Page 3 - Liseye Hoşgeldin - Kimya
P. 3
Dersin Amaçları
Bilim ve teknolojide yaşanan hızlı değişim, bireyin ve toplumun değişen ihtiyaçları, öğrenme öğretme teori ve
yaklaşımlarındaki yenilik ve gelişmeler bireylerden beklenen rolleri de doğrudan etkilemiştir. Bu değişim bilgiyi
üreten, hayatta işlevsel olarak kullanabilen, problem çözebilen, eleştirel düşünen, girişimci, kararlı, iletişim becerilerine
sahip, empati kurabilen, topluma ve kültüre katkı sağlayan vb. niteliklerdeki bir bireyi tanımlamaktadır.
Toplumsal değişim ve gelişimin giderek ivme kazandığı, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insan hayatının her anını
etkilediği çağımızda bilimsel ve teknolojik gelişmeleri sürekli takip ederek kendisini yenileyebilen, teorik bilgisini
ve öğrendiklerini günlük hayatına aktarabilen bireylere ihtiyaç duyulmaktadır.
Kimya dersi ile kimyanın gündelik hayattaki yerini kavrayan ve değerini fark eden, kimyaya ilgi duyan, analitik
düşünen kimya okur-yazarı bireyler yetiştirilmesi amaçlanır.
Kimya okur-yazarı öğrenciler;
Kimya biliminin temel kavram, ilke, model, teori, yasa ve becerilerini kazanır, bu bilgi ve becerileri
gündelik hayat, insan sağlığı, sanayi ve çevre sorunlarıyla ilgili olayları açıklamada kullanır.
Kimyasal teknolojilerin insan hayatına yansıyan olumlu ve olumsuz yanlarını ayırt edebilecek tutum
geliştirir; bunları insan sağlığı, toplum, çevre ve hayat kalitesi açısından değerlendirir.
Kimya biliminin ve bilimsel bilginin gelişim sürecini ve doğasını anlar; bu süreci etkileyen faktörleri irdeler.
Deneyimleri ile elde ettiği/hazır verileri çözümler; gerektiğinde bilişim teknolojilerinden de yararlanarak
bunları kimyanın sembolik diline ve bilimsel içeriğe uygun olarak düzenler sunar, rapor eder/paylaşır.
Kimya dersi ile 9 ve 10. sınıfta bireye gündelik hayatıyla doğrudan ilişkili fakat ayrıntılardan arınmış bir kimya
kültürü kazandırılması amaçlanmaktadır.
Bu çerçevede, kimya bilimini, tarihsel gelişimi ve sebep sonuç ilişkileri temelinde tanıtarak, öğrencilerde kariyer
bilinci ve girişimcilik açısından farkındalık oluşturmak; kimyanın kavramlarına ve sembolik diline aşinalık kazandırmak
suretiyle gündelik hayata girmiş çeşitli kimyasalların özellikleriyle işlevleri arasındaki ilişkiyi keşfetmelerini,
kimyasalların insan ve çevre sağlığı açısından etkilerinin farkına varmalarını ve doğru kullanımlarına yönelik
bilinç edinmelerini sağlamaktır. Kısaca 9 ve 10 sınıf konuları ile, öğrencilerin kimya dersi kapsamında
edindikleri bilgi ve becerilerini hayata dair farklı durumlar ile ilişkilendirerek, kendi sağlıkları ve çevrenin
korunmasına duyarlı ve bilinçli bireyler olarak yetişmelerine katkıda bulunmak amaçlanmaktadır.
11 ve 12. sınıfta ise bireyin kimya altyapısına dayalı mesleklere yöneleceği varsayımı ile, ilkeler, kavramlar, teoriler,
yasalar ve matematik temelli uygulamalar bakımından zengin bir içerik yer almaktadır.
Bu çerçevede, atomun yapısı, gazların temel özellikleri, çözeltilerin hazırlanış biçimi ve önemli özellikleri, kimyasal
tepkimelerde hız ve denge, asitlik ve bazlık olgusu ve organik bileşiklerin yapı ve kullanım alanlarına giren kavram
ve ilişkilerin öğretimi amaçlanmaktadır. Bu kavram ve ilişkiler temelinde piller, elektroliz süreci; korozyondan
korunma yöntemleri; organik ve anorganik bileşik farkı, doğada karbon, hibritleşme ve molekül geometrileri,
fonksiyonel gruplar ve organik bileşik sınıfları irdelenecektir.
ORTAÖĞRETİM 3 KİMYA-9
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ