir boyut kazandırmışlardır. (IV) Batılı,   estetik bakımdan büyük bir değişiklik olmamasına kar-
            modern şiir akımlarının etkisine kapılmayan bu şairler   şın ilk şiirlerindeki yönü belirsiz mistisizm yerini tasav-
            hem halk hem de divan şirini yeniden yorumlayarak ge-  vufi bir duyarlılığa bırakır.
            leneksel bir yapıya yaslanmışlardır. (V) Materyalist şiir
            anlayışlarının tersine maddi gerçekliğin ötesinde bulu-     Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
            nan bir dünyayı anlamaya ve anlatmaya çalışmışlardır.   gisi getirilmelidir?
                                                               A)  Necip Fazıl Kısakürek
            Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde
            bir bilgi yanlışı vardır?                          B)  Cahit Zarifoğlu

            A) I               B) II               C) III            D) IV       E) V  C)  Sezai Karakoç
                                                               D)  Erdem Bayazıt
                                                               E)  Ebubekir Eroğlu
        2.   Şimdi tekrar ne yapsam dedirtme bana yarabbi
            taşınacak suyu göster, kırılacak odunu
            kaldı bu silinmez yaşamak suçu üzerimde

            bileyim hangi suyun sakasıyım ya rabbelalemin
            tütmesi gereken ocak nerde?

            Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylene-
            mez?
            A)  Serbest ölçü ile yazılmıştır.
            B)  Modern bir münacaat örneğidir.
                                                           5.   ---- babasından öğrendiği Farsça ve Fransızcanın yanı
            C)  Ses ve ritim önemsenmiştir.
                                                               sıra Arapça, Hintçe, Sanskritçe gibi Doğu dillerini oku-
            D)  Kapalı bir anlatıma başvurulmuştur.            yup  anlayacak  düzeyde  bilir.  Ayrıca  yine  babasından
            E)  Seslenmelere yer verilmiştir.                  başta Mesnevi olmak üzere, İslam tasavvufuna ait bil-
                                                               gileri öğrenir. İlk şiirleri, hiçbir kitabına almadığı klasik
                                                               tarzda  yazılmış  gazellerden  oluşan  gençlik  ürünleri-
                                                               dir.  1937’den  başlayarak  yeni  tarzdaki  şiirlerini  çeşitli
        3.   (I) Hem metafizik hem de mistisizm din ve sanat gibi   dergilerde yayımlar. Şiirlerini He, Lâmelif ve bu ilk iki
            alanlarla sıkı sıkıya ilişkilidir. (II) Tanrı ve öte dünya   kitaptaki şiirlere yenilerinin de eklenmesiyle oluşan Om
            kavramları  ve  bu  kavramlarla  ilgili  diğer  olağanüs-  Mani  Padme  Hum  adlı  kitaplarında  toplar.  Şiirlerinin
            tü varlıklara ilişkin bilgi ve buyruklar, metafiziğin ve   dışında Mevlana, Molla Cami, Buddha, Naima, Ömer
            mistisizmin bu alanlar açısından işlevini ve niteliğini   Hayyam gibi şahsiyetler ile ilgili inceleme kitapları ya-
            belirler. (III) Metafizik ve mistisizm, sanatta ise var-  yımlar.
            lıkla ve varlığın tekil parçalarıyla sanatçı arasındaki
            ilişkinin üzerinde temellenir. (IV) Sanatçının varlıkla      Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
            ilişkisi ve görünenin ötesini kurcalama merakı; sanat   gisi getirilmelidir?
            eserini  metafizik,  mistik  kavramlarıyla  aynı  bağlamı
            sık  sık  kullanır  duruma  getirmiştir.  (V)  Türk  edebi-  A)  Sezai Karakoç
            yatında  metafizik  ve  mistik  bir  şiir  anlayışı,  ilk  kez
            Cumhuriyet sonrasında ortaya çıkmıştır.            B)  Cahit Zarifoğlu
                                                               C)  Âsaf Hâlet Çelebi
            Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde
            bir bilgi yanlışı vardır?                          D)  Erdem Bayazıt
                                                               E)  Ebubekir Eroğlu
            A) I               B) II             C) III           D) IV       E) V




                                                       183
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188