Page 29 - Bilgisayar Bilimi | Kur 1
P. 29
Farklı bir bakış açısı ile programlama; bilgisayarın
donanıma nasıl davranacağını anlatan, bilgisayara yön
veren komutlar ve işlemler bütünüdür. Kısaca yazılım
geliştirme, test etme ve bakımını yapma sürecidir. Bir
programlama sisteminin iki bileşeni vardır:
1. Bilgisayara kurulmuş olan bileşen - program-
lama ortamı
2. Programcının kafasına yazılmış olan bileşen -
programlama dili.
Kullandığımız programlama ortamı ile programcı
tarafından kullanılacak kelime ve komutları oluşturur,
program akışını ve mevcut durumu kontrol edebilir, adım adım işlemleri takip edebilir, oluşturduğu-
muz işlemleri genelleştirerek soyutlaştırabiliriz. Kullandığımız programlama dili ile yapmak istediğimiz
işlemleri bilgisayarın anlayacağı biçimde ifade edebilir, işlemleri parçalara bölebilir, parçalardan farklı
ve anlamlı bütünler oluşturabiliriz.
2.1.2. Program Nedir?
Program, hesaplamayı gerçekleştirmek için birbirini izleyen komut ya da işlemlerden (yönergeler-
den) oluşan yapıdır. İşlemler matematiksel ya da mantıksak olabilir. Örneğin bir formülün sonucunun
hesaplanması ya da bir doküman içerisinde belirli bir metnin aranması gibi. Ayrıntılar programlama
dillerine göre farklılaşsa bile belirli komutlar her dilde yer alır.
Girdi: Klavyeden, dosyadan veya başka
bir aygıttan veri almadır.
Çıktı: Ekranda veriyi görüntüleme
veya veriyi dosyaya veya başka bir aygıta
göndermedir.
Matematik: Toplama, çarpma gibi bazı
temel matematiksel işlemleri gerçekleştir-
medir.
Koşullu yürütme: Belirli durumları sı-
namak ve komutları uygun bir sıraya göre
çalıştırmaktır.
Tekrarlama: Bazı eylemleri genellikle
ufak tefek değişikliklerle tekrar tekrar yü-
rütmedir.
Programların çoğu, ne kadar basit ya
da karmaşık olursa olsun temel olarak bu
işlemlere dayalı olarak çalışır. Bu nedenle
programlama, büyük ve karmaşık bir gö-
revi bu temel komutlarla gerçekleştirebilecek kadar basit biçimde küçük alt görevlere bölme olarak ta-
nımlanabilir.
28