Page 4 - Mantık | 2.Ünite
P. 4

Stoacılar Aristoteles’ten sonra mantık konularıyla uğraşmışlardır. Stoacılara göre mantık, şekille ve
          dille ilgili bir bilim olmalıdır.
                İslam dünyasında mantık çalışmaları Aristoteles’in eserlerinin Arapçaya çevrilmesi ile başlamıştır.
          Farabi, İbni Sinâ, Fahrettin Razî ve Seyit Şerif Cürcani ünlü İslam mantıkçıları arasında sayılabilir. Bir

          filozof olarak, Platon ve Aristo felsefesini İslam felsefesi ile bağdaştırmaya çalışmıştır. Ayrıca Aristoteles’in
          eserlerini daha açıklayıcı ve anlaşılır hale getirmiştir. Batı dünyası Aristoteles’i Farabi’nin eserlerinden
          okumuştur. Farabi İslam dünyasındaki mantık çalışmalarından dolayı Mualim-i   Sâni (ikinci öğretmen )
          unvanını almıştır.
                Aristoteles’in eserlerinin Latinceye çevrilmesiyle de Batıdaki mantık çalışmaları başlamıştır. Albertus

          Magnus  (Albırt  Magnus),  Thomas  d’Aquino  (Akinolu  Tomas)  Orta  Çağ  Avrupa’sındaki  Aristoteles
          mantığının  ünlü  temsilcileridir.  Rönesans’a  kadar  Aristoteles  mantığı  Avrupa’da  egemenliğini  devam
          ettirmiştir. Rönesans’tan sonra, doğa bilimlerinde görülen gelişmeler Aristoteles mantığının yöntem olarak

          yetersizliğini ortaya çıkarmıştır. Bacon (Beykın) ve Descartes (Dekart) metot olarak Aristoteles mantığının
          temeli olan kıyasın yetersizliğini ifade etmişlerdir. Metot olarak yeni yollar aranmış ve bilimlerde gerek
          genel gerekse özel metotların saptanmasına yol açılmıştır. Mantığın metot olarak anlaşılması Yeni Çağ
          Felsefesi’nde  öğrenim  amaçlı  yazılan  mantık  kitaplarının  asıl  konularının  ihmale  uğraması  ve  metot
          sorunlarının ön plana çıkması sonuçlarını doğurmuştur.

                19.  yüzyılın  ikinci  yarısında  sembolik  mantık  alanında  gelişmeler  başlamıştır.  De  Morgan  (Dö
          Morgın) ve S. Jevons (Jevins) çalışmaları ile mantığı matematiğe dayandıran bir sistem alanı kurulmuştur.
          Sonraki  çalışmalarla  mantık  matematikten  bağımsız  olarak  ele  alınmış  ve  matematiği  mantık  alanına

          değerlendirme çalışmaları yapılmıştır.
                Sembolik mantık, G. Frege tarafından önermeler ve niceleme mantığından oluşan iki değerli mantık
          olarak adlandırmıştır. 20. yy'da Russell (Rasıl) arkadaşı Whitehead (Vaythed) ile birlikte yayımladıkları
          "Principia  Mathematica  (Matematiğin  Prensipleri)"  adlı  eser  ile  lojistik  de  denilen  sembolik  mantığın
          kurucusu kabul edilmiştir.

               J. Lukasiewicz (Lukasiyeviç) ve E. L. Post tarafından çok değerli mantık sistemleri kurulmuştur. H.
          Reichenbach (Rayhınbah) sonsuz sayıda doğruluk değeri olan “olasılık mantığı” sistemini kurmuştur. Daha
          sonraları kiplik mantığı, özdeşlik mantığı, varlık mantığı adları altında çalışmalar yapılmıştır.






                    Sorular
               1......................,mantığı bilim dalı hâline getirmiştir.

          .         2. Aristoteles........................... doğru bilgiyi elde etmenin aracı olarak görmüştür.
                    3.Aristoteles akıl yürütme biçimlerinden ................................................. önem vermiştir.






                                                           42
   1   2   3   4   5   6   7   8   9