Page 47 - Bilgisayar Bilimi Kur 1| I. Bölüm
P. 47
Çoğu programda kontrol modülünden sonra ilk değerler ataması, sonra okuma, hesaplama, ekrana
yazdırma, çıktı alma vb. gibi işlemler gerçekleştirilir. Kontrol modülü bu süreci kontrol eder. Örneğin
brüt maaş hesaplama problemi için etkileşim çizelgesi aşağıdaki gibi olabilir.
Kontrol
Oku Hesapla Yazdır
4.2.3. GSÇ Çizelgesi
GSÇ (girdi-süreç-çıktı) çizelgesi problem analiz çizelgesindeki bilgiyi detaylandırır ve düzenler. GSÇ
çizelgesi dört bölümden oluşur: girdi, süreç, modül referansı ve çıktı (Tablo 6).
Tablo 6: GSÇ Çizelgesi
Girdi Süreç Modül Referansı Çıktı
Program için gerekli Adım adım işlemler Etkileşim Tüm çıktı beklentileri
tüm veriler (Problem Analiz çizelgesindeki (Problem Analiz
Çizelgesindeki 3 ve 4. modüller Çizelgesindeki 1 ve 2.
Adımlar)
Adımlar)
Geçme/Durumunu tespit etmek için GSÇ çizelgesi aşağıdaki gibidir.
Girdi Süreç Modül Referansı Çıktı
Sınav ve Performans Sınav puanlarını gir. Oku Geçti/Kaldı
Puanları
Performans puanlarını gir. Oku
Puan ortalamasını hesapla. Hesapla
Puan ortalamasının 50’den Karar
küçük olup olmadığını kontrol et.
Geçme kalma durumunu ekrana Yazdır
yazdır.
Bitir. Kontrol
4.2.4. Algoritmalar
Bu çizelgeleri geliştirdikten sonraki adım, yapılacak işlemleri bilgisayarın anladığı dilde yazabil-
mektir. Bu yönergeler “algoritma” olarak adlandırılır. “Sözde kod” algoritmaya çok benzer bir dildir ve
bazen algoritma yerine kullanılabilir. Algoritmayı oluşturmak, bilgisayarda problem çözme sürecinin
en zor bölümüdür. Modüller etkileşim çizelgesinden ve süreç GSÇ çizelgesinden alınır. Algoritmadaki
işlem sayısı, programcının problemi çözme yoluna bağlıdır.
4.2.5. Akış Şemaları
Problem çözme sürecimiz, bilgisayarın iletişim kurma yöntemi ile şekillenir. Algoritma, bilgisayara
hangi işlemi hangi sırada yapması gerektiğini söyleyen yönergeler bütünüdür. Akış şeması ise algorit-
manın görsel gösterimidir. Programcı, oluşturulan algoritmadan grafiksel gösterimler oluşturur. Akış
şeması, program geliştirmeye başlamadan önceki son adımdır. Akış şemasında hatalar rahatlıkla görü-
61