Page 136 - COĞRAFYA 10. SINIF BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 136
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü COĞRAFYA 10
CEV
CEVAP ANAHTARLARIAP ANAHTARLARI
Etkinlik No.: 50 Etkinlik No.: 51
Yönerge 1. Yönerge
1. Gelişmiş ülkeler: Avustralya ve Norveç 1. 1. İstanbul ve Çanakkale Boğazları
Gelişmekte olan ülkeler: Meksika ve Malezya
Az gelişmiş ülkeler: Etiyopya ve Mali 2. Cebelitarık Boğazı
3. Korint Kanalı
2. Mali’de tarımda çalışan nüfusun oranının diğer sektörlere göre
çok yüksek olmasının nedeni, sanayi ve hizmetler sektörlerinde 4. Messina Boğazı
yeterince istihdam alanının oluşmamasıdır. Tarımda makine
kullanımı sınırlı olduğu için emek yoğun bir tarım yapılmak- 5. Süveyş Kanalı
tadır. 6. Babülmendep Boğazı
3. Norveç’te tarım ve sanayi sektörlerinde çalışan nüfusun hiz- 7. Hürmüz Boğazı
metler sektörüne göre düşük olmasının nedeni, gelişmiş ül-
kelerde teknolojik gelişmelere bağlı olarak tarım ve sanayide 8. Malakka Boğazı
insan gücüne daha az ihtiyaç duyulmasıdır.
9. Macellan Boğazı
4. Ülkelerin gelişmişliklerini gösteren ölçütlere göre Avustralya ve 10. Panama Kanalı
Etiyopya’nın karşılaştırılması:
11. Dover Boğazı
Avustralya Etiyopya
12. Kiel Kanalı
Kişi başına düşen milli gelir Kişi başına düşen milli gelir
yüksektir. düşüktür.
2. Kanal İstanbul, planlandığı stratejik konum gereği ile dünya-
Teknoloji ihracatı yapar. Teknoloji ithalatı yapar. nın en önemli su yolu güzergâhlarından biri olacaktır. Boğa-
zın ticari hacmi genişleyecek ve jeopolitik önemi artacaktır.
Nüfus artış hızları düşüktür. Nüfus artış hızları yüksektir. Kanal İstanbul’un çevresinde oluşturacağı en temel olumlu
etki İstanbul Boğazı’ndaki gemi trafiğini rahatlatması ola-
caktır. Kanal İstanbul ile İstanbul Boğazı’ndan geçen nükleer
Ortalama yaşam süresi Ortalama yaşam süresi bomba eşdeğerindeki 10 bin tankere buradan geçiş sağlana-
uzundur. kısadır. cak ve boğazın yükü azaltılacaktır. Kanalın bölgede oluştura-
cağı en temel olumsuz etki ise çevreseldir. Kanalın çevresin-
Okuryazar oranı yüksektir. Okuryazar oranı düşüktür. deki ekosistemi bozması ve geri dönüşü imkânsız bir çevresel
hasar bırakması da öngörüler arasındadır.
İşsizlik oranları düşüktür. İşsizlik oranları yüksektir.
Çalışan nüfusun sektörlere Çalışan nüfusun sektörlere 2. Yönerge
göre dağılımında hizmetler göre dağılımında tarım
birinci sırada iken tarım son birinci sırada iken sanayi 1. Özellikle son yıllarda havaalanları ve havalimanları küresel
sıradadır. son sıradadır. çapta ciddi mesafe katetmiştir. Giderek gelişen ve yaygınlaşan
bu yapıların sunduğu hizmet de her geçen gün ucuzlamak-
Bebek ölüm oranları Bebek ölüm oranları yük- tadır. Ayrıca uçaklarda artan kapasite ve konfor da bu ula-
düşüktür. sektir. şım şeklini daha cazip hâle getirmiştir. Halihazırda en hızlı
ve güvenilir ulaşım şekli olan hava yolu ile yolcu taşımacılığı
Kentsel nüfus oranı yük- Kentsel nüfus oranı dü- bu nedenlerden dolayı son yıllarda ciddi ivme kazanmıştır.
sektir. şüktür. 2000 yılında 1,6 milyar olan yolcu sayısı 2017’de 4,1 milyara
çıkmıştır.
Satın alma gücü yüksektir. Satın alma gücü düşüktür.
2. İstanbul Havalimanı tam kapasiteyle hizmete girdiğinde Av-
rupa hava sahasını yeniden yapılandırılacağı ve kıtalar arası
uçuş güzergâhlarının da büyük ölçüde değişeceği öngörül-
mektedir.
135