Page 28 - Bilgisayar Bilimi | Kur 1
P. 28
2.1. Problem Çözme Kavramları ve Yaklaşımlar
2.1.1. Programlama Nedir?
Bir bilgisayar bilimcisi gibi düşünmek ve programlama ne demektir? Bu düşünme şekli matemati-
ğin, mühendisliğin ve doğa bilimlerinin bazı özelliklerini birleştirmektedir. Bilgisayar bilimcileri genel
olarak matematiksel sembolleri, işlemleri ve formülleri kullanır; mühendisler gibi tasarım yaparak farklı
sistemler oluşturur ve bilim insanları gibi deney yaparak teknoloji desteği ile çözüm üretir.
Bir bilgisayar bilimcisi için en önemli bece-
ri problem çözme becerisidir. Problem çözme;
problemleri formüle edebilme, farklı ve yaratı-
cı çözüm yolları önerebilme, çözümü kesin ve
doğru biçimde ifade edebilme becerisidir. Prog-
ramlamayı öğrenme sürecinde yalnızca problem
çözme becerisi yeterli değildir çünkü program-
lama aynı zamanda bir düşünme biçimidir.
Alan Perlis (Elın Perlis) “Bir programı anlamak
için hem makine hem de program olmanız ge-
rekir.” demiştir. Bu, son derece yanlış bir yakla-
şımdır. Bir insan makine değildir, o yüzden o
şekilde düşünmeye zorlanamaz. Ancak, bilgiyi
işleme süreçleri vardır ve verileri yorumlama, dönüştürme ve sunma gibi farklı süreçlerin yaratıcı düşün-
me ile desteklenmesi çok önemlidir. Programlama, hem problem çözme becerisi hem de bilgi işlemsel
düşünme becerisine sahip olmayı gerektirir.
Bilgi işlemsel düşünme; bilgisayar biliminin kavramlarından yararlanarak problem çözme, sistem
tasarlama ve insan davranışlarını anlama olarak tanımlanabilir. Ayrıca CSTA ve ISTE’ye (2011) göre
bilgi işlemsel düşünme aşağıdaki özellikleri barındıran bir problem çözme sürecidir.
• Problemleri bilgisayar veya başka araçlar yardımı ile çözebilir hâle getirme
• Mantıklı bir şekilde verileri düzenleme ve çözümleme
• Model ve benzetim desteği ile verileri sunma
• Algoritmik düşünme çerçevesinde çözümleri otomatikleştirme
• Kaynakları verimli bir şekilde kullanarak en uygun çözümleri tanımlama, çözümleme ve uy-
gulama
• Bulunan çözümü farklı problemlere transfer etme ve genelleştirme
Bilgi işlemsel düşünme becerisi; problem çözümleme, veri sunma ve modelleme gibi bazı benzer
kavramlar ile ilişkili görülmekte ve sadece bilgisayar bilimcileri için değil, herkes için gerekli temel bir
beceri olarak tanımlanmaktadır. Bilgi işlemsel düşünme sayesinde öğrenciler bilgisayarlar ile çözümleri-
ni otomatik hâle getirip problemleri daha etkili çözebilecek ve düşünmenin sınırlarını genişletebilecek-
tir. Dahası, öğrenciler bilgisayar biliminin kavramlarını ve ilkelerini öğrendiği zaman gittikçe değişen
teknolojik hayata ve iş yaşamına daha iyi hazırlanabilecektir. Bilgisayarın bilgi işleme süreci ile benzer-
lik gösteren düşünme yaklaşımıyla öğrenciler, değişen araçlar ve uygulamalardan etkilenmeden,yaşam
boyu öğrenen bireyler olabilecektir.
27