Page 535 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 535
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
ÜNİTE CEVAP ANAHTARI
2. Olası Cevaplar: Etkinlik No.: 216
Yahya Kemal’in dönemindeki yeri ve bazı eserlerinin niteliği
hakkında bilgi sahibi olunabilir. 1. Çevresinde kendini anlamayan bir sarmalda bulunduğunu, yap-
3. Olası Cevaplar: tığı ince işlerin çevresinde bir değerinin olmadığını vurgulamak
istemiştir. Ömrünün heba olmasından yakınmaktadır.
Bilgi edinmekten ziyade kişisel bakış açısıyla ve yorumlayarak
öznel bir tavırla yaklaşılırdı. 2. Cemil Meriç de kendini insana ve insanlığa vermiştir. Prome-
te’nin tanrılardan ateşi çalıp insanlığa vermesi ve verilen cezala-
Etkinlik No.: 211 ra katlanması ile ilişkilidir. Cemil Meriç de bütün bu eziyetlere
katlanıp kültürüne, insana ve insanlığa katkıda bulunurken fe-
1. Hitap edilen topluluğun dünya görüşüne, zevklerine ya da kay- dakârlıklara katlanmıştır. (Bu düşünce etrafında yanıtlar istenir.)
gılarına yönelik olay, durum ya da senaryolara yer verilebilir. 3. Kalabalıklar içinde yalnızdır aslında. Onun düşüncelerine ilgi-
2. Öğrencinin metni anlamış olduğuna kanaat getirecek şekilde siz, onu anlayamamış bir çevrede yaşamanın verdiği sıkıntılar ve
özgün bir metin oluşturması beklenir. Noktalama işaretlerinin kendi kendine kalamamanın verdiği sıkıntı içindedir.
dikkat çekecek ayrıntıları vurgulamasına değinilmesi ve bu du-
rumun yazarlar açısından bir yazım savurganlığı ve tembellik Etkinlik No.: 217
olduğunu ifade etmesine dikkat edilir. 1. Olası Cevaplar:
Etkinlik No.: 212 Kendi yetiştikleri yörenin geleneksel davranış kurallarını vurgu-
lamaktadır.
1. Olası Cevaplar:
Anlatıcının bakış açısını tercih ederdim. Çünkü bahara bakış 2. a) Yazar, “İnsan duyduğu gibi yazmalıdır.” derken konuşma dili-
açısı pozitiftir. ni, yazı diline dönüştürmeyi ifade etmiştir.
Şairin bakış açısını tercih ederdim. Çünkü doğadaki unsurları b) Yazar, kendisi de konuşma diline ve dönemin dil özelliklerine
duygularımı imgelemek için kullanabilirdim. uygun yazmıştır. Nitekim yazarın edebî hayatı araştırıldığın-
2. Olası Cevaplar: da dil ile ilgili görüşleri de bu yöndedir.
Evet, düşünceleri ile okuyucuyu yönlendirmektedir. Bu yanlış 3. Olası Cevaplar:
bir tutumdur. Babaların fedakâr oluşu, özveri ile davranmaları vurgulanacaktır.
Evet, okuyucuyu yönlendirmektedir. Ancak öznel de olsa bakış
açısında haklıdır. Etkinlik No.: 218
Hayır, sadece kendi düşüncelerini açıklamış, okuyucuyu her-
hangi bir şekilde yönlendirmemiştir. 1. Kitabı yazarken samimi ve duygularını yoğun şekilde kullan-
makta, yazılarında titizlik göstermekle birlikte yazdıklarının
3. Bu etkinliği her öğrenci kendi birikim ve hayal gücüne göre ger- olgunlaşmasını beklemektedir (Öğrencilerin kendi cümleleri ile
çekleştirecektir. bu çevre etrafında düşünceleri istenir.).
Olası Cevaplar:
Bu metinde anlatıcı gerçek kişidir ve kendi düşüncelerini bakış 2. Kurtuluş Savaşı’nda gördüklerini gözlem gücüyle anlatmış olabi-
açısını ortaya koymaktadır. Edebî türlerde ise anlatıcının bakış lir. Eserlerinin konularını Atatürk ve Kurtuluş Savaşı oluşturmuş
açısı yansıtılır. olabilir (Yakup Kadri’nin eserlerini okuyanların bu durumu so-
Bu metnin yazarı, gerçek kişi olduğu için benim duygularımı mutlaması beklenebilir.).
yansıtamaz. Ancak edebî türlerde anlatıcının bakış açısı bizim
duygu ve düşüncelerimize yakın olabilir.” Etkinlik No.: 219
1. Yazma etkinliği, öğrencinin birikimine ve hayal gücüne göre şe-
Etkinlik No.: 213
killenecektir.
1. Sevdiklerinden uzak olduğu için fark ettiği bazı gerçekler var- Örnek: Ben sizin olay kişilerinizi seçiminizi takdir ediyorum
dır ve bu gerçekler onu öz eleştiriye (daha çok bir iç dökmeye) Üstadım. Zira günlük hayatta karşılaştığımız tanıdık yüzlere te-
yöneltmiştir. sadüf eder gibiyim eserlerinizde…
2. Yazarın olaylara nesnel değil, öznel bir bakış açısı ile baktığını 2. Olası Cevaplar:
ortaya koymaktadır. Bu durum, daha çok yazarın sanat anlayışıyla alakalı olabilir.
Etkilendiği edebî akım ya da mensubu olduğu edebî gelenek,
yazarın romanlarındaki kahramanları hor görmesiyle gerçek
Etkinlik No.: 214
hayatında insanlara karşı sınırsız bir sempati ve güven duymuş
1. Bu soruda öğrencinin, Türklerin hürriyetlerine düşkünlüğü ve olabilir. Bir yazarın olayları kendi şahit olduğu olaylardan ya da
Atatürk sevgisine yönelik cevaplar yazması beklenir. kişileri kendi çevresinden seçmesi birçok yazarda görülen bir
durumdur. Bazı yazarlar, şahit oldukları olayları gerçeğe yakın
2. Mektup 15 Aralık 1938 tarihinde yazılmıştır. Atatürk’ün ölü- bir şekilde eserlerinde işlerken bazı yazarlar, gerçeği yeniden yo-
münden 35 gün sonra yazılan bir mektupta yazar, Atatürk’le rumlayarak kendi kurgularını da katabilir.
ilgili bir kitap yazdığından bahsediyorsa Atatürk’ün vefatının
vermiş olduğu üzüntü ya da Atatürk’e olan özlem duygusu ya- Etkinlik No.: 220
zarı etkilemiş olabilir. 1. Mektup türünün üslup özelliklerinin diğer edebî türlerde kulla-
nılmasının birçok nedeni olabilir:
Etkinlik No.: 215
Yazar kendi ruh hâlini daha iyi anlatmak için bu anlatım biçi-
1. Millî duyguları kendine özgü cümlelerle ifade etmesi beklenir. minden faydalanmak isteyebilir.
Türün üslup özelliklerinden faydalanarak okuyucuya daha yakın
2. “Vatanını en çok seven görevini en iyi yapandır.” vb. cümleleri olma isteğinde olabilir.
oluşturması beklenir. Sanatçı uzakta olan birine karşı duygularını mektup üslubuyla
534