Page 69 - Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü | 2.Ünite
P. 69

TRAFİK KÜLTÜRÜ


          2.4.1.3. Kural İhlalleri

                 a) Aşırı  Hız: Yüksek  hızda  araç  kullanma,  kaza  sayısını  doğrudan
          etkileyen önemli bir trafik ihlalidir. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından
          2008’de  hazırlanan  “Hız  Yönetimi”  başlıklı  raporda  hız  yapma  davranışı
          için yasal hız sınırının üzerinde aşırı hızda ya da yasal hız sınırını aşmayan                             2. ÜNİTE
          ancak içinde bulunulan koşullar için uygun olmayan yüksek hızda araç kul-
          lanmak tanımı, benimsenmiştir. Bir başka ifadeyle bir aracın hızının yüksek
          olup olmadığına karar verirken hem yasal hız sınırının hem de aracın içinde
          bulunduğu ortamın göz önünde bulundurulması gerekmektedir.
                 Hız arttıkça aracın kontrol edilmesi de o oranda güçleşir. Bu, bazı
          hâllerde çevresel koşullarla da birleşerek kazaya yol açabilir. Özellikle hız
          sınırına uyulmasının zorunlu olduğu dönemeçler ve eğimli yol kesimleri söz
          konusu olduğunda yüksek hız, doğrudan doğruya kaza nedeni olabilmekte-
          dir. Ayrıca yüksek hızda seyreden bir araç, durmasını gerektiren bir engelle
          karşılaştığında bir yandan durmak için daha fazla mesafeye ihtiyaç duymak-
          ta bir yandan da sürücünün durmak için gerekli tepkiyi verme süresi içinde
          aracın kat edeceği mesafe arttığından mevcut mesafenin bir kısmı yine hız
          nedeniyle yutulmaktadır. Bu nedenle yol üzerinde bir engelle karşılaşan ara-
          cın hızı ne kadar yüksekse doğru noktada durması o kadar zorlaşmakta; bu
          da kaza ihtimalini kuvvetlendirmektedir. Bilindiği gibi durma mesafesindeki                            169
          bu  farklılıklar,  özellikle  yayaların  yoğun  olarak  bulunabileceği  bölgelerdeki
          hız sınırlamasının temel gerekçesidir.
                 Frene basılması gereken hâllerde aracın hızına göre durma mesafe-
          sindeki değişim, aşağıdaki tabloda gösterilmiştir (Tablo 2.6).



         Tablo 2.6 Aracın hızına göre durma mesafesindeki değişim (trafik.gov.tr, 2017)




                                               Mesafe (metre)


                      0     5     10    15    20     25    30    35    40    45    50    55    60    65



            30 km/sa.

            40 km/sa.

            50 km/sa.

            60 km/sa.
                          Tepki Verme            Fren

            70 km/sa.

            80 km/sa.
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74