Page 4 - Felsefe 10 | Çalışma Defteri 6
P. 4
Hatırlıyor muyum?
Tanrı’nın Varlığı Hakkındaki Görüşler:
Teizm: Evrenin yaratıcısının Tanrı olduğunu ve Tanrı’nın doğrudan ya da dolaylı mü-
dahale ederek din oluşturduğunu belirtir.
Deizm: Teizm gibi evrenin yaratıcısı olarak Tanrı’yı görür. Ancak deizm, Tanrı’nın evre-
ni yarattıktan sonra ona müdahale etmediği görüşündedir.
Düalizm: İkili Tanrı anlayışına sahip görüştür. İki Tanrı’nın da eşit güçlere sahip oldu-
ğunu ve birbirine indirgenemeyeceğini ileri sürer.
Hatırlıyorum
Politeizm: Birden çok Tanrı olduğunu ileri süren görüştür. 2 Puan
Monoteizm: Tanrı’nın tek olduğunu savunan görüştür.
5 Kısmen Hatırlıyorum
Panteizm: Evrenin yaratıcısı olan Tanrı’nın evrenle bir ve aynı olduğunu belirtir. Ev- 1 Puan
rende görülen her şeyin toplamı Tanrı’dır.
Hatırlamıyorum
Panenteizm: Evrendeki her şeyin nedeni Tanrı’dır ve bunlar Tanrı’da içkindir. Ama Tan- 0 Puan
rı ile aynı değildir. Tanrı evrene aşkındır.
Ateizm: Tanrı’nın var olmadığını savunan görüştür. Ateizme göre Tanrı ve din, insanın dü-
şünce gücünün sonucudur. Evrenin Tanrı tarafından yaratılmamış olduğunu ileri sürer.
Agnostisizm: Tanrı’nın varlığı ya da yokluğu konusunda kesin bir yargıya varmanın
mümkün olmadığını söyleyen görüştür. Tanrı’ya açıkça var ya da yok demek mümkün
olmayacağından bu konuda yargıda bulunmaktan kaçınmanın daha doğru bir tavır ol-
duğu düşünülür.
Tanrı’nın Varlığına Yönelik İki Ayrı Görüşün İleri Sürdüğü Akli Deliller
Düzen ve Amaç Kanıtı
Evren incelendiğinde onun her yerinde belli bir dü-
zen olduğu görülür. Bu düzenlilik doğa yasalarıyla Hatırlıyorum
2 Puan
kolaylıkla anlaşılabilir ve belli bir amacın doğrultu-
sunda işlediği gözlemlenmektedir. Düzen ve amaç,
6 kendiliğinden ortaya çıkmadığına göre onu belir- Kısmen Hatırlıyorum
1 Puan
leyen bir varlığın olması gerekir. Bu varlık Tanrı’dır.
Kötülük Kanıtı Hatırlamıyorum
İçinde yaşanılan dünyada her türlü kötülük gözlemlenmektedir. Savaş, hırsızlık, 0 Puan
afet ve hastalıklar bunlardan bazılarıdır. Tanrı, kelimenin anlamı bakımından mut-
lak olarak iyi olandır. Eğer Tanrı var olmuş olsaydı bu kötülükler olmayacağına göre
Tanrı yoktur.
ORTAÖĞRETİM 4 FELSEFE-10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ