Page 38 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 38

temel sebebi; bireyin kendine özgüven eksikliğinin olması, sahip olduğu bilgi ve beceri ile düşündüğünü uy-
           gulamaya geçiremeyeceği önyargısıdır.
               Bu hususu birkaç temel soru ile açıklamak mümkündür;

               • Zihninde kurguladığını uygulamak istemeyen birey var mıdır?

               • Evinde ve okulunda kendi ürettiği herhangi bir ürünü kullanmak istemeyen var mıdır?

               • Hangi yaşta olursa olsun, oyuncağa ilgi duymayan birey var mıdır?

               • Çevreye ve insan sağlığına zarar vermeyen bir malzeme var mıdır?

               • Her birey oyuncak yapabilir mi?
               Araştırma Aşaması

               Öğrenciye, en sevdiği bir oyuncağın malzeme ve yapım tekniği bakımından internet kaynakları ile basılı
           kaynaklardan araştırması istenir. Mümkün ise proje ekibinde yer alan öğrenciden en sevdiği oyuncağını veya
           görsellerinin getirilmesi sağlanır. Oyuncak yapımında yaygın olarak kullanılan malzemeler ve ahşap malzeme
           hakkında farkındalık oluşturmak için yönlendirme yapılır.
               Fikir Geliştirme Aşaması

               Elde edilen oyuncakların üretiminde kullanılan malzeme ve yöntem hakkında yapılan mukayeseli değer-
           lendirmeler sonucunda; öğrenciden basit bir oyuncağın mevcut TBA’da yapılıp yapılamayacağı hakkında öğ-
           rencilerin ilk tepkileri ölçülür. Gerekli görülmesi halinde, mini bir anket yardımıyla öğrencilerin hazırbulunuş-
           lukları belirlenir.

               Tasarım ve Projelendirme Aşaması

               Araştırma ve değerlendirmeler sonucunda öğrencide ilgi uyandırıldıktan sonra, ondan en basit haliyle bir
           oyuncağa ilişkin taslak bir tasarım çalışması yapması istenir. Taslak çalışma esnasında, öğrenciden çok özel bir
           tasarım beklenilmemelidir. Örneğin, dikdörtgenler prizması geometrisinde bir kutu tasarlanmış ise yapılan
           bu tasarımın nasıl üretilebileceği, üretilmesi durumunda nasıl bir işlev yüklenebileceği, hangi ihtiyaca cevap
           verebileceği sorgulanır.

               Geliştirme Aşaması

               Tasarımı yapılan oyuncak veya herhangi bir nesnenin üretim öncesi ölçülü olarak çizilmesi, tasarımın kaç
           parçadan yapılabileceği analizinin yapılması ve mümkün ise her bir parçanın ayrı olarak çizilerek ölçülendiril-
           mesi yapılır. Üretime başlamadan önce projeler yazdırılarak, kağıt veya karton ile prototip olarak yaptırılarak
           öngörülemeyen detayların çözümüne yönelik hazırlıklar tamamlanmış olur. Sonra, aşağıda verilen oyuncağın
           ölçülendirilmesi ve detaylarının çözülmesi istenir.
           30
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43