Page 24 - Felsefe 10 | Çalışma Defteri 4
P. 24
CEVAP ANAHTARI
EŞLEŞTİRME BOŞLUK DOLDURMA ÇOKTAN SEÇMELİ
1. H 1. C
2. D 2. C
3. F 1. Bilgi 6. Pozitivizm 3. B
4. I 2. Epistemoloji 7. Uygunluk 4. E
5. A
3. Septisizm 8. Formel 5. A
6. C
4. Rasyonalizm 9. Yöntem 6. E
7. E
5. Kritisizm 10. Değeri 7. C
8. İ
9. B 8. E
10. G 9. D
AÇIK UÇLU SORULAR - I
1. Bilgi kuramının malzemesini önermeler ve onun dayandığı içerikler oluşturduğu için mantık
disiplinine karşılık gelir. Bilgi kuramının temeli mantıktır. Çünkü bilgi iddialarının nasıl
temellendirileceği -tutarlılık ve çelişik olmama gibi -mantığa dayalı olarak belirlenmek zorundadır.
2. Çok kolay çürütülebilecek yargılardan oluştuğu için tutarlı olmayan bilgilerle içerik oluşturulamaz.
3. Temel gerekçe özne-nesne ilişkisinde tutarlı olma zorunluluğu ve her alanın bilgi olarak doğrulukla
ilişkisi denilebilir.
AÇIK UÇLU SORULAR - II
1. Bilimin, ortaya çıktığı dönemde günlük yaşantıyı çok da etkilemediği ancak son birkaç yüzyıldır
insan yaşamını hem olumlu hem olumsuz yönde etkileyebildiği sonucuna ulaşılabilir.
2. Doğaya hâkim olma gücünü elde etmek uğruna ve bu güç dolayısıyla adalet, eşitlik, merhamet,
iyilik, hoşgörü, alçakgönüllülük gibi değerlerin yozlaşmasına sebep olmaması gerektiği anlatılmak
istenmiştir.
3. Bilimin olumlu ve olumsuz yönlerini değerlendirerek hangi yönünün daha fazla olduğuna karar
vermeniz beklenmektedir.
4. Bilimin olumsuz yönlerini göz önünde bulundurarak -örneğin hastalıklara, savaşlara sebep olması-
bu olumsuz sonuçların ortaya çıkmaması için neler yapılabileceği hakkındaki görüşlerinizi belirtmeniz
istenmektedir.
5. Bilimin en temel amaçlarından biri doğayı anlamaktır. Bu nedenle yapılan bilimsel çalışmalar
insanlığa doğaya hükmetme ve doğa koşullarını kendi lehine değiştirebilme gücü vadetmektedir.
Bunun yanı sıra bilimin sebep olduğu teknik alandaki gelişmeler insanların günlük yaşamını
kolaylaştırmaktadır. Bu amaçların dışında insan hayatını tehlikeye atmak, doğanın yok olmasına göz
yummak hatta vesile olmak, toplumsal sorunlara sebep olmak gibi sonuçların doğmasına müsaade
etmemelidir.
ORTAÖĞRETİM 24 FELSEFE-10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ