Page 8 - Coğrafya 9 | 1.Ünite
P. 8

1. ÜNİTE || DOĞAL SİSTEMLER



                                                 Coğrafi ortamın iki ögesi olan doğa ve insan, sürekli etkileşim
                                               hâlindedir. Bazen doğa koşulları insan yaşamına yön verirken ba-
                                               zen de insan, ihtiyaçları doğrultusunda doğaya müdahalelerde bu-
                                               lunur. Bu anlamda insan; doğal ortamdan ihtiyaçlarını karşılarken
                                               bilinçli davranmalı ve davranışlarının sorumluluğunu almalı doğa-
                                               yı işleyiş kurallarına göre kullanmalı, doğayı kirletmeden ve ona
                                               zarar  vermeden  doğayla  uyumlu  bir  şekilde  yaşaması  gerektiği
                                               gerçeğini asla unutmamalıdır.
                                                   Ders İçi Çalışma

                                                   Aşağıda, insanların doğal ortamı nasıl kullandığına dair gör-
                                                seller verilmiştir.

                                    A                                      B









                                    C                                      D








                                                  İnsanların doğayı kullanma biçimlerini doğal ortama
                                                uyumluluk açısından değerlendiriniz.

                  Okuma Metnİ                   çocuklarınıza da öğretmelisiniz.   nedir? Eğer bütün hayvanlar
                   ŞEF SEATTLE’IN (SİYEDIL)       Dünya, beyaz adamın kardeşi   biterse insan ruhu büyük yalnız-
                         MEKTUBU                değil düşmanıdır ve beyaz adam   lığından ölür. Çünkü hayvanlara
                  Bu mektup; 1854’te Kızılderili   onu fethettiği zaman  ilerlemeye   ne olursa kısa süre içinde insana
                Şef Seattle tarafından halkının   devam eder. Çocuklardan dün-  da aynısı olur. Her şey birbirine
                topraklarını satmasının istenme-  yayı kaçırır. Dünya’ya ve göğe bi-  bağlıdır.
                si üzerine yazılmış, UNEP (Bir-  rer malmış gibi davranır. İştahı,   Çocuklarınıza bizim çocuk-
                leşmiş Milletler Çevre Programı)   dünyayı yiyip bitirecek ve geride   larımıza öğrettiğimizi öğretin.
                bu mektup için “Çevre üzerine   sadece bir çöl bırakacaktır.    Dünya annenizdir. Dünyaya ne
                yapılmış en güzel ve en içten     Hava, Kızılderili için değer-  olursa dünyanın oğullarına da
                anlatım.” ifadesini kullanmıştır.  lidir. Çünkü her şey aynı nefesi   aynısı olur. Eğer insanlar yere
                  Washington’daki (Vaşington)   paylaşır. Soluduğu hava, beyaz   tükürürse kendi üzerlerine tükü-
                büyük şef topraklarımızı almak   adamın dikkatini çekmiyor gibi.   rürler. Dünya insana ait değildir.
                istediğini söylemiş, biz teklifini   Ama eğer size toprağımızı sa-  İnsan dünyanındır.
                düşüneceğiz. Gökyüzünü, topra-  tarsak havanın bizim için değerli   Eğer toprağımızı satarsak
                ğın ısısını nasıl alıp satabilirsiniz?   olduğunu hatırlamalısınız çünkü   onu bizim sevdiğimiz gibi sevin.
                Eğer biz havanın tazeliğine ve   hava, sağladığı tüm yaşamla    Onunla bizim ilgilendiğimiz gibi
                suların parıltısına sahip değilsek   aynı ruhu taşır.           ilgilenin ve bütün gücünüzle,
                onları nasıl satın alabilirsiniz? Bu   Eğer kabul etmeye karar ve-  bütün aklınızla, bütün kalbinizle
                dünyanın her parçası benim ve   rirsek bir şart koyacağım. Beyaz   onu çocuklarınız için koruyun ve
                insanlarım için kutsaldır. Eğer size   adam bu toprağın hayvanlarına   sevin.
                toprak satarsak onun kutsal ol-  kardeşleri gibi davranacak.        (Komisyon tarafından
                duğunu hatırlamalısınız ve bunu   Hayvanlar olmadan insan              düzenlenmiştir.)




                                                           20
                                                       ı ı|      |ı ı
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13