Page 29 - YKS KAMPI KİTABI (1)
P. 29
YKS KAMPI
TÜRKÇE TEST-9
TYT 2018 3. Mustafa Öğretmen, sınıfa girip yerine oturur. Boş sıralara
göz atıp sınıf başkanına ( )
1. Edebiyat ürünlerini kültür tarihinin deposu sayan anlayış
( ) Bugün derse gelemeyenler kimler ( ) diye sorar.
üzerine düşünürken tarih ve edebiyat araştırmacılarının du-
rumunu tartışmak gerekir. Aslında her iki yaratıcı çabanın Sınıf başkanı, ayağa kalkıp gelmeyenleri sayar ( )
da kazı alanı ortaktır ve edebî metnin sunduğu geçmişe ait
— Buğra, Yiğit, Ömer ve Zeynep ( )
bulgular üzerinde edebiyatçı da tarihçi de farklı yöntemlerle
çalışarak ortak bir noktada buluşabilir. Ancak aralarında te- Bu parçada parantezle ( ) belirtilen yerlere, aşağıdaki
mel bir fark vardır. Edebiyatçının kazı çalışmaları, yönünü noktalama işaretlerinden hangisi sırasıyla getirilmeli-
geleceğe de çevirebilirken tarihçinin bakışı geçmişle çerçe- dir?
velenmiştir.
A) (:) (“) (“) (:) (.)
Bu parçaya göre edebiyat ve tarih araştırmacıları ile il- B) (,) (—) (:) (:) (…)
gili olarak
C) (,) (—) (,) (:) (.)
I. Kaynakları ortak olsa da yaklaşım ve yöntemleri arasın- D) (;) (“) (“) (,) (.)
da belirgin farklılıklar vardır.
E) (:) (—) (?) (:) (.)
II. İnsan ve toplumun bugünü ve geleceğine dair genel çı-
karımlarda bulunurlar.
III. Üzerinde çalıştıkları kültür malzemesini değiştirmeyi
amaçlarlar. 4. (I) Teksas Üniversitesi’nde yapılan bir araştırmaya göre
yargılarından hangilerine ulaşılabilir? akıllı telefonunuz erişebileceğiniz bir yerde ise bilişsel ka-
pasiteniz önemli ölçüde düşüyor. (II) Dr. Adrian Ward ve
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III ekibi, 800 denek ile yürüttükleri çalışmada katılımcıların ya-
kınlarında telefonları varken dikkatlerini verilen göreve tam
D) I ve II E) II ve III anlamıyla odaklayamadıklarını tespit etti. Araştırmacılar,
katılımcılardan tam anlamıyla odaklanmalarını gerektiren
bir dizi görevi tamamlamasını istedi. (III) Bu görevler, katı-
lımcıların verilen bir bilgiyi akılda tutma ve işleme becerisini
ölçmeye yönelikti. (IV) Bulgular, akıllı telefonların ulaşılabi-
lir bir yerde olmasının -kapalı dahi olsa- bilişsel kapasiteyi
düşürdüğünü ve beyin yetilerini olumsuz etkilediğini göste-
riyor. (V) Katılımcıların çoğu, deney sırasında görevlerine
tam anlamıyla odaklandıklarını düşünüyor; aslında duru-
mun öyle olmadığı ortada.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde
noktalama yanlışı yapılmıştır?
2. Bulutlar gezegenimizin yaklaşık üçte ikisini tıpkı bir kılıf
A) I B) II C) III D) IV E) V
gibi kaplar. Özellikle subtropik bölgelerdeki alçak seviyede
stratokümülüs bulutları aşağı enlemlerdeki okyanusların
üzerini yaklaşık %20 oranında kaplayarak tıpkı bir gölgelik
gibi yeryüzünü güneş ışınlarına karşı korur ve yüzey sıcak-
lığının artmasını engeller. Gri tonlarda ya da beyaz renkte 5. Yasemin Hanım, yarın yeni proje ile ilgili toplantı yapacağı-
mızı tüm arkadaşlara derhâl haber verin.
olan stratokümülüs bulutları, katmanlı ve yuvarlak kütleler-
den oluşur ve geniş bir alana yayılır. Bu bulutlar genellikle Bu cümledeki ögelerin doğru sıralanışı aşağıdakilerin
yağışa neden olmaz. hangisinde verilmiştir?
Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aşağıdakilerden A) Belirtili nesne - yer tamlayıcısı - zarf tümleci - yüklem
hangisi söylenemez? B) Özne - zarf tümleci - belirtili nesne - yer tamlayıcısı -
zarf tümleci - yüklem
A) Üçüncü kişili anlatım kullanılmıştır.
C) Özne - belirtili nesne - yer tamlayıcısı - zarf tümleci -
B) Kişileştirmeye yer verilmiştir.
yüklem
C) Açıklayıcı anlatımdan faydalanılmıştır.
D) Belirtisiz nesne - yer tamlayıcısı - zarf tümleci - yüklem
D) Sayısal verilerle anlatım desteklenmiştir.
E) Özne - zarf tümleci - yer tamlayıcısı - yüklem
E) Benzetmelere başvurulmuştur.
29
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü