Page 114 - Coğfraya 10 Kavram Öğretimi Kitabı
P. 114

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 69
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                   COĞRAFYA 10
            4. ÜNİTE     : ÇEVRE VE TOPLUM > 4.1. Afetler > 4.1.2. Afet Türleri
            Kavram       : Çığ
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Coğrafi Sorgulama Becerisi, Harita Kullanma Becerisi

             Çalışmanın Adı                           ÇIĞ BARAJLARI                                 20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Çığ kavramını açıklayabilme.
             Gerekli Malzemeler: Etkileşimli tahta, Türkiye fiziki haritası


            Yönerge:  Aşağıdaki yönlendirme metnini ve görseli dikkate alarak soruları cevaplayınız.

            Coğrafya öğretmeni  aşağıdaki görseli etkileşimli tahta ile öğrencilerine gösterir. Görseldeki her bara-
            jın üstünde bir çığ oluşum nedeninin belirtildiğini, çığ  barajlarından eriyen kar sularının yüzeysel akışı
            takip ederek su depolarına ulaştığını ve her su deposunun altında ise çığ kavramı ile ilgili bir cümle ve-
            rildiğini söyler.


                                            Çığ oluşum nedenleri

                             Eğimin fazla olması  Ani sıcaklık değişimleri  İnsan faaliyetleri






                     Çığ barajı












                                                          Eriyen kar suyu



                      Eriyen kar
                     suyu deposu











                                                   Birikmiş olan kar
                           Genellikle eğimli
                                                   kütleleri çeşitli       Engebeli bölgelerde
                           yamaçlarda tabakalar    etmenlerle aşağıya      oluşur.
                           hâlinde gerçekleşir.
                                                   doğru hareket eder.
                          Görsel 1: Çığ barajları ve su depolarıyla çığ kavramı

            Coğrafya öğretmeni daha sonra öğrencilerine “Çığ sadece bir felaket midir? Çığ fırsata dönüştürü-
            lebilir mi?” sorusunu yönelterek öğrencilerinin beyin fırtınası yapmasını ister. Ardından öğrenci görüş-
            lerini tahtaya yazar ve öğrencilerinden aşağıdaki soruları cevaplamalarını ister.




                                                                                                   111
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119