Page 13 - Lise Müfredatı Neler Getiriyor?
P. 13
LİSE MÜFREDATI NELER GETİRİYOR?
ERDEM-DEĞER-EYLEM ÇERÇEVESİ ERDEM-DEĞER-EYLEM ÇERÇEVESİ
Sağlıklı bir kişilik geliştirmek, kendinizle ve çevrenizle iyi bir uyum içinde olmanızı sağlar. Kişiliğinizin temeli olan
değerler, duygu, düşünce ve davranışlarınızı şekillendirir. Bu değerler, hayatta anlam bulmanızı, kendinizi denge-
de tutmanızı ve ahlaki, erdemli bir birey olmanızı sağlar. Ayrıca, toplumla uyum içinde olmanızı ve kaliteli ilişkiler
kurmanızı destekler.
Erdemler, eğitim sürecinizde kazanmaya çalıştığınız kişilik özellikleridir. Bu erdemlere, yaşantılarınızda geliştirdiği-
niz değerler aracılığıyla ulaşabilirsiniz. Sahip olduğunuz değerler, davranışlarınızda kendini gösterir.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, değerleri ve erdemleri Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi içinde inceler. Bu model, hem
kültürel değerlerimize hem de evrensel değerlere odaklanır. Amaç, eylemlerimizden değerlerimize, değerlerimiz-
den erdemli bir insan olmamıza ve nihayetinde "Huzurlu Aile ve Toplum", "Yaşanabilir Çevre" ve "Huzurlu İnsan"
olma hedefini gerçekleştirmektir.
TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ
Bu çerçevede, saygı, sorumluluk ve adalet gibi temel değerler öne çıkar. Ayrıca, kişisel yaşamda önemli olan
tasarruf, sabır, mahremiyet, sosyal çevrede sevgi, dostluk, aile bütünlüğü, fiziksel çevrede ise temizlik, este-
Bu yolla değerlerin bağlama uygun olarak desteklenmesi ve içselleştirilmesinin kolaylaştırılması
tik gibi değerler yer alır.
hedeflenmektedir. Bu noktada değerler ünite/tema/öğrenme alanı ile tutarlı biçimde öğrenme-öğretme
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları, erdemli bireyler yetiştirilmesi için bu değerleri derslerin doğal
yaşantılarında ele alınmaktadır. Değerler programın dikey düzleminde hiyerarşik bir yapıda değil,
akışına entegre etmektedir. Böylece, değerler ve beceriler programın diğer bölümleriyle uyumlu bir şekilde işlenir
ve bütünleşik bir eğitim sağlanır. de göz önünde bulundurularak birikimli bir yapıda desteklenmektedir.
öğrencilerin gelişim özellikleri
Nihayetinde, programın diğer bileşenleri ile bütüncül bir şekilde ve öğretim sürecinin doğasına uygun
olarak kişilerin sahip olduğu değerlerin gelişimine ve içselleştirilmesine katkı sağlanmaktadır.
ADALET İNSAN SAYGI
K
S O R U M L U L U
Bilgi Görseli: Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi
1.4.4.3. Sistem Düşüncesi ve Okuryazarlık Becerileri
Okuryazarlık kavramı, günümüz dünyasının karmaşıklığı ve bilgi bolluğu içinde önemli bir beceri hâline
gelmiştir. Sistem düşüncesi, bu karmaşıklığı anlamada ve yönetmede etkili bir araç olarak öne çıkmıştır.
Sistem düşüncesinin bir parçası olarak okuryazarlık, bireylerin karmaşık sistemleri anlama ve bu sistemler
arasındaki ilişkileri görebilme yeteneğini ifade eder. Bu doğrultuda okuryazarlık becerileri bağlamında
LİSEYE HOŞ GELDİN
sistem düşüncesinin kazandırılarak öğrencilerin hayat boyu öğrenme yeterliliklerinin güçlendirilmesi 13
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin öncelikli amaçlarından biridir.
Okuryazarlık becerileri; bütün derslerin farklı içerik formları ile beslenmesi, öğretim programlarının
çeşitlendirilmesi ve zenginleştirilmesi gibi işlevlere sahiptir. Öğretim programlarındaki okuryazarlık
becerileri, öğrenme çıktılarında vurgulanmayan örtük bir yapıda ele alınmaktadır. Öğretim programları
çerçevesinde belirlenen okuryazarlık türlerinin bütüncül modelde okul öncesinden başlanarak sarmal bir
yapı içerisinde kazandırılması amaçlanmaktadır.
Sistem Okuryazarlığı
Okuryazarlık becerilerinin bir sistem yapısı içerisinde ele alınması önemlidir. Öğrencilerin sistem okuryazarı
olarak yetiştirilmesi, günümüz eğitim anlayışlarının oldukça önemli bir parçası hâline gelmiştir. Sistem
okuryazarlığı ile geliştirilmek istenen sistem düşüncesi, dört temel durumun anlaşılmasını, eylem ve
davranışa dönüştürülmesini amaçlamaktadır. Bu durumlar; sistemin farkında olunması, sistemi oluşturan
parçaların bilinmesi, sistemi oluşturan parçalar arasındaki ilişkilerin belirlenmesi ve sistemin amacının ve
işlevinin anlaşılmasıdır. Bu bağlamda Türkiye Yüzyılı Maaarif Modeli'nde sistem okuryazarlığı; “sistemin
parçalarını belirleme”, “sistemi ve bileşenlerini çözümleme, sistemi yapılandırma”, “sistem davranışlarını
tahmin eden araçları oluşturma/ seçme/kullanma”, “sistemdeki problemleri çözme, sistemlerin
sürdürülebilirliği için geliştirdiği çözüm önerilerini eyleme dönüştürme” bütünleşik becerilerinden ve ilgili
süreç bileşenlerinden oluşmaktadır.
55