Page 4 - Lise Müfredatı Neler Getiriyor?
P. 4
LİSE MÜFREDATI NELER GETİRİYOR?
HOŞ GELDİNİZ HOŞ GELDİNİZ
TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ
Sevgili gençler,
1.4. TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin merkezinde insan vardır. Bu model, zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki
İnsan; doğası gereği çok yönlü bir varlıktır. Bu doğrultuda insanın zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel,
gelişiminizi bir bütün olarak ele alır. Amacımız, kendinizi tanımanıza ve keşfetmenize imkân tanıyan, ilgi ve yete-
ahlaki bakımdan çok yönlü gelişimini destekleme ihtiyacı “bütüncül eğitim yaklaşımı”nı gerektirmektedir.
neklerinize uygun esnek ve özgür öğrenme ortamları sunmaktır.
Bütüncül eğitim, insan ve toplum hayatında yer alan tüm alanların dikkate alındığı bir eğitim yaklaşımıdır.
Bütüncül eğitimin en genel hedefi; insanı temel değerler doğrultusunda yetiştirmek, insanın kendisi
Bu modelde bilme ve sorumluluk iki önemli kavramdır. Bilgiye sahip olmanın yanı sıra, bu bilgiyi nasıl kullanaca-
dâhil tüm varlıkların varoluşunun değerini bir varoluşsal bütünlük içinde kavramasıyla hayatı anlamlı
ğınız da büyük önem taşır. Sorumluluk, sadece kendinizi geliştirmenizi değil, çevrenize, topluma ve tüm dünyaya
kılmaktır. Bütüncül eğitim yaklaşımı esas alınarak oluşturulan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, çok yönlü bir
katkıda bulunmanızı da içerir.
varoluşu gerçekleştirme çabasıdır. Bu model; insanın fıtri özelliklerini koruma ve geliştirmeyi, karakterini
olgunlaştırmayı, şahsiyet bütünlüğünü oluşturmayı merkeze alarak insanın kendi yeteneklerini ve
Her birinizin, Türk Millî Eğitimi'nin hedeflerine ulaşma potansiyeline sahip olduğuna inanıyoruz. Bu potansiyelinizi
potansiyelini gerçekleştirmeyi ve toplum ile insan arasında akılcı ve ahlaki bir uyum oluşturmayı hedefler.
ortaya çıkarmak ve uygulamak için bütüncül bir eğitim anlayışı benimsiyoruz. Bu nedenle, öğrenci profilleri oluş-
Bütüncül eğitim yaklaşımı esas alınarak oluşturulan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli program tasarımı
tururken tüm gelişim alanlarınızı dikkate alıyor ve çok yönlü bir gelişimi hedefliyoruz.
bileşenleri, aşağıda verilen şekil ile sunulmaktadır.
YETKİNLİKLER
• Alana ait bilgi kümeleri
• Kavramsal beceriler
• Alan becerileri Öğrencilerin bütüncül gelişimle-
Öğrencilerin çok yönlü gelişimle- ri için çeşitli öğrenme süreçleri-
rinin desteklenmesinde disiplinler ni deneyimlemesi
üstü/disiplinler ötesi yaklaşımların • Becerilerin eğilimler ile des-
benimsendiği etkinlikler teklendiği öğrenme yaşantıları
• Sosyal sorumluluk programı • Yaşantı temelli öğrenme
• Hayat boyu öğrenme ve kariyer • Bağlam temelli öğrenme
deneyimleri • Proje temelli öğrenme
• Sorgulamaya dayalı öğrenme
• İş birlikli öğrenme
Öğretim programlarının uygulanmasında
esneklik sağlanması
• Yerel ve bölgesel eğitim ihtiyaçlarının Yarıştıran ve ayrıştıran değil bireysel
dikkate alınması farklılıklara duyarlı, nitelikli bir çeşitliliğin
• Öğretmenlerin ihtiyaca yönelik iş birliğine sağlanması
dayalı karar verebilmesi BÜTÜNCÜL • Zenginleştirme
• Her ders özelinde ihtiyaca göre kullanıla- Birleştirici ve bütünleştirici ana unsur • Destekleme
EĞİTİM
bilecek ders saatleri Bireyin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel, ahlaki açıdan çok yönlü gelişimi
Genişletilmiş ve derinleştirilmiş bir öğrenme-öğretme süreci
• Sosyal ilişkileri destekleyen
T Ü R K Ç E M İ Z
BİLİM/TEKNOLOJİ /ÇEVRE ÖĞRETMEN YANSITMALARI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER
OKUL TEMELLİ PLANLAMA PROGRAM DIŞI ETKİNLİKLER ÖĞRENME ÇIKTILARI ÇERÇEVESİ ÖĞRENME YAŞANTILARI FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETİM
ve insanı besleyen sosyal-
Bilim ve teknolojinin yalnızca tüketicisi
duygusal öğrenme becerileri
değil, aynı zamanda üreticisi ve yöneticisi
olma • Ahlaki pusula olarak millî ve
• Bilim/teknoloji/mühendislik/matematik manevi değerlerimiz
• Toplum • Öğretim programlarını
• Çevre zenginleştiren ve çeşitlendiren
okuryazarlık becerileri
• Uygulayıcının yorumlama, akıl yü- Her türlü ölçme ve değerlendirme
rütme, değerlendirme ve eleştirel sürecinde problem çözmeye dayalı;
düşünme becerilerini kullanarak durum, süreç ve sonuç temelli; çok
beceri geliştirme sürecine ilişkin boyutlu ölçme ve değerlendirme
yansıtmaları • Süreç değerlendirme
• Gelecekteki uygulamaların iyileş- • Öğretimsel değerlendirme
tirilmesi • Öğrenme kanıtları
ERDEMLER
Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Bütüncül Eğitim Yaklaşımı
11
4 LİSEYE HOŞ GELDİN