Page 137 - COĞRAFYA 10. SINIF BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 137
COĞRAFYA 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARIAP ANAHTARLARI
CEV
Etkinlik No.: 52 Etkinlik No.: 53
1.Yönerge Yönerge
1. Gelecekte yük taşımacılığında deniz yolunun daha fazla kul- 1. Houston, Birmingham, Washington ve New York tedbir alabilir.
lanılması öngörülmektedir. Deniz yolları yol yapım ve bakım Uydu fotoğrafları ve CBS sistemi ile rüzgârın yönü ve etkileyece-
maliyetlerinin olmaması, birim taşıma maliyetlerinin çok dü- ği alanlar belirlenmiştir. Bu bölgedeki insanlar tedbir almak için
şük olması, çok büyük miktarlarda yük taşınabilmesi, trafik yo- zaman kazanmış olur.
ğunluğu ve kaza riskinin çok az olması gibi büyük avantajlara
sahiptir. Gelişen teknoloji ile birlikte yük gemilerinin daha da 2. Fırtınanın etkili oldugu alanları belirler. Bilgi akışını hızlan-
hızlanması ve uzun yolculuklarda mürettebatın gemi içindeki dırır. Etkili ve doğru analiz yapar. Uyarı yaparak afette can
ihtiyaçlarının daha iyi karşılanabilir hâle gelmesi beklenmekte- ve mal kaybını azaltır. Afet sonrası doğru ve hızlı müdahale
dir. Bu durum da uluslararası yük taşımacılığı ile gerçekleşti- yapılmasını sağlar.
rilen ticaretin hızının ve niteliğinin artacağının göstergesidir.
3. CBS’nin konumsal veri yönetimi, konumsal analiz ve grafik
görüntüleme kapasitesi ile deprem, sel, heyelan, yangın, volk
nizma, fırtına ve salgın hastalıklar gibi afetlerin etkisi azaltı-
2. Gelecekte yük taşımacılığında kara yolunun daha az kullanıl- labilmektedir.
ması öngörülmektedir. Kara yollarının birtakım dezavantajları
vardır. Kara yolu taşımacılığı; trafik problemleri, fazla yakıt
tüketimi, çevre ve gürültü kirliliği gibi olumsuz durumlara se-
bebiyet vermesinin yanı sıra yüksek kaza riski taşır. Kara yol-
larının birim taşıma maliyetleri oldukça yüksektir. Kara yolu Etkinlik No.: 54
taşımacılığı, özellikle uluslararası siyasi ve ekonomik pozisyon-
da meydana gelen gelişmeler karşısında aşırı hassas ve kırılgan 1. Yönerge
bir yapıya sahiptir. Ayrıca çok büyük miktarlardaki yükler için 1. Arazinin engebeli olması, tabakalarda killi ve geçirimsiz kat-
kara yolu araçlarının boyutlarında yetersizlik söz konusudur. manın bulunması ve tabaka uzanış doğrultusunun eğim yö-
Tüm bu durumlardan dolayı gelecekte uluslararası yük taşıma- nünde olmasıdır.
cılığında kara yolunun oranının azalmasının hem çevresel hem
de ekonomik olarak olumlu katkıları olacaktır.
2. Bitki örtüsünün aşırı tahrip edilmesi, toprağın aşırı işlenmesi,
meraların aşırı otlatılması, toprağın eğime paralel sürülmesi,
anızları yakmak, usulsüz tarla açmak.
2.Yönerge 2. Yönerge
1. Türkiye; Asya, Avrupa ve Afrika kıtalarının arasında köprü
konumunda bulunan ve jeopolitik açıdan son derece kritik Görsel
öneme sahip bir ülkedir. Türkiye’nin doğusunda ve güneyinde Afetler No.
enerji kaynakları ve ham madde bakımından zengin ülkeler yer
alırken batısında da gelişmiş sanayi ve teknolojiye sahip ülkeler Rusya’nın Çernobil Nükleer Tesisi'nde 1986 yılında yaşa-
nan patlama, birçok insanın ölümüne neden oldu. Asit ve
yer almaktadır. Dolayısıyla Türkiye, bu iki hat arasında bağlan- radyasyon içeren yağmurlar Karadeniz çevresindeki birçok 6
tının sağlandığı devasa bir köprüdür. Bu yüzden ülkemizden ülkede uzun yıllar yaşanacak çevre ve sağlık sorununa yol
birçok boru hattı geçmekte ve yenileri de planlanmaktadır. açmıştır.
Japonya’da 2011 yılında yaşanan tsunami birçok can ve 5
mal kaybına neden oldu.
2. Türkiye’nin ’’Enerji Merkezi’’ hâline gelmesi iyi bir diplomasi,
ticari anlaşmalardaki yüksek çıkarların gözetilmesi ile ger- Dünya’da her yıl 24 milyar ton verimli tarım toprağı
çekleştirilebilirse Türkiye bölgede daha güçlü bir ülke hâline kaybediliyor. Bu toprak kayıplarının büyük bir kısmı 3
gelebilir. Enerji kaynakları konusunda Rusya, Arap ülkeleri da Asya kıtasındadır.
ve İran’a bağımlı olmaktan kurtulmanın yollarından ilki, ülke ABD’nin Colorado eyaletinin kırsal bölgelerinde mey-
kaynaklarının tamamının devreye alınması diğeri de, boru hat- dana gelen hortum, maddi hasara neden oldu. 2
ları ticaretinden azami ölçüde yararlanarak enerji kaynaklarına
ödenen miktarın azaltılmasıdır. Sudan’da 9 Eylül 2020 tarihin de meydana gelen selde
103 kişi yaşamını yitirdi, 50 kişi yaralandı ve 69551 ev 4
hasar gördü.
Avustralya Eylül 2019’da orman yangınlarına teslim
oldu. Mega olarak değerlendirilen yangınlar milyonlar- 1
ca hektarlık ormanlık alanın yok olmasına neden oldu.
136