Page 60 - Bilgisayar Bilimi | Kur 1
P. 60

Çoğu programda kontrol modülünden sonra ilk değerler ataması, sonra okuma, hesaplama, ekrana
            yazdırma, çıktı alma vb. gibi işlemler gerçekleştirilir. Kontrol modülü bu süreci kontrol eder. Örneğin,
            brüt maaş hesaplama problemi için etkileşim çizelgesi aşağıdaki gibi olabilir.


                                                    Kontrol


                                         Oku        Hesapla       Yazdır


            4.2.3.  GSÇ Çizelgesi
               GSÇ (girdi-süreç-çıktı) çizelgesi problem analiz çizelgesindeki bilgiyi detaylandırır ve düzenler. GSÇ
            çizelgesi dört bölümden oluşur: Girdi, süreç, modül referansı ve çıktı (Tablo 2).
                                              Tablo 5: GSÇ çizelgesi

                      Girdi                 Süreç            Modül Referansı            Çıktı
               Program için gerekli   Adım adım işlemler       Etkileşim        Tüm çıktı beklentileri
                   tüm veriler        (Problem Analiz    çizelgesindeki modüller  (Problem Analiz
                                    Çizelgesindeki 3. ve 4.                     Çizelgesindeki 1. ve 2.
                                         Adımlar)
                                                                                     Adımlar)
               Geçme/Durumunu tespit etmek için GSÇ çizelgesi aşağıdaki gibidir.
             Girdi                 Süreç                            Modül Referansı    Çıktı
             Sınav ve Performans  Sınav puanlarını gir.             Oku                Geçti/Kaldı
             Puanları
                                   Performans puanlarını gir.       Oku
                                   Puan ortalamasını hesapla.       Hesapla
                                   Puan ortalamasının 50’den        Karar
                                   küçük olup olmadığını kontrol et.
                                                                    Yazdır
                                   Geçme kalma durumunu ekrana
                                   yazdır.
                                   Bitir.                           Kontrol


            4.2.4.  Algoritmalar
               Bu çizelgeleri geliştirdikten sonraki adım, yapılacak işlemleri bilgisayarın anladığı dilde yazabilmek-
            tir. Bu yönergeler “algoritma” olarak adlandırılır. “Sözdekod” algoritmaya çok benzer bir dildir ve bazen
            algoritma yerine kullanılabilir. Algoritmayı oluşturmak, bilgisayarda problem çözme sürecinin en zor
            bölümüdür. Modüller etkileşim çizelgesinden ve süreç GSÇ çizelgesinden alınır. Algoritmadaki işlem
            sayısı, programcının problemi çözme yoluna bağlıdır.

            4.2.5.  Akış Şemaları

               Problem çözme sürecimiz, bilgisayarın iletişim kurma yöntemi ile şekillenir. Algoritma, bilgisayara
            hangi işlemi hangi sırada yapması gerektiğini söyleyen yönergeler bütünüdür. Akış şeması ise algorit-
            manın görsel gösterimidir. Programcı, oluşturulan algoritmadan grafiksel gösterimler oluşturur. Akış
            şeması, program geliştirmeye başlamadan önceki son adımdır. Akış şemasında hatalar rahatlıkla görü-



                                                                                                      59
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65