Page 11 - Felsefe 10 | Çalışma Defteri 6
P. 11

Çoktan Seçmeli






        6.  Kişinin, bir önermenin objektif doğruluğundan emin   8.  Bazı filozoflara göre evrende gözle görünür mükem-
           olmayı mantıksal açıdan haklılaştıran delilleri yoksa o   mel bir düzen olduğunu kimse inkâr edemez. Evrende-
           önermenin doğruluğundan emin olduğunu söylemesi        ki bu düzenin kendiliğinden oluştuğunu söylemek ne
           beklenemez.                                            kadar doğrudur? Biz evimizde bir düzen sağlayamaz-
                                                                  ken sonsuz evrende bu düzen nasıl sağlanmaktadır?
           Bu açıklama aşağıdaki Tanrı’nın varlığına ilişkin gö-
           rüşlerden hangisi ile ilişkilendirilebilir?            Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine
                                                                  ulaşılabilir?
           A)  "Tanrı’nın varlığı ve yokluğu bilinemez, bu konuda   A)  Her dinin farklı bir evren anlayışı vardır.
              kesin bir hüküm verilemez." diyen agnostisizm       B)  Evrende bir düzen olduğu öznel bir durumdur.
           B)  "Tanrı ile evren bir, aynı ve özdeştir." diyen pante-  C)  İnsan doğası gereği inanmaya ihtiyaç duyar.
              izm                                                 D)  Evrendeki düzen rastlantılar sonucunda oluşmuştur.
           C)  "Tanrı soyut, mutlak ve değişmez yönleriyle evre-  E)  Var olan düzen, o düzeni oluşturanın en büyük
              nin üstünde; somut, göreli ve değişen yönleriyle de    işaretidir.
              evrenin içindedir." diyen panenteizm
           D)  "Evrenin ve evrendeki her şeyin bir yaratıcısı var-
              dır." diyen teizm                                9.  “Ben kimim?” sorusu  insanın sürekli  kendine sorduğu
           E)  "Evreni Tanrı yaratmıştır ancak Tanrı dünyaya hük-  sorulardan biridir. Bu soru felsefe, bilim ve din açısından
              metmemektedir." diyen deizm                         farklı açılardan ele alınmıştır. Bu sorunun cevabı konusun-
                                                                  da Marcel şöyle demektedir:“Ben neyim? Doğrusu beni
                                                                  olduğum gibi bilen sadece “Sen”sin. Sadece, “Sen” varolu-
                                                                  şumun köklerine nüfuz etmektesin. Sadece “Sen”de tam
                                                                  anlamıyla var olabilirim. Çünkü sadece “Sen”, beni ebedî
                                                                  bir sevgiyle sevmektesin ve yine sadece “Sen”de her şey-
                                                                  le, herkesle ve kendimle birleşebilirim. 

                                                                  G. Marcel’in bu düşüncesi için aşağıdakilerden han-
        7.  Spinoza felsefesinin çıkış noktası “Tanrı bilgisi” kavra-  gisi söylenemez?
           mıdır. Çünkü Tanrı bütün var olanları belli değişmez bir
           düzen  içinde  yaratmıştır,  kendi  özünden  türetmiştir.   A)  Tanrının varlığı ya da yokluğu bilinmemektedir.
           Bu yüzden Tanrı’yı bilmek demek bütün var olanları     B)  Yaratıcı bir Tanrı fikri kabul edilmektedir.
           bilmek demektir. Yöntem olarak geometrik yöntemi       C)  Tanrı ve insan bir ve aynı kabul edilmiştir.
           kullanan Spinoza’ya göre tek tek geometrik şekillerin   D)  Tanrı sonsuz bir sevgi kaynağıdır.
           karşısında uzayın konumu ne ise tek tek nesnelerin     E)  Tanrı düşüncesi herkesi ortaklaştırır.
           karşısında da Tanrı’nın konumu aynıdır. Yani Tanrı bü-
           tün doğaya ve doğadaki nesnelere içkindir, aşkın de-
           ğildir.                                             10. Aşağıdakilerden hangisi, din felsefesiyle ilgilenen
                                                                  bir filozofun dikkat etmesi gereken koşullardan biri
           Bu parçada sözü edilen görüş aşağıdakilerden           değildir?
           hangisidir?
                                                                  A)  Rasyonel açıdan bakmak zorundadır.
           A)  Ateizm                                             B)  Nesnel olmak zorundadır.
           B)  Deizm                                              C)  Dine ait her türlü kavram ve problemi sorgulamalıdır.
           C)  Agnostisizm                                        D)  Konuya olabildiğince geniş kapsamlı ve kuşatıcı bir
           D)  Teizm                                                 bakışla yaklaşmalıdır.
           E)  Panteizm                                           E)  Dinin sınırlarını aşmamalı, din ile çelişmemelidir.




                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     11 FELSEFE-10
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16