Page 19 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-2
P. 19
CEVAP ANAHTARI
AÇIK UÇLU- 1
1. Tanrı, insanı özgür irade sahibi bir varlık olarak yaratmıştır. İnsan iyi ve kötüyü ayırt etme ve ikisi
arasında tercihte bulunma yetisine sahiptir. Bu yetidir ki insanı özgür kılar; kötüyü seçerken de iyiyi
seçmekteki kadar özgürdür. Öyleyse kötüyü seçmenin, günah işlemenin öncelikli koşulu özgürlüktür.
2. Kaderciliğe göre insan davranışları Tanrı tarafından belirlenmektedir; özgür irade ise insanın kendi
davranışlarını belirleyebilmesinin koşuludur. Augustinus’a göre insan davranışlarına karar verebilen,
özgür irade sahibi bir varlıktır. Sizden, davranışlarınızı belirlerken özgür olup olmadığınız hakkında ne
düşündüğünüzü belirtmeniz beklenmektedir.
3. Sizlerden kendi temellendirmelerinizi yapmanız beklenmektedir. Örneğin; dönemin koşulları ve inancın
akılla temellendirilmesine dönük cevaplar bu sözün tutarlılığını gösterebilir.
4. İkisi de inancı önceliyor temele alıyorlar ancak Tertullian inanmak için akla gerek olmadığını, aklın
inanılanı kavrayamayacağını savunurken Augustinus gerçeğin anlaşılması için önce inanmak sonra
da inanılanı akılla anlamak gerektiğini savunmuştur. Yani inanç konusunda uzlaşmakla beraber akla
duydukları güven konusunda farklılaşmışlardır.
AÇIK UÇLU- 2
1. Her toplumun kusursuz olduğu söylenemez. Parçada mükemmelliğe ulaşmanın, yardımlaşmak üzere
oluşturulan topluluklara bağlı olduğu belirtilmişse de her toplumun kusursuz olmadığı da metnin
sonunda vurgulanmaktadır.
2. Fârâbi insanların var olmak ve mükemmelliğe erişmek için başka insanlara ihtiyaç duymasından
dolayı toplumun meydana geldiğini savunur. Sizin toplumun nasıl ortaya çıktığı ile ilgili görüşlerinizi
belirleyerek, görüşlerinizin Farabi’nin görüşleri ile farklı ve benzer yönlerini fark etmeniz beklenmektedir.
3. Kendi düşüncelerinizi yapılandırırken felsefenin temellendirme, tutarlı olma gibi özelliklerine
başvurmayı unutmayınız.
BECERİ TEMELLİ
1. Çeviri faaliyetleri ile beraber İslam dini ile özellikle Antik Yunan merkezli felsefi düşünsel birikim
etkileşime geçmiştir ve felsefe dine yaklaşmıştır.
2. İslâm coğrafyasında felsefenin gelişimi sağlanmıştır. Batı felsefesi bu gelişimden etkilenmiştir. Etkileşim
ilerledikçe Batı’da Rönesans düşünsel ortamının ortaya çıktığı görülür. Batı’nın felsefeye dönüşü İslâm
coğrafyasındaki gelişimler üzerindendir.
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 19 FELSEFE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ