Page 25 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri
P. 25

CEVAP ANAHTARI




                                                       EŞLEŞTİRME

          1. C                    2. E                    3. D                    4. A                    5. F                    6. Ç                    7. B




                                                  BOŞLUK DOLDURMA


          1. Akıl Çağı           2. Geist         3. İyi istenç       4. Empirizm       5. Toplumsal sözleşme
          6. Güçler ayrılığı     7. Maksim        8. Aydınlanma       9. Diyalektik    10. Kritisizm






                                                    ÇOKTAN SEÇMELİ

          1. B        2. E        3. C        4. A        5. B        6. A        7. B        8. D        9. C        10. E        11. C        12. B        13. B        14. D





                                                  AÇIK UÇLU SORULAR




          1.  Kişiye bir yarar sağlaması, kişinin eğilim duyması beklenmeksizin sırf akla dayalı olarak elde edilmesi, iyi istence ve
          koşulsuz buyruğa dayalı olmasıdır.
          2.  Kant, ödev kavramı ile evrensel ahlaki ilkelerin mümkün olduğunu savunmuştur. Çünkü ödev akla dayalı olarak elde
          edilen ve aklına başvuran herkes tarafından aynı şekilde kabul edilebilecek ilkeler içerir. Sizden de evrensel ahlaki ilkelerin
          varlığını kabul ediyorsanız, görüşünüzün Kant’ın ödev kavramı ile benzer ve farklı yönlerini belirtmeniz; bu tür ilkelerin
          olamayacağını düşünüyorsanız böyle düşünmenizin sebeplerini belirtmeniz beklenmektedir.
          3.  Ahlaki ilke olarak belirlenebilecek olan ilkelerin duruma, kişiye, sonuçlarına bakılmaksızın herkesi bağlayacağının ve bu
          bağlayıcılığın zorunlu olacağının kabul edilmesi, herkesin bu yasaya uymasının istenebilmesi demektir. Örneğin Kant “ya-
          lan söyleme”nin ödeve uygun bir ilke olamayacağını, çünkü düşülen zor bir durumdan kişiyi o anlık kurtarabilecek olsa bile,
          o kişinin herkesin yalan söylemesini isteyemeyeceğini söylemiştir. Bu nedenle “dürüst olmak” kişiye fayda sağlamayacak
          olsa bile, sadece akıl emrettiği için ve herkesin böyle davranması istenebileceği için bir ahlaki ilke olarak, ödev olarak kabul
          edilebilir.
          4.
          YARDIM EDERDİM:
          -Çünkü arkadaşımı çok seviyorum ve sınavlarda başarı göstermesini istiyorum,
          -Çünkü arkadaşım normalde çalışır ve başarılı olurdu ama hastalık sebebiyle çalışamadı, sınavlarda başarısız olması hak-
          sızlık olur,
          - Çünkü daha önce başka sınavlarda o da bana yardımcı olmuştu vs.
          YARDIM ETMEZDİM:
          -Çünkü ben de hasta olup başarısız olmuştum ve o bana yardımcı olmamıştı,
          - Çünkü yakalanırsak ikimiz de başarısız sayılırız, bu riski göze alamam,
          - Çünkü diğer arkadaşlarıma yardım etmediğim için onları küstürürüm vs.
          Bu ve buna benzer sebeplerin hiçbiri Kant’a göre ahlaki yani ödeve uygun değildir. Çünkü ödeve uygun olan davranış, aklın
          ve vicdanın emri dışındaki herhangi bir sebebe dayandırılamaz. Ancak akıl tarafından ortaya konan ve herkesin buna uygun
          davranmasını isteyebileceğiniz “kopya çekilmemeli” gibi bir genel ilke ile hareket ederseniz bu davranış ahlaka uygun olur.













                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM    25 FELSEFE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   20   21   22   23   24   25   26   27   28