Page 114 - Coğfraya 10 Kavram Öğretimi Kitabı
P. 114
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 69
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı COĞRAFYA 10
4. ÜNİTE : ÇEVRE VE TOPLUM > 4.1. Afetler > 4.1.2. Afet Türleri
Kavram : Çığ
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Coğrafi Sorgulama Becerisi, Harita Kullanma Becerisi
Çalışmanın Adı ÇIĞ BARAJLARI 20 dk.
Çalışmanın Amacı Çığ kavramını açıklayabilme.
Gerekli Malzemeler: Etkileşimli tahta, Türkiye fiziki haritası
Yönerge: Aşağıdaki yönlendirme metnini ve görseli dikkate alarak soruları cevaplayınız.
Coğrafya öğretmeni aşağıdaki görseli etkileşimli tahta ile öğrencilerine gösterir. Görseldeki her bara-
jın üstünde bir çığ oluşum nedeninin belirtildiğini, çığ barajlarından eriyen kar sularının yüzeysel akışı
takip ederek su depolarına ulaştığını ve her su deposunun altında ise çığ kavramı ile ilgili bir cümle ve-
rildiğini söyler.
Çığ oluşum nedenleri
Eğimin fazla olması Ani sıcaklık değişimleri İnsan faaliyetleri
Çığ barajı
Eriyen kar suyu
Eriyen kar
suyu deposu
Birikmiş olan kar
Genellikle eğimli
kütleleri çeşitli Engebeli bölgelerde
yamaçlarda tabakalar etmenlerle aşağıya oluşur.
hâlinde gerçekleşir.
doğru hareket eder.
Görsel 1: Çığ barajları ve su depolarıyla çığ kavramı
Coğrafya öğretmeni daha sonra öğrencilerine “Çığ sadece bir felaket midir? Çığ fırsata dönüştürü-
lebilir mi?” sorusunu yönelterek öğrencilerinin beyin fırtınası yapmasını ister. Ardından öğrenci görüş-
lerini tahtaya yazar ve öğrencilerinden aşağıdaki soruları cevaplamalarını ister.
111