Page 8 - Felsefe 10 | Çalışma Defteri 6
P. 8
Eşleştirme
Kutucukların içindeki açıklamaları sayfanın sağ tarafında yer alan kavramlarla eşleştirip uygun gelen
harfleri kutucukların yanındaki yuvarlağın içine yazınız.
Evrenin yaratılıp yaratılmadığı problemiyle de yakından ilişkili-
dir. Evrende var olan varlıklarda değişimler gözlendiğini bunun
1 zaman olgusunun kanıtı olduğunu ve zamanın da evrenin sonlu Teizm A
olduğuna kanıt olduğunu ileri sürer. Evren sonlu olduğuna göre
onun bir başlangıcı olduğunu ve bunun başlatıcısının da zorunlu
olarak sonsuz bir varlık olacağını belirtmiştir.
2 Tanrı’nın birden fazla olduğunu savunan politeist inanışa karşın, Tan- Düalizm B
rı’nın tek olduğunu savunan görüştür.
İçinde yaşanılan dünyada her türlü kötülük gözlemlenmektedir.
3 Savaş, hırsızlık, afet ve hastalıklar bunlardan bazılarıdır. Tanrı, ke- Monoteizm C
limenin anlamı bakımından mutlak olarak iyi olandır. Eğer Tanrı
var olmuş olsaydı bu kötülükler olmayacağına göre Tanrı yoktur.
Evrenin yaratıcısının Tanrı olduğunu ve Tanrı’nın doğrudan ya da do-
4 laylı müdahale ederek din oluşturduğunu belirtir. Bu görüşe göre Tan- Panenteizm Ç
rı ezelî ve ebedî olan ve kendinden başka hiçbir güce ihtiyacı olmayan
varlıktır. İnsanlar, Tanrı’nın kurallarını işaret eden dine uymalıdır.
Panteizm görüşüne benzer olan görüşe göre evrendeki her şeyin
5 nedeni Tanrı’dır ve bunlar Tanrı’da içkindir. Ama Tanrı ile aynı de- Agnostisizm D
ğildir. Tanrı evrene aşkındır.
Ön koşulu olarak inanç gereklidir ama yeterli değildir. İnançta bu-
lunulan şeye insan tarafından bir değer atfedilmesi durumu ola-
6 rak tanımlanabilir. İnananın inandığını, duygusal ve davranışsal Kötülük kanıtı E
olarak yaşadığını gösterir. Kişi, onunla inandığını içselleştirmiştir.
Onun için kendi dininin bu ve diğer problemlere verdiği cevap
neyse o, onun için doğrudur.
Tanrı’nın varlığı ya da yokluğu konusunda kesin bir yargıya var-
manın mümkün olmadığını söyleyen görüştür. Tanrı’ya açıkça var
7 ya da yok demek mümkün olmayacağından bu konuda yargıda Teolog F
bulunmaktan kaçınmanın daha doğru bir tavır olduğu düşünülür.
Bu anlayış, çıkış noktasını Tanrı fikrini zihinle kavramanın müm-
kün olmadığı noktasından alır.
Teoloji alanında çalışan kişilere denir. Ele aldığı dinin içeriğini açık-
lamaya çalışır. Yapmış olduğu çalışmalarda diğer alanlardan hem
8 faydalanır hem de kendi savunduğu dinin yapısı hakkında bilgi Entropi yasası G
verir. Dinin toplumsal boyutunda sosyolojiyle, bireysel boyutunda
psikolojiyle, tarihsel boyutunda tarihle ilişki içinde olmakla bera-
ber en çok felsefeyle etkileşimdedir.
9 İkili Tanrı anlayışına sahip görüştür. İki Tanrı’nın da eşit güçlere İman H
sahip olduğunu ve birbirine indirgenemeyeceğini ileri sürer.
Sistem içinde bir maddenin enerjisinin düzensiz olarak dağıldığı-
nı ileri süren fizik yasasıdır. Bu yasaya göre ısı, daima soğuk olana
10 doğru dağılarak akar ve akış gerçekleştikten sonra tersine bir hare- Kozmolojik kanıt I
ket olamaz. Din felsefecilerinden bazıları bu yasanın evrenin sonu
olduğuna delil olduğunu söyler. Onlara göre evrende bir düzensizlik
varsa ve giderek artıyorsa bu onun sonlu olduğunu gösterir.
ORTAÖĞRETİM 8 FELSEFE-10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ