Page 29 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 29

YKS KAMPI

                                                   TÜRKÇE TEST-9



          TYT 2018                                              3.   Mustafa Öğretmen, sınıfa girip yerine oturur. Boş sıralara
                                                                    göz atıp sınıf başkanına ( )
          1.   Edebiyat  ürünlerini  kültür  tarihinin  deposu  sayan  anlayış
                                                                    ( ) Bugün derse gelemeyenler kimler ( ) diye sorar.
             üzerine düşünürken tarih ve edebiyat araştırmacılarının du-
             rumunu tartışmak gerekir. Aslında her iki yaratıcı çabanın      Sınıf başkanı, ayağa kalkıp gelmeyenleri sayar ( )
             da kazı alanı ortaktır ve edebî metnin sunduğu geçmişe ait
                                                                    —  Buğra, Yiğit, Ömer ve Zeynep ( )
             bulgular üzerinde edebiyatçı da tarihçi de farklı yöntemlerle
             çalışarak ortak bir noktada buluşabilir. Ancak aralarında te-     Bu parçada parantezle ( ) belirtilen yerlere, aşağıdaki
             mel bir fark vardır. Edebiyatçının kazı çalışmaları, yönünü   noktalama  işaretlerinden  hangisi  sırasıyla  getirilmeli-
             geleceğe de çevirebilirken tarihçinin bakışı geçmişle çerçe-  dir?
             velenmiştir.
                                                                    A)  (:) (“) (“) (:) (.)
             Bu parçaya göre edebiyat ve tarih araştırmacıları ile il-  B)  (,) (—) (:) (:) (…)
             gili olarak
                                                                    C)  (,) (—) (,) (:) (.)
              I. Kaynakları ortak olsa da yaklaşım ve yöntemleri arasın-  D)  (;) (“) (“) (,) (.)
                da belirgin farklılıklar vardır.
                                                                    E)  (:) (—) (?) (:) (.)
              II. İnsan ve toplumun bugünü ve geleceğine dair genel çı-
                karımlarda bulunurlar.
             III. Üzerinde  çalıştıkları  kültür  malzemesini  değiştirmeyi
                amaçlarlar.                                     4.   (I)  Teksas  Üniversitesi’nde  yapılan  bir  araştırmaya  göre

             yargılarından hangilerine ulaşılabilir?                akıllı telefonunuz erişebileceğiniz bir yerde ise bilişsel ka-
                                                                    pasiteniz önemli ölçüde düşüyor. (II) Dr. Adrian Ward ve
             A) Yalnız I               B) Yalnız II                C) Yalnız III   ekibi, 800 denek ile yürüttükleri çalışmada katılımcıların ya-
                                                                    kınlarında telefonları varken dikkatlerini verilen göreve tam
                       D) I ve II        E) II ve III               anlamıyla  odaklayamadıklarını  tespit  etti.  Araştırmacılar,
                                                                    katılımcılardan  tam  anlamıyla  odaklanmalarını  gerektiren
                                                                    bir dizi görevi tamamlamasını istedi. (III) Bu görevler, katı-
                                                                    lımcıların verilen bir bilgiyi akılda tutma ve işleme becerisini
                                                                    ölçmeye yönelikti. (IV) Bulgular, akıllı telefonların ulaşılabi-
                                                                    lir bir yerde olmasının -kapalı dahi olsa- bilişsel kapasiteyi
                                                                    düşürdüğünü ve beyin yetilerini olumsuz etkilediğini göste-
                                                                    riyor. (V) Katılımcıların çoğu, deney sırasında görevlerine
                                                                    tam  anlamıyla  odaklandıklarını  düşünüyor;  aslında  duru-
                                                                    mun öyle olmadığı ortada.

                                                                    Bu  parçadaki  numaralanmış  cümlelerin  hangisinde
                                                                    noktalama yanlışı yapılmıştır?
          2.   Bulutlar  gezegenimizin  yaklaşık  üçte  ikisini  tıpkı  bir  kılıf
                                                                    A) I     B) II    C) III   D) IV       E) V
             gibi kaplar. Özellikle subtropik bölgelerdeki alçak seviyede
             stratokümülüs  bulutları  aşağı  enlemlerdeki  okyanusların
             üzerini yaklaşık %20 oranında kaplayarak tıpkı bir gölgelik
             gibi yeryüzünü güneş ışınlarına karşı korur ve yüzey sıcak-
             lığının artmasını engeller. Gri tonlarda ya da beyaz renkte   5.   Yasemin Hanım, yarın yeni proje ile ilgili toplantı yapacağı-
                                                                    mızı tüm arkadaşlara derhâl haber verin.
             olan stratokümülüs bulutları, katmanlı ve yuvarlak kütleler-
             den oluşur ve geniş bir alana yayılır. Bu bulutlar genellikle      Bu cümledeki ögelerin doğru sıralanışı aşağıdakilerin
             yağışa neden olmaz.                                    hangisinde verilmiştir?
             Bu  parçanın  anlatımıyla  ilgili  olarak  aşağıdakilerden   A)  Belirtili nesne - yer tamlayıcısı - zarf tümleci - yüklem
             hangisi söylenemez?                                    B)  Özne - zarf tümleci - belirtili nesne - yer tamlayıcısı -
                                                                      zarf tümleci - yüklem
             A)  Üçüncü kişili anlatım kullanılmıştır.
                                                                    C)  Özne - belirtili nesne - yer tamlayıcısı - zarf tümleci -
             B)  Kişileştirmeye yer verilmiştir.
                                                                      yüklem
             C)  Açıklayıcı anlatımdan faydalanılmıştır.
                                                                    D)  Belirtisiz nesne - yer tamlayıcısı - zarf tümleci - yüklem
             D)  Sayısal verilerle anlatım desteklenmiştir.
                                                                    E)  Özne - zarf tümleci - yer tamlayıcısı - yüklem
             E)  Benzetmelere başvurulmuştur.



                                                                                                               29
                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34