Page 16 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TDE
P. 16
TÜRKÇE Sözcükte Anlam 1. TEST
7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili sözün 10. Eleştirmen; sanatçıya parmak sallayan, hakaret eden,
cümleye kattığı anlam diğerlerinden farklıdır? onu yerin dibine koyan adam değildir. Eleştirmen; oku-
yucusunun elinden tutup onu parklara götürüp gezdiren,
A) Söylediklerini harfi harfine ona ilettim.
ona pamuk şekerleri alan bir adam da değildir. O, oku-
B) Çocukluğunun o güzel günlerini eksiksiz hatırlıyor. yucu ile sanatçı arasında köprü görevindeki kişidir bir
C) Memurların yönetmeliğe noktası noktasına uyması- bakıma. Eleştirmen dendi mi güreş müsabakasındaki
nı isterdi. minder hakemliğidir onun işi. Her hâliyle dengeyi sağla-
D) Binbir çeşit bahane sayıyor, işi yokuşa sürüyordu maktır. Herkesin arşınına göre bez vermemektir işi.
adam.
Bu parçada geçen “herkesin arşınına göre bez ver-
E) Bildiklerimi hiçbir şey atlamadan anlattım.
memek” sözü ile anlatılmak istenen aşağıdakilerden
hangisinde verilmiştir?
A) Öznel yaklaşımların yanlışlığını ortaya koymak
8. Aslına bakılırsa Batılılaşma tarihimiz, bir evden kaçış B) Okuyucuyu ile yazar arasında bir denge kurmak
tarihidir ya da evden kaçış yolları arayan yeni hevesler
peşindeki çocukların iki yüz yıllık macerasıdır. Yahya C) Ölçütleri kişilerden bağımsız olarak belirlemek
Kemal de bu kaçaklardan biriydi. Fakat evde kalanları D) Hedeften okuyucuyu ve yazarı haberdar etmek
zelzeleyle baş başa bırakma bilinçsizliğinden tez uyan-
dı ve eve döndü. Artık evin şiirini yazacaktı. Biliyordu ki E) Nesnel bir eleştiri yönteminden uzak durmak
ev ancak içinde yaşayanlarla evdir.
Bu parçanın bütününe göre “eve dönmek” sözü ile
anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şiirde kendi yaratısı olan yenilikleri çağdaşlarına
benimsetmesi
B) İç dünyasını şiirlerine yansıtmaya başlaması
C) Eski yanlışlarından kurtulup Batı şiir tekniğine dön-
mesi
D) Batı şiir tekniğini ve gerçeğini sonunda kavraması
E) Şiirde teknik açıdan ve içerik açısından ulusal kay-
naklara yönelmesi
9. Hikâyeyi romanın sultasından (otoritesinden) kurtarma 11. Postadan yeni gelen, saman kâğıdıyla kaplı ağır kutuyu
I açtı; kutunun içinden eline ilk gelen ciltli, büyük bir kitabı
doğrultusunda atılan adımların (girişimlerin) ilki, Ömer çıkardı. Genç bir araştırmacının yeni çıkardığı bir ede-
II biyat tarihiydi bu, bu alanda yeni bir şeyler çıkarmanın
Seyfettin’indir. Edebiyatımız (yazınımız) ilk kez onunla çok zor olduğunu iyi biliyordu. Sayfalarını yavaş yavaş
III çevirmeye başladı. Kitabın ortalarına doğru karşılaştığı,
dünyaya bir hikâyeci gözü ile bakan, ayrıntıları dikkatle kalabalık bir fotoğrafta gözüne çarpan bir adamı çıkar-
maya çalıştıysa da başaramadı. Birçok insan, birçok
izleyip işlemeye çalışan bir hikâyeci kazanmıştır. Üstelik
yer iç içe geçti zihninde, sonunda bütün görüntüleri zih-
onun hikâyelerine Osmanlı’nın son dönemindeki insan ninden uzaklaştırdı.
tiplerinin yansıdığını (yer aldığını) görüyoruz. Kısacası Bu parçada “çıkarmak” sözcüğü aşağıdaki anlamlardan
IV hangisine karşılık gelecek şekilde kullanılmamıştır?
Ömer Seyfettin’le birlikte hikâyemiz, Türkiye’ye A) Sunmak
mahsus (özel) bir kişiliğe ulaşma sürecine girer. B) Yayımlamak
V C) Anımsamak
Bu parçadaki numaralanmış ifadelerden hangisinin D) Çıkmasını sağlamak
anlamı ayraç ( ) içinde verilen açıklamayla uyuşma-
maktadır? E) Üretmek
A) I B) II C) III D) IV E) V
15
14 15