Page 4 - Felsefe10 | 1.Ünite
P. 4

1. ÜNİTE                                                                                                                                                                                                     Felsefeyi Tanıma






               1.1.1. DÜŞÜNMENİN ÖNEMİ VE GEREKLİLİĞİ
                  Zihinsel bir etkinlik olan düşünme, hem duyu içeriğinin algılanması hem de kavramların an-
               lamlandırılmasıdır. Düşünme; yalın-ayrıntılı, sığ-derin, çözümleyici-birleştirici, tek yanlı-çok yönlü
               olabilir ancak içeriksiz bir düşünme mümkün değildir. Düşünülen ne olursa olsun, düşünmek bir
               şeyin düşünülmesidir.
                  “Düşen bir bardak sıcak çay düşünün.” dendiği zaman zihin, bu sözcüklerin bellekte çağrıştırdığı
               imgeleri peş peşe dizer ve bir canlandırma oluşturur. Bir bardak sıcak çayı düşünürken çayın bir
               çay bardağında, bir fincan, kupa bardak ya da kâğıt bir bardakta olması veya çayın ne tür bir çay
               olduğu, yakıp yakmayacağı, etrafı kirletip kirletmeyeceği düşüncesi kişilerin kendi yaşam tecrübele-
               rine bağlıdır. Düşünme ile tat, koku ve sıcaklığa ulaşılamaz; ulaşılan şey, kişilerin belleklerindekini
               çağırarak akıllarında kendilerine göre oluşturdukları canlandırma ve bu canlandırmanın bütünlü-
               ğü içinde durumu anlama çalışmasıdır. Bu canlandırmalar, bellekte bir bardak çayın yerine geçen
               sembollerin zihinsel bir dizge hâline getirilmesiyle olur. Semboller arası ilişkilerin doğru bir şekilde
               kurulmasıyla anlamlandırma yapılır ve düşünme içerikleri bilgi hâline gelir.
                  Bilgi, en sade biçimiyle düşünme sonucunda elde edilen bir ürün olarak tanımlanır. Her bilgi
               bir açıklamadır. Her açıklama, bir şeyin ne olduğunu söylerken ne olmadığını da söylemeyi içerir.
               Düşünmenin sağladığı bu ayırt edebilme özelliği insanın bilincini oluşturur. Bilinç, insanın kendi ve
               dışındakileri fark edebilmesidir. Kişinin bilinci üzerine düşünmesi ve düşüncelerinde nelerin etkili
               olduğunu sorgulaması öz bilinç durumudur. Bir dersin konularının öğrenilmesi bilincin işlevidir.
               İnsanın nasıl öğrendiğini öğrenmesi ise öz bilince geçiştir. Öz bilinç, sorgulayıcı zihin durumudur.
               Bilgi edinmenin yanı sıra bilginin nasıl elde edileceğinin cevabını bulmaya ve tüm bunların eleşti-
               risini yapmaya çalışır.
                  Hayal kurma, konuşma, dinleme, okuma ve yazma gibi durumlar düşünmenin farklı biçimleri-
               dir. Konuşma ve dinleme, düşünmenin tek kişide gerçekleşme özelliğini değiştirir ve düşünmenin
               sosyal yönünü ortaya çıkarır.
                  Düşünmeyle insan; var olan bilgilerini birleştirir, onları çözümler ve anlamlı hâle getirir. İnsanın
               düşünmeyle ürettiklerine bakıldığında düşünmenin yoğunluğu, şekli ve yönteminin bu ürünlerin
                      Uygulama ve  farklı  düşüncelerin  oluşmasını  sağladığı  görülür.  Teknoloji,  bilim,  sanat  ve
               ortaya  çıkmasını
               felsefe bu durumun en iyi örneklerindendir. Bu kitabın konusunu oluşturan felsefe, düşünüşler
               arasında en kapsayıcı düşünme biçimi olarak kabul edilmektedir.

                      Uygulama



                    Aşağıdaki metni okuyup metinden hareketle verilen soruları cevaplayınız.

                 NİKOMAKHOS’A ETİK
                    Hayvanlar için yaşamak duyu olanağına göre insanlar için ise duyu ya da düşünme olana-
                 ğına göre belirlenir. Olanak etkinliğe geçer, asıl olan etkinliktedir. Öyle görünüyor ki yaşamak
                 asıl anlamda ya duyumsamaktır ya da düşünmektir. İmdi yaşamın kendisi iyi, hoşsa; gören
                 gördüğünü, işiten işittiğini, yürüyen yürüdüğünü duyumsuyorsa; öteki durumlarda da aynı
                 şekilde bizim etkinlikte olduğumuzu duyumsadığımız bir şey varsa; dolayısıyla duyumsamakta
                 olduğumuzu duyumsuyor, düşünmekte olduğumuzu düşünüyorsak; duyumsamamız ve düşün-
                 memiz var olmamız demekse ve duyumsamak “kendi başına” hoş bir şeyse; yaşamak tercih
                 edilmesi gereken bir şeydir ve onlar için var olmak iyi, hoş olduğundan ötürü en çok iyi kişiler
                 için böyledir, erdemli kişi de dostuna karşı kendine nasıl davranıyorsa öyle davranır (Dost bir
                 başka ‘kendi’dir.).
                                                    Aristoteles (Aristoteles), Nikomakhos’a (Nikomakos) Etik
                 Sorular
                    1. Düşünmek için duyumsamanın yeterli olup olmadığını yorumlayınız.
                    2. Yapılan her eylem bilinçli midir? Örnek vererek yorumlayınız.









           14
   1   2   3   4   5   6   7   8   9