Page 65 - Proje Hazırlama (Tüm Kitap)
P. 65

3. 1 PROJE YAZMA BASAMAKLARI


                          Hazırlık Soruları

               1. Daha önce hazırlanmış bir projenin raporunu incelediniz mi, raporun yazılmasında dikkatinizi çeken
                 noktalar nelerdir?

                          İnceleme Yazısı





                                                 ÖRNEK PROJE RAPORU
                            Kuyruklu Kurbağalardan Mertensiella Juschani'de (Urodela:Amphibia)
                                        Yuva Bağımlılığı Davranışının Araştırılması
                                        Gamze GEZGEN Vedat Menderes ÖZÇİFTCİ
                                                     Aydın Fen Lisesi



                         1. Araştırma Projesinin Adı
                         Kuyruklu Kurbağalardan Mertensiella luschani'de (Urodela: Amphibia) Yuva Bağım-
                      lılığı Davranışının Araştırılması
                         2. Araştırma Projesinin Amacı
                         Omurgalı hayvanların birçoğunda, özellikle memeli hayvanlar ile kuşlarda yuva ba-
                      ğımlılığı davranışının olduğu bilinmektedir. Oysa kurbağalarda yuva bağımlılığına ilişkin
                      çalışmalar yeni başlamıştır. Bu çalışmalardan elde edilen sonuçlar, bazı kurbağa tür-
                      lerinde aynı yuvayı kullanma ve bulunduğu alanı terk etmeme davranışının olduğu yö-
                      nündedir. Bu çalışmanın amacı, Güney Batı Anadolu'da (Muğla ve Antalya'nın İlçeleri)
                      oldukça yaygın olan kuyruklu kurbağalardan (semender) Mertensiella /uschani (Likya
                      Semenderi)'de, laboratuvar koşullarında yuva bağımlılığı davranışının olup olmadığının
                      araştırılmasına, eğer varsa bunun hangi etmenlerden kaynaklandığının saptanmasına
                      yöneliktir.
                         3. Giriş
                         Omurgalı ve omurgasız hayvanlarda kimyasal etmenler, hem kendi aralarında hem
                      de farklı gruplar arasında iletişimin sağlanmasında oldukça etkilidir. Her iki durumda
                      da kimyasal iletişim, sosyal bağlılığı artırıcı yönde rol oynar. Diğer yandan omurgalı
                      hayvanların büyük bir çoğunluğunda bireylerin üremesi, karşı eşeyden bireylerin bu-
                      lunmasını gerektirmektedir. Semenderler üzerinde yapılan çalışmalarda (Mathis, 1990;
                      Gautier and Miaud, 1999, Gautier et. ali., 2004), bireylerin daha önce bulundukları böl-
                      geyi veya yuvayı koku yoluyla tanıdıklarını ve bu tanımanın yuvadaki toprağın üzerine
                      bırakılan ve özellikle üreme döneminde aktif olan kokudan veya bırakılan dışkıdan kay-
                      naklanabileceğini göstermiştir. Çalışmadan elde edilecek sonuçlar, bize, Avrupa'da or-
                      taya çıkan üreme sistemlerinin evrimi ile bu türlerin Kuzey Amerika'da yaşayan türlerle
                      akrabalık ilişkilerini karşılaştırma olanağı sağlayacaktır.
                         Bizi bu çalışmaya yönelten etmenlerin başında, biyoloji derslerinde endokrin sistem
                      konusu anlatılırken dış salgı bezleri tarafından salgılanan ve aynı türün bireyleri arasın-
                      da ilişkiyi sağlayan feromonların, hayvanların üreme davranışlarına etkisine duyduğu-
                      muz merak gelmektedir. Ayrıca okulumuzda Adnan Menderes Üniversitesi Biyoloji Bölü-
                      mü tarafından verilen "Semenderlerin Doğal Ortamlarında Yuva Bağımlılığı Davranışı"
                      ile ilgili konferans, "Bu hayvanlarda laboratuvar koşullarında da yuva bağımlılığı vardır."
                      hipotezini kurmamıza neden olmuştur.
                         İnsanlardan kaynaklanan olumsuz etkiler sonucu yaşam alanları sürekli daralan kur-
                      bağa türlerinden semenderlerin doğal denge içindeki önemlerini okulda yürüttüğümüz
                      deneme çalışmaları sırasında arkadaşlarımıza ve çevremizdekilere aktarabilme düşün-
                      cesi, bu çalışmayı yapmamızdaki diğer bir etkendir.


                                                            64                                                                                                                    65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70