Page 8 - Felsefe 10 | Çalışma Defteri-2
P. 8
Çoktan Seçmeli
Aşağıda yer alan çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. Nermi Uygur’a göre felsefedeki “Nedir” sorusu 3. Bana öyle geliyor ki, yüce mutluluk, genelde serveti en
kavramların anlamını sorar. Bu nedir? dediğimizde çok olanların sahip olmadıkları ve bilgelerin servetsiz sahip
şaşmayla karışık bir araştırma isteği açığa çıkmaktadır. oldukları içsel bir tatmin ve tam bir zihin hoşnutluğudur.
Nedir sorusu, doğrudan doğruya anlama yapışıktır. Böylece yüce mutluluk içinde yaşamak, tamamen hoşnut
“Nedir”, “ anlamı nedir?” ile aynı şeydir. Bütün felsefe ve tatmin olmuş bir zihne sahip olmaktan başka bir
sorularını bu kalıba dökebiliriz. Örneğin, “İyi nedir?” şey değildir. Bundan sonra, bu yüce hoşnutluğu bize
sorusunu soran, kendisine bir felsefe sorusu sormuşsa, verebilecek şeylerin neler olduğunu düşündüğümde iki
aslında “İyi sözünün anlamı nedir?” sorusunu sormuştur. tür hoşnutluğun olduğunu saptıyorum: Erdem ve bilgelik
İşte, felsefe, sorunun konusuna ait kavramların anlamıyla gibi bizden kaynaklananlar; onur, zenginlik ve sağlık gibi
uğraşmaktadır. Her felsefe sorusunda amaç, bir kavramın bizden kaynaklanmayanlar. Her birey, "Yöntem Üzerine
ya da kavram öbeğinin açıklanmasıdır. Konuşma" adlı yapıtımda belirttiğim üç ahlak kuralına
dayanan, üç şeyi gözlemlemesi koşuluyla, başka hiçbir
Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi felsefe şey beklemeden kendi kendinden hoşnut hale gelebilir
sorularının özelliği değildir? düşüncesindeyim. Birincisi, yaşamın tüm beklenmedik
A) Bir şeyin ne olduğunu sorar. olayları içinde yapması veya yapmaması gerekeni bilmek
B) Merak ve hayreti içerir. için, mümkün olan en iyi biçimde, her zaman kafasından
C) Sorgulamaya kapalıdır. yararlanmaya çalışmasıdır. İkincisi, tutkularının veya
D) İnsanda bir araştırma isteği oluşturur. özlemlerinin onu yolundan çevirmesine izin vermeyerek,
E) Anlama yöneliktir. aklın ona öğütlediği her şeyi gerçekleştirmek için kesin ve
değişmez bir kararlılığının olmasıdır. Üçüncüsü, akla göre
sahip olmadığı tüm mülkleri elde etmenin kendi gücünü
2. Heidegger’e göre dil, öncelikle sesler ve sesleri sembolize aşan bir şey olduğunu göz önüne alması ve bu şekilde
eden işaretler sistemi değildir. Sesler ve işaretler ancak onları hiç istememeye kendini alıştırmasıdır; çünkü hoşnut
insan var olduğu için bir dil olabilir. İki insan konuşuyor, olmamızı, istek, özlem veya pişmanlığın dışında hiçbir
birbirlerini anlıyor ve uzunca bir müddet sessiz kalıyor… şey önleyemez, ama her zaman aklın bize emrettiği şeyi
İşte bu sessizliktir dil; bu sessizlik tüm kelimelerden daha yaparsak, pişmanlık duyacak hiçbir konumuz olmayacaktır.
berrak şekilde konuşabilir.
Descartes ‘a ait bu metinden aşağıdaki yargılardan
Bu parçada; hangisine ulaşılamaz?
I. Birbirini anlayan insanların sessizliği bile bir konuşma A) Yüce mutluluğa tatmin olmuş bir zihin ile ulaşılabilir.
anlamına gelir. B) Yaşamdaki olaylara karşı ne yapıp ne yapmamamız
II. Dil, bir sesler ve işaretler sistemidir. gerektiğine aklımızı kullanarak ulaşabiliriz.
III. Dilin en temel işlevi anlama ve anlaşmadır. C) Tutku ve özlemlerin önüne geçmek için kesin karalılık
IV. Sesler ve işaretler onlara anlam veren insanların içinde olmalıyız.
varlığına bağlıdır. D) Bizi aşan şeyleri istememeyi öğrenmeliyiz.
E) İçsel tatmin genelde serveti çok olan ve zenginliğe
yargılardan hangileri savunulmaktadır? sahip olanlarda bulunur.
A) I, II ve III
B) I, II, III ve IV
C) I, II ve IV
D) I, III ve IV
E) II, III ve IV
ORTAÖĞRETİM 8 FELSEFE-10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ