Page 22 - Biyoloji 10 - Kavram Öğretimi
P. 22
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı BİYOLOJİ 10 9
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : HÜCRE BÖLÜNMELERİ> 10.1.1. Mitoz ve Eşeysiz Üreme
Kavram : Metafaz
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarım Yapma Becerisi
Çalışmanın Adı BÖLÜNMENİN EN NET SAFHASI METAFAZ 20 dk.
Çalışmanın Amacı Metafaz evresini kavrayabilme.
Yönerge: Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.
Gelişme geriliği olan bireylere, ailesinde kromozom bozukluğu olanlara, geç yaşta çocuk sahibi olmak
isteyenlere ve Down sendromu gibi doğuştan gelen bazı kromozom hastalıkları olan pek çok kişiye
doktor kararı ile kromozom analizi yapılır. Karyotip olarak isimlendirilen kromozom analizinde, kişinin
kromozomları sayı ve şekil açısından incelenir. Karyotipler genellikle bir kan hücresi olan lenfositler
kullanılarak hazırlanır. Bu inceleme mitoz bölünmenin metafaz safhasında gerçekleştirilir. Çünkü her biri
birbirine bağlı iki kardeş kromatit taşıyan kromozomların hücrenin ekvatoruna dizilerek en net gözlendiği
evre metafaz evresidir.
Sorular:
1. Karyotip çalışması yapan bir genetikçi, metafaz evresi ile ilgili gözlemleri hakkında notlar almıştır.
Bu notlar aşağıdaki tabloda verilmiştir. Araştırmacının yaptığı çalışmada ulaşacağı sonuçları ( √ )
ulaşamayacağı sonuçları da ( X ) işareti koyarak gösteriniz.
1 Çekirdek zarı erir, çekirdekçik kaybolur.
2 Mitoz bölünmenin 2. evresidir.
3 Kromozomlar iğ ipliklerine bağlanarak ekvator bölgesine dizilir.
4 Kromozomların en net görüldüğü evredir.
5 Bu evrede her kromozomda iki kromatit bulunur.
6 Sentrozomlar kutuplara yerleşir.
7 Kromozomlar görünür hâle gelir.
8 Kardeş kromatitler birbirinden ayrılarak göçe başlar.
2. 2n=6 kromozomlu bir hücrede metafaz evresini gözlemleyen araştırmacı sizce nasıl bir hücre
görmüştür? Bu hücreyi çiziniz.
19