Page 47 - Dört Dörtlük-AYT-Edebiyat
P. 47

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                2    TEST

                                                    Şiir Bilgisi
                                                                                                       B

        1.   Aşağıdaki dizelerin hangisinde parantez ( ) içindeki   3.   Durak, hece ölçüsüyle yazılmış şiirlerde ölçü kalıpları
            ölçü kullanılmamıştır?                             içindeki durma yerleridir. Dizelerdeki duraklarda ahenk
                                                               gereği kısa bir süre durulur. Duraklara dikkat edilmek-
            A)  Gün açar,
                                                               sizin okunan şiir, beklenen etkiyi uyandırmaz. Her şiirin
                  Karın verir yağmurlu toprak.                 duraklı olması gibi bir zorunluluk yoktur.
                  İncesu Deresi, merhaba.
                                                               Bu parçadaki açıklamaya göre aşağıdaki dörtlükle-
                  Saçakta serçeler daha çılgındır,             rin hangisinde durak yoktur?
                  Bulutlarda kartal,
                                                               A)  Selam verdim almadın sen
                  Daha çalımlı.                                      Özüm için alam seni
                                                                                (serbest)        Selam kadrin bilmedin sen
            B)  Rıhtımda uyuyan gemi,                                Aç yüzünü görem seni
                  Hatırladın mı engini
                                                               B)  Ben yürürem yâne yâne
                  Sert dalgaları, yosunu,                            Aşk boyadı beni kane
                  Suların uğultusunu…                                Ne âkilem ne divane
                                                                    (hece)        Gel gör beni aşk neyledi
            C)  Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
                                                               C)  Sallanı sallanı gelen sevgilim
                  Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.         Söyle kömür gözlüm kimin yârisin
                  O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak;         Kız senin derdinle derbeder oldum
                  O benimdir, o benim milletimindir ancak.           Söyle ince bellim kimin yârisin
                                                                                                      (aruz)
                                                               D)  Bir düşünsen yarıyı geçti ömrüm
            D)  Çıngıraksız, rehbersiz deve kervanı nasıl            Gençlik böyledir işte gelir gider;
                  İpekli mallarını kimseye göstermeden               Ve kırılır sonra kolun kanadın;
                  Sonu gelmez kumlara uzanırsa muttasıl              Koşarsın pencereden pencereye
                  Ömrüm öyle esrarlı geçecek ses vermeden
                                                               E)  İndim geldim Cerid Afşar iline
                                                                                  (hece)        İlleri var bizim ile benzemez
            E)  Desem ki vakitlerden bir nisan akşamıdır,            Heves oldum sohbetine diline
                  Rüzgârların en ferahlatıcısı senden esiyor,        Dilleri var bizim dile benzemez
                  Sende seyrediyorum denizlerin en mavisini.
                  Ormanların en kuytusunu sende görmekteyim,

                                                                                        (hece)

        2.   I. Servetifünun Dönemi şiirinde konunun yapısına uy-  4.   Köroğlu’yum medhim merde yeğine
               gun, aruzun değişik kalıpları kullanılır.
                                                               Koç yiğit değişmez cengi düğüne
             II. Tanzimat  Dönemi  sanatçıları  edebiyatın  amacının      Sere serpe gider düşman önüne
               “halkı eğitmek” olduğunu savunurlar.            Ölümü karşılar meydan içinde
            III. İkinci Yeni şairleri; bireyin yalnızlığı, sıkıntıları, çev-
               reye uyumsuzlukları gibi temaları sıklıkla işlediler.     Bu dörtlük aşağıdaki şiir türlerinden hangisine ör-
                                                               nek verilebilir?
            IV. II. Tanzimat Dönemi'ne kadar göz için kafiye anlayı-
               şı benimsenirken II. Dönem Tanzimat şairleri kulak   A)  Epik
               için kafiye anlayışını benimsemişlerdir.
                                                               B)  Didaktik
            Numaralanmış  açıklamalardan  hangileri  şiirin
                                                               C)  Lirik
            ahenk özellikleriyle ilgilidir?
                                                               D)  Pastoral
            A) Yalnız I      B) Yalnız III      C) I ve IV
                                                               E)  Satirik
                              D) II ve III      E) III ve IV


                                                       45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52