Page 96 - Bilgisayar Bilimi | Kur 1
P. 96
8.3. Biriktirme
Programın diğer bir görevi ise bir grup sayıyı toplayıp biriktirerek toplamı ya da sonucu bulmaktır.
Biriktirme işlemi arttırma işlemi ile çok benzerdir ancak her seferinde toplama ya da sonuca eklenen
değer sabit olmayabilir. Biriktirme işlemi için kullanılan yönerge şu şekildedir:
toplam = toplam + degişken ya da t = t + d
Örneğin toplam satışı bulmak için kullanılacak yönerge şöyledir:
toplamsatış = toplamsatış + satış
Arttırma örneğinde olduğu gibi kullanılan değişken atama yönergesinde her iki tarafta da yer alır
ancak eklenen değer (bu örnekte satış değişkeni) her defasında değişebilir. Diğer bir ifade ile, birikeç ile
toplam ya da sonuç değeri içeren bir değişkene yeni bir değer eklenmektedir.
Bu örneklerde döngüye girmeden önce toplam satış ya da toplam değerine ilk değer olarak “0” atan-
malıdır. Bir dizi sayının çarpımını hesaplamak, iki durum hariç, bu sayıların toplamını bulmaya ben-
zemektedir: (1) “+” sembolü yerine “*” kullanılır, (2) sonuc değişkenine atanan ilk değer “0” değil “1”
olmalıdır.
sonuç = 1
sonuç = sonuç * sayı
Bu tür yapılar ağırlıklı olarak özyineleme biçiminde kullanılır.
8.4. While/While End Döngüsü
Ele alacağımız ilk yapı While/While End döngü yapısıdır. Bu döngü yapısı bilgisayara, koşul doğru
olduğu sürece işlemleri tekrarlanmasını belirtir. Algoritma yapısı şu şekildedir.
While<koşul(lar)>
Yönerge
Yönerge
……
WhileEnd
While/While End döngü yapısı tasarladığınız zaman, algoritmayı daha anlaşılır kılmak için girinti
ve köşeli parantezlerden yaralanabilirsiniz. Bu yapıya ilişkin akış şeması ise şöyledir.
A
While Yanlış
<koşul(lar)>
Yönerge
Yönerge
B
95