Page 112 - Coğfraya 10 Kavram Öğretimi Kitabı
P. 112
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 68
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı COĞRAFYA 10
4. ÜNİTE : ÇEVRE VE TOPLUM > 4.1. Afetler > 4.1.2. Afet Türleri
Kavram : Sel
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Coğrafi Sorgulama Becerisi, Harita Kullanma Becerisi
Çalışmanın Adı SEL Mİ, TAŞKIN MI? 25 dk.
Çalışmanın Amacı Sel ve taşkın kavramları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları açıklayabilme.
Gerekli Malzemeler: Etkileşimli tahta (Google Earth, HGM Küre)
Yönerge: Aşağıdaki görseli, yönlendirme metnini ve çevrim içi kaynağı dikkate alarak soruları
cevaplayınız.
Gökçe Öğretmen, Türkiye’de gerçekleşen sel ve taşkınlar sonrasında toplum içerisinde bu iki kavra-
mın karıştırıldığını gözlemlemiştir. Bu nedenle öğrencilerine sel ve taşkın kavramlarının farklılıklarını ve
benzerliklerini çevrim içi kaynaktan ve görselden yararlanarak anlatmıştır. Daha sonra öğrencilerinin
sel kavramını daha iyi anlamaları için coğrafi bilgi sistemleri ve uzaktan algılama uygulamalarından
(Google earth, HGM küre) yararlanarak öğrencilerine sorular yöneltmiştir.
Çevrim içi kaynak: https://www.ktu.edu.tr/dosyalar/havzaamenajmani_18760.pdf
GÖKTÜRK 1 UYDU GÖRÜNTÜSÜ (MİLLÎ SAVUNMA BAKANLIĞI)
BOZKURT KASTAMONU (13.08.2021)
AKARSUYUN, EĞİMİN AZ OLDUĞU
ALANLARDA YATAY YÖNDE YAYILMASI
Kabartma Uydu Görüntüsü
EĞİM FAZLA, SU AKIŞ HIZI
FAZLA, MATERYAL TAŞIMA YUKARI HAVZA
GÜCÜ FAZLA
KÜÇÜK HAVZALAR VAR, ARAZİ
VERİMLİLİĞİ DÜŞER.
Havza Sınırı
Yükseklik (m)
1700
AŞAĞI HAVZA 1000
EĞİM AZ, SU AKIŞ HIZI BÜYÜK HAVZALAR VAR, ARAZİ
YAVAŞ, MATERYAL TAŞIMA VERİMLİLİĞİ ARTAR.
GÜCÜ ZAYIF 0
Karadeniz Karadeniz
Sayısal Yükseklik Modeli Kabartma Uydu Görüntüsü
Görsel 1: Sel ve taşkın alanlarının bazı özellikleri
109