Page 8 - Felsefe 10 | Çalışma Defteri-2
P. 8

Çoktan Seçmeli



        Aşağıda yer alan çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


        1. Nermi Uygur’a  göre felsefedeki “Nedir” sorusu       3. Bana öyle geliyor ki, yüce mutluluk, genelde serveti en
        kavramların anlamını sorar. Bu nedir? dediğimizde       çok olanların sahip olmadıkları ve bilgelerin servetsiz sahip
        şaşmayla karışık bir araştırma isteği açığa çıkmaktadır.   oldukları içsel bir tatmin ve tam bir zihin hoşnutluğudur.
        Nedir sorusu, doğrudan doğruya anlama yapışıktır.       Böylece yüce mutluluk içinde yaşamak, tamamen hoşnut
        “Nedir”, “ anlamı nedir?” ile aynı şeydir. Bütün felsefe   ve tatmin olmuş bir zihne sahip olmaktan başka bir
        sorularını bu kalıba dökebiliriz. Örneğin, “İyi nedir?”   şey  değildir.  Bundan  sonra,  bu  yüce  hoşnutluğu  bize
        sorusunu soran, kendisine bir felsefe sorusu sormuşsa,   verebilecek şeylerin neler olduğunu düşündüğümde iki
        aslında “İyi sözünün anlamı nedir?” sorusunu sormuştur.   tür hoşnutluğun olduğunu saptıyorum: Erdem ve bilgelik
        İşte, felsefe, sorunun konusuna ait kavramların anlamıyla   gibi bizden kaynaklananlar; onur, zenginlik ve sağlık gibi
        uğraşmaktadır. Her felsefe sorusunda amaç, bir kavramın   bizden  kaynaklanmayanlar.  Her  birey,  "Yöntem  Üzerine
        ya da kavram öbeğinin açıklanmasıdır.                   Konuşma"  adlı  yapıtımda  belirttiğim  üç ahlak kuralına
                                                                dayanan, üç şeyi gözlemlemesi koşuluyla, başka hiçbir
        Parçaya   göre   aşağıdakilerden  hangisi  felsefe      şey beklemeden kendi kendinden hoşnut  hale  gelebilir
        sorularının özelliği değildir?                          düşüncesindeyim. Birincisi, yaşamın tüm beklenmedik
        A)  Bir şeyin ne olduğunu sorar.                        olayları içinde yapması veya yapmaması gerekeni bilmek
        B)  Merak ve hayreti içerir.                            için, mümkün olan en iyi biçimde, her zaman kafasından
        C)  Sorgulamaya kapalıdır.                              yararlanmaya çalışmasıdır. İkincisi, tutkularının veya
        D)  İnsanda bir araştırma isteği oluşturur.             özlemlerinin onu yolundan çevirmesine izin vermeyerek,
        E)  Anlama yöneliktir.                                  aklın ona öğütlediği her şeyi gerçekleştirmek için kesin ve
                                                                değişmez bir kararlılığının olmasıdır. Üçüncüsü,  akla göre
                                                                sahip olmadığı tüm mülkleri elde etmenin kendi gücünü
        2.  Heidegger’e göre dil,  öncelikle sesler ve sesleri sembolize   aşan  bir şey olduğunu göz önüne alması ve bu şekilde
        eden işaretler sistemi değildir. Sesler ve işaretler ancak   onları hiç istememeye kendini alıştırmasıdır; çünkü hoşnut
        insan var olduğu için bir dil olabilir. İki insan konuşuyor,   olmamızı, istek, özlem veya pişmanlığın dışında hiçbir
        birbirlerini anlıyor ve uzunca bir müddet sessiz kalıyor…   şey önleyemez,  ama her zaman aklın bize emrettiği şeyi
        İşte bu sessizliktir dil; bu sessizlik tüm kelimelerden daha   yaparsak, pişmanlık duyacak hiçbir konumuz olmayacaktır.
        berrak şekilde konuşabilir.
                                                                Descartes ‘a  ait bu metinden aşağıdaki yargılardan
        Bu parçada;                                             hangisine ulaşılamaz?


        I. Birbirini anlayan insanların sessizliği bile bir konuşma   A)  Yüce mutluluğa tatmin olmuş bir zihin ile ulaşılabilir.
        anlamına gelir.                                         B)  Yaşamdaki  olaylara karşı ne yapıp  ne yapmamamız
        II. Dil, bir sesler ve işaretler sistemidir.               gerektiğine aklımızı kullanarak ulaşabiliriz.
        III. Dilin en temel işlevi anlama ve anlaşmadır.        C)  Tutku ve özlemlerin önüne geçmek için kesin karalılık
        IV. Sesler ve işaretler onlara anlam veren insanların      içinde olmalıyız.
        varlığına bağlıdır.                                     D)  Bizi aşan şeyleri istememeyi öğrenmeliyiz.
                                                                E)  İçsel tatmin genelde serveti çok olan ve zenginliğe
        yargılardan hangileri savunulmaktadır?                     sahip olanlarda bulunur.


        A)  I, II ve III
        B)  I, II, III ve IV
        C)  I, II ve IV
        D)  I, III ve IV
        E)  II, III ve IV


                                            ORTAÖĞRETİM     8 FELSEFE-10
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13