Page 13 - Lise Müfredatı Neler Getiriyor?
P. 13

LİSE MÜFREDATI NELER GETİRİYOR?

 ERDEM-DEĞER-EYLEM ÇERÇEVESİ                            ERDEM-DEĞER-EYLEM ÇERÇEVESİ




        Sağlıklı bir kişilik geliştirmek, kendinizle ve çevrenizle iyi bir uyum içinde olmanızı sağlar. Kişiliğinizin temeli olan
        değerler, duygu, düşünce ve davranışlarınızı şekillendirir. Bu değerler, hayatta anlam bulmanızı, kendinizi denge-
        de tutmanızı ve ahlaki, erdemli bir birey olmanızı sağlar. Ayrıca, toplumla uyum içinde olmanızı ve kaliteli ilişkiler
        kurmanızı destekler.

        Erdemler, eğitim sürecinizde kazanmaya çalıştığınız kişilik özellikleridir. Bu erdemlere, yaşantılarınızda geliştirdiği-
        niz değerler aracılığıyla ulaşabilirsiniz. Sahip olduğunuz değerler, davranışlarınızda kendini gösterir.

        Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, değerleri ve erdemleri Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi içinde inceler. Bu model, hem
        kültürel değerlerimize hem de evrensel değerlere odaklanır. Amaç, eylemlerimizden değerlerimize, değerlerimiz-
        den erdemli bir insan olmamıza ve nihayetinde "Huzurlu Aile ve Toplum", "Yaşanabilir Çevre" ve "Huzurlu İnsan"
        olma hedefini gerçekleştirmektir.
 TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ
        Bu çerçevede, saygı, sorumluluk ve adalet gibi temel değerler öne çıkar. Ayrıca, kişisel yaşamda önemli olan
        tasarruf, sabır, mahremiyet, sosyal çevrede sevgi, dostluk, aile bütünlüğü, fiziksel çevrede ise temizlik, este-
       Bu  yolla  değerlerin  bağlama  uygun  olarak  desteklenmesi  ve  içselleştirilmesinin  kolaylaştırılması
        tik gibi değerler yer alır.
       hedeflenmektedir. Bu noktada değerler ünite/tema/öğrenme alanı ile tutarlı biçimde öğrenme-öğretme
        Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları, erdemli bireyler yetiştirilmesi için bu değerleri derslerin doğal
       yaşantılarında  ele  alınmaktadır.  Değerler  programın  dikey  düzleminde  hiyerarşik  bir  yapıda  değil,
        akışına entegre etmektedir. Böylece, değerler ve beceriler programın diğer bölümleriyle uyumlu bir şekilde işlenir
        ve bütünleşik bir eğitim sağlanır. de  göz  önünde  bulundurularak  birikimli  bir  yapıda  desteklenmektedir.
       öğrencilerin  gelişim  özellikleri
       Nihayetinde,  programın  diğer  bileşenleri  ile  bütüncül  bir  şekilde  ve  öğretim  sürecinin  doğasına  uygun
       olarak kişilerin sahip olduğu değerlerin gelişimine ve içselleştirilmesine katkı sağlanmaktadır.















                                                ADALET  İNSAN  SAYGI




                                                               K
                                                 S O R U M L U L U















                                      Bilgi Görseli: Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi

       1.4.4.3. Sistem Düşüncesi ve Okuryazarlık Becerileri

       Okuryazarlık kavramı, günümüz dünyasının karmaşıklığı ve bilgi bolluğu içinde önemli bir beceri hâline
       gelmiştir. Sistem düşüncesi, bu karmaşıklığı anlamada ve yönetmede etkili bir araç olarak öne çıkmıştır.
       Sistem düşüncesinin bir parçası olarak okuryazarlık, bireylerin karmaşık sistemleri anlama ve bu sistemler
       arasındaki  ilişkileri  görebilme  yeteneğini  ifade  eder.  Bu  doğrultuda  okuryazarlık  becerileri  bağlamında
                                                                               LİSEYE HOŞ GELDİN
       sistem  düşüncesinin  kazandırılarak  öğrencilerin  hayat  boyu  öğrenme  yeterliliklerinin  güçlendirilmesi  13
       Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin öncelikli amaçlarından biridir.

       Okuryazarlık  becerileri;  bütün  derslerin  farklı  içerik  formları  ile  beslenmesi,  öğretim  programlarının
       çeşitlendirilmesi  ve  zenginleştirilmesi  gibi  işlevlere  sahiptir.  Öğretim  programlarındaki  okuryazarlık
       becerileri, öğrenme çıktılarında vurgulanmayan örtük bir yapıda ele alınmaktadır. Öğretim programları
       çerçevesinde belirlenen okuryazarlık türlerinin bütüncül modelde okul öncesinden başlanarak sarmal bir
       yapı içerisinde kazandırılması amaçlanmaktadır.
       Sistem Okuryazarlığı

       Okuryazarlık becerilerinin bir sistem yapısı içerisinde ele alınması önemlidir. Öğrencilerin sistem okuryazarı
       olarak yetiştirilmesi, günümüz eğitim anlayışlarının oldukça önemli bir parçası hâline gelmiştir. Sistem
       okuryazarlığı  ile  geliştirilmek  istenen  sistem  düşüncesi,  dört  temel  durumun  anlaşılmasını,  eylem  ve
       davranışa dönüştürülmesini amaçlamaktadır. Bu durumlar; sistemin farkında olunması, sistemi oluşturan
       parçaların bilinmesi, sistemi oluşturan parçalar arasındaki ilişkilerin belirlenmesi ve sistemin amacının ve
       işlevinin  anlaşılmasıdır.  Bu  bağlamda  Türkiye  Yüzyılı  Maaarif  Modeli'nde  sistem  okuryazarlığı;  “sistemin
       parçalarını belirleme”, “sistemi ve bileşenlerini çözümleme, sistemi yapılandırma”, “sistem davranışlarını
       tahmin  eden  araçları  oluşturma/  seçme/kullanma”,  “sistemdeki  problemleri  çözme,  sistemlerin
       sürdürülebilirliği için geliştirdiği çözüm önerilerini eyleme dönüştürme” bütünleşik becerilerinden ve ilgili
       süreç bileşenlerinden oluşmaktadır.




                                                                                                                   55
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18