Page 69 - Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü | 2.Ünite
P. 69
TRAFİK KÜLTÜRÜ
2.4.1.3. Kural İhlalleri
a) Aşırı Hız: Yüksek hızda araç kullanma, kaza sayısını doğrudan
etkileyen önemli bir trafik ihlalidir. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından
2008’de hazırlanan “Hız Yönetimi” başlıklı raporda hız yapma davranışı
için yasal hız sınırının üzerinde aşırı hızda ya da yasal hız sınırını aşmayan 2. ÜNİTE
ancak içinde bulunulan koşullar için uygun olmayan yüksek hızda araç kul-
lanmak tanımı, benimsenmiştir. Bir başka ifadeyle bir aracın hızının yüksek
olup olmadığına karar verirken hem yasal hız sınırının hem de aracın içinde
bulunduğu ortamın göz önünde bulundurulması gerekmektedir.
Hız arttıkça aracın kontrol edilmesi de o oranda güçleşir. Bu, bazı
hâllerde çevresel koşullarla da birleşerek kazaya yol açabilir. Özellikle hız
sınırına uyulmasının zorunlu olduğu dönemeçler ve eğimli yol kesimleri söz
konusu olduğunda yüksek hız, doğrudan doğruya kaza nedeni olabilmekte-
dir. Ayrıca yüksek hızda seyreden bir araç, durmasını gerektiren bir engelle
karşılaştığında bir yandan durmak için daha fazla mesafeye ihtiyaç duymak-
ta bir yandan da sürücünün durmak için gerekli tepkiyi verme süresi içinde
aracın kat edeceği mesafe arttığından mevcut mesafenin bir kısmı yine hız
nedeniyle yutulmaktadır. Bu nedenle yol üzerinde bir engelle karşılaşan ara-
cın hızı ne kadar yüksekse doğru noktada durması o kadar zorlaşmakta; bu
da kaza ihtimalini kuvvetlendirmektedir. Bilindiği gibi durma mesafesindeki 169
bu farklılıklar, özellikle yayaların yoğun olarak bulunabileceği bölgelerdeki
hız sınırlamasının temel gerekçesidir.
Frene basılması gereken hâllerde aracın hızına göre durma mesafe-
sindeki değişim, aşağıdaki tabloda gösterilmiştir (Tablo 2.6).
Tablo 2.6 Aracın hızına göre durma mesafesindeki değişim (trafik.gov.tr, 2017)
Mesafe (metre)
0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65
30 km/sa.
40 km/sa.
50 km/sa.
60 km/sa.
Tepki Verme Fren
70 km/sa.
80 km/sa.