Page 23 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 23

Öğretmen, atölye çalışmalarında öğrenciye yardım etme güdüsünü diz-
            ginlemelidir. Bir aşamada takılan öğrenciye karşı sabırlı olarak sorunu ön-
            celikle öğrencinin çözmesini beklemek öğrenme fırsatı yaratmak açısından
            önemlidir.   Bu tabii ki öğrenciye hiç yardım edilmeyeceği anlamına gelmez.
            Bir noktada takılan öğrencilere bazen küçük bir dokunuşla yardımcı olarak
            bıkkınlık ve hayal kırıklığı sarmalına girmesi engellenir. Bu konuda hassas
            bir denge vardır ve burada ne kadar anlatılırsa anlatılsın, doğru müdahaleyi
            yapabilmek tecrübeyle kazanılacak bir şeydir.

                Tasarım - Beceri Atölyeleri’nin amacına ulaşabilmesi için, öğrencilerin
            değerlendirilme, not alma, yargılanma, yarışa girme gibi kaygılardan uzak
            bir ortamda olması gerekmektedir. Atölyede rahat ve eğlenceli bir çalışma
            ortamı yaratmak amaçlanmalıdır.

                Öğrencilerin  TBA’ya  erişiminde  ve  kullanımında  fırsat  eşitliği  göze-
            tilmelidir. Öğretmen bu konuda farkındalık geliştirmeli ve bu konuda her
            zaman dikkatli olmalıdır. TBA sadece ilgili ve akademik başarısı yüksek öğ-
            rencilerin kullandığı bir yer haline gelmemelidir. İlgisi olduğu halde kendi-
            ne güvenmeyen, çekingen davranan öğrencilerin olabileceği unutulmamalı
            ve bu öğrenciler cesaretlendirilmelidir. Erkek öğrencilerin kız öğrencileri ya
            da kız öğrencilerin erkek öğrencileri, üst sınıfların alt sınıfları, tecrübelilerin
            tecrübesizleri, baskın öğrencilerin çekingen öğrencileri dışlamasına izin ve-
            rilmemelidir.

                Sınıflarda  uygulanan  geleneksel  ölçme  ve  değerlendirme  kalıplarının
            birçoğu atölye çalışmaları kapsamında geçersiz kalacaktır. Bir projenin başa-
            rıyla tamamlanması önemliyse de başarısızlığın da başarı kadar doğal kar-
            şılanması  gerekmektedir.  Projeyi  yapamayan  öğrencilerin  ayrıştırılması,
            olumsuz gözle bakılması gibi uygulamalardan mutlaka kaçınılması son de-
            rece önemlidir. Bunların yerine öğrenciler çalışırken onları gözlemleyerek
            not almak, yapılan çalışmaları bir portfolyo altında belgelemek ve üreti-
            len ürünleri sergilemek gibi uygulamalara gidilmelidir.  Bunlara ek olarak

                   •  “Emniyet kurallarına uyma -  emniyetli çalışma”

                   •  “Arkadaşlarına yardım ve iş birliği”

                   •  “Öğretmenine ve atölyedeki donanım ve malzemelere saygı gibi
               boyutlarda rubrikler üretilebilir.”


                                                                                                                     15
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28