Page 25 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri 8
P. 25

CEVAP ANAHTARI




                                                      EŞLEŞTİRME
         1. E                  2. Ç                  3. A                  4. F                  5. G                  6. B                 7. D             8.C

                                                  BOŞLUK DOLDURMA


         1. Güç iradesi        2. Efendi           3. Süre             4. Ben            5. Varoluş      6. Sorumlu      7. Olağan bilim
         8. Paradigma          9. Materyalizm     10. Diyalektik    11.Metafizik    12. Ontoloji     13. Kategorik



                                                    ÇOKTAN SEÇMELİ

         1. E        2. A        3. C        4. B        5. A        6. E        7. B        8. A        9. A        10. D        11. A        12. B        13. A        14. C        15. B

                                                  AÇIK UÇLU SORULAR-I

         1)    Paradigma, bilim insanları tarafından kabul görmüş bilimsel çerçevelerdir. Bilimsel açıklamalar, bilimsel bir devrim gerçekleşene
         kadar evrendeki önemli problemleri çözmede bu paradigmaları kullanırlar. Ne zaman paradigma sorun çözmekte yetersiz kalırsa, bi-
         limde bunalım ortaya çıkarsa,  yeni bir paradigma bulunur ve bilim çevrelerince yeni paradigma kabul görür, o zaman bilimsel devrim
         gerçekleşir. Paradigma evreni anlamak ve açıklamak açısından önemlidir.
         2)   Kuhn bilimde geçerli olan problem çözme yollarını paradigma olarak tanımlamış ve ihtiyaç halinde bu paradigmalarda değişiklik
         olabileceğini belirtmiştir. Bu nedenle Kuhn’a göre bilimsel kuramlar değişime kapalıdır diyemeyiz. Ancak metinde bazı bilim insan-
         larının yeni bir paradigmayı kabul etmekte zorlandığından da söz edilmiştir ve bu bilim insanlarının ya sonunda yeni paradigmayı
         kabul etmek zorunda kaldığı ya da bilim çevresinden kopmak zorunda kaldığından bahsedilmiştir. Sizin bu konudaki görüşünüzü be-
         lirtmeniz beklenmektedir. Siz de bilimsel çalışmaların yeni yöntem ve açıklamalarla yeni sonuçlara ulaşabileceğini ya da deneylerle
         kanıtlanmış bir kuramın artık eleştiri ve değişime kapalı olduğunu düşünüyor olabilirsiniz.
         3)   Yani bilim topluluğunun tamamını ikna edemese bile çoğunluğunun uzlaşımını mümkün kılan açıklamalar bilim çevresinde kabul
         görür ve yeni bir paradigmanın ortaya çıkmasına imkan tanır.


                                                 AÇIK UÇLU SORULAR-II


         1)    Metinde güç isteminin değer biçmekle ilgili olduğu, mevcut değerleri yıkıp yerine bireyin kendi değerlerini yaratması gerektiği
         vurgulanmıştır.
         2)   Nietzsche’ye göre insan, toplumu ve kendini aşmalıdır. Bunun yolu da toplum tarafından benimsenmiş ve bireye hazır olarak
         sunulan kural, ilke, kabul vb. eleştirilmesi hatta yok sayılması ve bireyin iyiyi, kötüyü, değerliyi kendinin keşfetmesidir. Verilen sözde
         de Nietzsche bulduğu ile yetinene, kendine sunulanı kabul edene değil de “ben”, “evet”, “hayır” diyerek kendi doğrusunu bulmaya
         çalışana saygı duyduğundan bahsetmiştir.
         3)   Nietzsche herkes için geçerli bir iyi ve kötünün mümkün olamayacağını belirtmektedir. Bu düşünce metinde “Ama kendisini keş-
         fetmiştir,  budur benim iyim ve kötüm diyen kişi:”, “Bu uykuculuğu bozdum onlara şunu öğrettiğimde:  neyin iyi neyin kötü olduğunu
         henüz hiç kimse bilmiyor:- yaratıcı kişi dışında!” ifadeleriyle de desteklenmektedir. Sizden de Nietzsche gibi iyi ve kötü gibi değer-
         lerin insanlar tarafından oluşturulması gerektiğini mi yoksa O’nun aksine zaten herkes için geçerli değerlerin mevcut olduğunu ve
         yeniden keşfetmeye ihtiyaç olmadığını mı düşündüğünüzü gerekçeleriniz ile belirtmeniz beklenmektedir.



                                                 AÇIK UÇLU SORULAR-III

         1)    Felsefi antropoloji, insanın kendine dönmesi, kendini anlamaya çalışması sonucu ortaya çıkmış bir alandır. Bu, insanı anlama
         süreci insanı diğer bilimlerin yaptığı gibi belli özelliklerine odaklanarak parça parça değil bir bütün olarak anlamaya çalışmaktadır.
         Bu bilgi alanını insanı anlamada gerekli ve önemli bulup bulmadığınız konusundaki görüşünüzü açıklamanız beklenmektedir. İnsa-
         nın hiçbir koşulda anlaşılamaz bir varlık olduğunu ve bu yüzden herhangi bir araştırma biçiminin onu anlamaya yaramayacağını,
         bu nedenle de felsefi antropolojinin önemsiz bir alan olarak kalacağını düşünüyor olabilirsiniz. Ya da psikoloji, sosyoloji, biyoloji
         gibi bilimsel yöntemler kullanan alanların insanı anlamada daha başarılı olacağını düşündüğünüz için felsefi antropolojiye gerek
         olmadığını düşünüyor olabilirsiniz. Ya da aksine kompleks yapıdaki insanın ancak felsefi bir yönelimle; insanı insan yapan koşulların
         bütünün incelenmesi yoluyla anlaşılabileceğini, dolayısıyla da insanı anlamak için felsefi antropolojiye ihtiyaç olduğunu düşünüyor
         olabilirsiniz.
         2)   İnsan bilinçli bir varlık olması bakımından diğer varlık türlerinden ayrılmaktadır. İnsanın bu durumu nedeniyle insana özgü diye-
         bileceğimiz, özgür olmak, değer yaratmak, devlet kurmak, inanmak, sanat yaratmak, konuşmak gibi bazı varlık koşulları vardır. Bu
         fenomenlerin tamamı birbirini etkiler ve birbirinden etkilenir. Verilen sözle anlatılmak istenen bütün bu varlık koşullarının insanın
         varlık bütününü oluşturduğu ve bu bütünde anlamlı hale geldiğidir.
         3)  İnsanın somut ve metafizik yönleriyle bir bütün olduğu, öteki varlık alanlarından farklı olarak değer ürettiği söylenebilir. İnsanı
         anlamak için onun tek bir yönünü anlamak yetmez, insan bütün yönleriyle incelenmelidir. Metinde de vurgulandığı gibi bu bütün
         varlık koşullarını, fenomenlerini birbirine bağlayan değer fenomenidir. Bu değer fenomeni dolayısıyla insan yapıp-etmeleri anlam
         kazanır.


                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM    25 FELSEFE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   20   21   22   23   24   25   26   27   28