Page 37 - Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü | 2.Ünite
P. 37

Sürücülerin yol güvenliğine dikkat ederek ka-
          zaları önleyecek şekilde araç kullanmaları gerektiğini  Tablo 2.2 Çarpma hızı ile ölüm riski oranı         TRAFİK KÜLTÜRÜ

          bilmeleri çok önemlidir. Trafik kazalarının en önemli
          nedenlerinden biri aracı hızlı kullanmaktır. Hız arttık-
                                                               %100
          ça aracın kontrol edilmesi de o oranda güçleşir. Bu
          durum  bazı  hâllerde  çevresel  koşullarla  birleşerek   %80                                              2. ÜNİTE
          kazaya  yol  açabilir.  Özellikle  hız  sınırına  uyulma-  %60
          sının  zorunlu  olduğu  dönemeçler  ve  eğimli  yol  ke-
                                                               %40
          simleri söz konusu olduğunda yüksek hız, doğrudan
          doğruya kaza nedeni olabilmektedir. Yol üzerinde bir   %20
          engelle karşılaşan aracın hızı ne kadar yüksek ise
                                                               %0
          doğru noktada durması o kadar zorlaşmakta, bu da
                                                                   0    10    20     30   40    50   60   70
          kaza ihtimalini kuvvetlendirmektedir. Kaza ihtimali ve            Çarpma Hızı (km/sa.)
          kaza sonuçları ile ilişkisi nedeniyle hız, temel bir risk
          faktörü olarak kabul edilmektedir.
                 Kara  yollarında  araçların  hızlı  kullanımının  önüne  geçilmesi,  kaza
          oranlarının azalmasını sağlayacaktır. Tüm dünyada yapılmış birçok araştır-
          ma hız ile kaza riski arasındaki ilişkiyi açıkça ortaya koymaktadır. Yapılan
          araştırma  sonuçlarına  göre  hız  arttıkça  trafik  kazalarındaki  yaralanma  ve
          ölüm oranlarının arttığı, hız düştükçe kazalardaki ölüm ve yaralanma oranla-
          rının azaldığı görülmektedir (Tablo 2.2). Araç ne kadar yüksek hızla seyredi-
          yorsa çarpma anında aracın içinde bulunan insanlar ve aracın çarptığı yaya,                            137
          araç ya da engel o oranda zarar görmektedir. Saatte 80 km hızla seyreden
          bir araçta bulunan bir kişinin ölme ihtimali, saatte 30 km hızla giden bir araçta
          bulunan bir kişiye göre 20 kat daha fazladır. Yayalar ve bisikletliler gibi daha
          savunmasız yol kullanıcıları söz konusu olduğunda kaza sonucu çok daha
          ağır olabilmektedir. Trafikte yaya olarak bulunan bir kişiye 30 km/sa. ya da
          daha düşük hızda giden bir aracın çarpması durumunda yayanın hayatta
          kalma ihtimali %90 iken çarpan aracın saatte 45 km hızda olması hâlinde
          yayanın hayatta kalma ihtimali %50’ye düşmektedir. Saatte 80 km hızla gi-
          den bir aracın çarpması hâlinde ise yayanın hayatta kalma ihtimali hemen
          hemen yok gibidir.
               Buna göre sürücüler;
              • Kavşaklara, tepe üstlerine, yaya ve hemzemin geçitlerine, tünelle-
                re, dar köprü ve menfezlere yaklaşırken; dönemeçlere, yapım ve
                onarım alanlarına girerken; dönemeçli yollarda ilerlerken hızla-
                rını azaltmak (Görsel 2.42),
              • Hızlarını, kullandıkları aracın yük ve teknik özelliğine; görüş,
                yol, hava ve trafik durumunun getirdiği şartlara uydurmak,
              • Bir başka aracı izlerken arada güvenli bir mesafe bırakmak,
              • Önlerinde  giden  araçları, aracın cinsi itibariyle   yapabile-
                cekleri azami hızlarının yarısı kadar metreden az olmaya-
                cak şekilde takip etmek zorundadırlar.
          Aracı hızlı kullanmanın yanında belirlenen hız sınırlarının altında araç kullan-
          mak da trafikte olumsuzluklara yol açabilir. Buna göre sürücülerin
                                                                                                Görsel 2.42
               • Zorunlu bir neden olmadıkça araçlarını diğer araçların ilerleyişine en-             Afiş
                 gel olacak şekilde yavaş sürmeleri,
               • Belirlenen hız sınırının çok altında ve trafiğin akışına engel olacak
                 şekilde yavaş sürmeleri,
               • Güvenlik nedeni veya verilen herhangi bir talimata uyulması dışında
                 başkalarını rahatsız edecek veya tehlikeye sokacak şekilde gereksiz
                 ve ani yavaşlamaları yasaktır.
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42