Page 47 - Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü | 2.Ünite
P. 47

TRAFİK KÜLTÜRÜ


          2.3.1.1. Trafik Eğitiminin Önemi

                 Son  yıllarda  yaşanan  hızlı  gelişim  ve  değişim  ile  beraber  ülkemiz-
          de ve dünyada araç sayılarında ve sürücü sayılarında artış görülmektedir.
          Özellikle kara yolu ağlarının standartlarının yükselmesi, fertlerin ekonomik
          ve eğitim durumlarındaki iyileşmeyle beraber araç sahibi olmak lüks olmak-                                 2. ÜNİTE
          tan çıkıp toplumsal bir ihtiyaç hâline gelmiştir. Nüfus artışı ve trafikteki araç
          sayısındaki bu artış, beraberinde trafik sorununun ortaya çıkmasına neden
          olmaktadır (Tablo 2.3). Türkiye’de trafik teröründe bir akrabasını veya tanıdı-
          ğını kaybetmeyen neredeyse kimse bulunmamaktadır. Bu boyutlara ulaşmış
          ve insan hayatını büyük tehlike altına sokan trafik sorununun bir an önce
          çözüme ulaştırılması gerekmektedir.
                 Trafik güvenliği konusunda bilinçli, sorumluluk sahibi bireylerin yetiş-
          mesi ancak erken yaşlarda başlaması gereken trafik eğitimiyle mümkündür.
          Yasal koşulların belirlediği trafik ölçütlerini kişinin yaşamında doğal davranış-
          lar hâline dönüştürebilmek, kişilerin can ve mal güvenliğini sağlamak ama-
          cıyla yapılması gereken çalışmaların tümüne “trafik eğitimi” denir.
                 Daha güvenli bir trafik ortamının oluşturulabilmesi; insanların trafik
          kurallarını bir yaşam biçimi olarak benimsemesi ve toplumsal bir kültür, bir
          medeniyet göstergesi olarak kabul etmesi ile mümkündür. Bu ise ancak kü-
          çük yaşlarda başlayacak trafik eğitimi ile sağlanabilir. Elbette yeni nesillere                        147
          yönelik bir eğitimin yanı sıra şu an trafikte yer alan insanların da trafik kural-
          larına uyma konusunda bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi gerekmektedir.
                 Kara  yollarında  artan  sürücü  sayısıyla  beraber  ortaya  çıkabilecek
          sorunların en aza indirilmesi için tüm bireylere hayatın her evresinde trafik
          eğitimi verilmesi bir ihtiyaç hâline gelmiştir. Trafik eğitimi; sürücü, yaya, yol-
          cu, denetleyici, aile, öğretmen ve yolu kullanan tüm bireyleri kapsamalıdır.
          Çünkü alt yapı ne kadar iyi olursa olsun yolu kullananlar iyi bir trafik eğitimi
          almamışsa istenilen davranışın oluşması mümkün değildir. İnsan etmeninin
          kazalara etkisi ülkemizde %99 iken Avrupa ülkelerinde bu oran %50’dir. Bu
          açıdan bakıldığında sürücü, yaya ve yolcu olarak insan merkezli bu sorunun
          çözülmesinde eğitimin önemi daha da artmaktadır. Bilinçli, nitelikli, sorumlu-
          luk sahibi, dürüst, trafik kültürü oluşmuş sürücü, yaya ve yolcuların yetiştiril-
          mesi önemli ölçüde eğitimle mümkündür.

          Tablo 2.3 Türkiye’de yıllara göre araç sayısı ve sürücü sayısındaki artış (trafik.gov.tr, 2017)

          40.000.000

          30.000.000


          20.000.000

          10.000.000












                                   Sürücü Sayısı              Motorlu Kara Taşıt Sayısı
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52