Page 62 - Bilgisayar Bilimi | Kur 1
P. 62
Akış şeması, bir problem çözümünün başlangıcından bitişine kadar olan sürecini gösterir. Akış şe-
ması içerisindeki her bir simge, algoritmadaki bir işlemi ifade eder. Genellikle işlemler tek yönlü ol-
masına rağmen karar kutularından iki farklı ok çıkar. Bir karar simgesinden çıkan ok, bazı işlemlerin
tekrarlanmasını sağlayabilir; böylece bir “döngü” oluşur.
Akış şemalarını oluştururken dikkat edilmesi gereken bazı noktalar şunlardır:
1. Yönergeleri simgelerin içine yazılmalıdır.
2. Hatırlatıcı bilgiler simgenin yanına yazılabilir. Böylece akış şeması ek açıklamalı bir şemaya
dönüşür.
3. Bir akış şeması her zaman sayfanın başından başlar ve sonuna doğru gider. Eğer bir sayfaya
sığmazsa bir ya da daha fazla bağlantı simgesi kullanarak diğer sayfaya geçilebilir.
4. Akış şemasını çizmek için uygun yazılımlar kullanılırsa daha standart bir görünüm elde edi-
lir.
5. Simgeler, içeriğindeki yazının rahatça okunabileceği kadar büyük yapılmalıdır.
4.4. Haricî ve Dâhilî Dokümantasyon
İyi programcılar, kodları başkaları tarafından rahatça anlaşılabilsin diye satırlar arasına açıklamalar
yazarlar. Bu açıklamalar, diğer programcılar açısından büyük önem taşır çünkü kod üzerindeki değişik-
lik yapılabilmesi için her bir satırın ya da fonksiyonun işlevinin anlaşılması gerekir. Bu şekilde yazılıma
ait “dâhili dokümantasyon” oluşturulmuş olur. Kod satırları haricinde yazılımın kullanımına ve teknik
gereksinimlere ait bilgilerden oluşan “harici dokümantasyon” hazırlanır. Bu bilgiler diğer kullanıcılar
tarafından ortaya çıkan problemleri çözmek için kullanılır.
4.5. Çözümün Programlanması/Kodlanması
Akış şeması ve algoritmalar tamamlandıktan sonra istenilen bir programlama dili kullanılarak prog-
ramın yazılması işlemine geçilir, bu işleme “programlama” ya da “kodlama” adı verilir. Kodlama sonu-
cunda programın ne kadar hatasız çalıştığı, algoritmanın etkiliğine bağlıdır.
Düşünelim/Deneyelim
başla
çıkış dur
giriş “Kaldi”
“Sınav-1”, s1
giriş EVET
“Sınav-2”, s2
giriş çıkış
“Performans-1”, p1 ort < 50 HAYIR “Geçti”
giriş
“Performans-2”, p2
t1 = s1 + s2 ort = t/4
t2 = p1 + p2 t = t1 + t2
61