Page 132 - Felsefe 10
P. 132

86      FELSEFE 10
                 Kavram Öğretimi
         3. ÜNİTE     : FELSEFENİN TEMEL KONULARI VE PROBLEMLERİ > 3.6. Siyaset Felsefesi > 3.6.1. Siyaset Felsefesinin Konusu ve Problemleri
         Kavram       : Devlet, İktidar, Egemenlik, Toplum, Birey
         Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
         Alan Becerileri  : Felsefi Okuryazarlık Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi

          Çalışmanın Adı                          TOPLUM OLMAK                                   30 dk.
          Çalışmanın Amacı  Siyaset felsefesini devlet, iktidar, egemenlik, toplum ve birey kavramları üzerinden analiz edebilme.
          Gerekli Malzemeler: Kalem, kâğıt, etkileşimli tahta, genel ağ.

          1. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.


           Locke’a göre insanlar doğada eşittir, dolayısıyla kimse kendi rızası dışında başka birinin otoritesi altına
           sokulamaz. İnsanlar yeryüzünde onlardan üstün bir kişilik olmaksızın, salt doğa yasalarının gereklerine
           uyarak birlikte yaşamaktayken, gönüllü olarak siyasal toplumu kurmuşlardır. Doğa hukuku, yaşam, öz-
           gürlük ve mülkiyet hakkını kurar ve korur. Bu durum ayrıca hiç kimsenin diğerinden daha fazla iktidar
           ve yetkiye sahip olamadığı, bütün iktidar ve yetkinin karşılıklı olduğu bir “eşitlik” durumudur. İnsanlar
           kendileri üzerindeki ahlaki sınırları bilebilecek yeteneğe sahip, tercihlerde bulunan, kendi hayatını yöne-
           ten bireylerdir. Doğa hâli, insanların akla dayanarak ve bir devlet otoritesine bağlı olmadan yaşadıkları
           bir dönemi temsil etmektedir. Üstelik bu dönemde insanların hayat, hürriyet ve mülkiyet gibi hakları
           da mevcuttur. Mevcut olmayan sadece dirlik ve düzenin bozulması hâlinde bunu sağlayacak bir üstün
           otorite, yani cezalandırma hakkını kullanacak merkezî bir kuvvettir. İnsanların doğa durumunda özgür,
           eşit ve barış içinde olmalarına karşın, uygar toplum durumuna geçmeye karar vermelerinin altında yatan
           sebep de buradadır. İnsanlar, siyasal toplumu oluştururken, ihtiyaç duydukları için sözleşme yapmışlar-
           dır. Bu sözleşme, devleti meydana getiren ve ona katılan kişiler arasında yapılmaktadır. Sözleşmenin
           yapılabilmesi için toplumda yeterli sayıdaki özgür insanın oy birliği gerekir. Bu durum da yasal hükû-
           metin başlangıcını oluşturmaktadır. İnsanlar, siyasal iktidarı kurarken ihtiyacı olan güçleri de ona devret-
           mektedir. Fakat bireylerin devlete itaat yükümlülüğüne karşın, devletin de bireyin doğal dönemde sahip
           olduğu özgürlüklerini koruma yükümlülüğü vardır. Dolayısıyla burada karşılıklı olarak yapılan iki ayrı
           sözleşmenin varlığından söz edilebilir. Yöneticiler yetkilerini bireylerin hak ve özgürlüklerini korumak
           için kullanmadıkları takdirde sözleşmeye aykırı davranmış olur ve bireylerin bu egemenlik haklarını geri
           alma imkânları vardır.
                            (Figen TABANLI, Thomas Hobbes ve John Locke’un Devletin Kökeni Hakkındaki Görüşleri’nden derlenmiştir.)


          1.  Locke’a göre bireyler niçin özgürlüklerini terk ederek bir iktidarın egemenliği altına girmektedir?






          2.  Metinde birey, devlet ve toplum arasında nasıl bir ilişki kurulmaktadır?






          3.  Toplum sözleşmesi görüşü, günümüz modern devlet ve insan hakları anlayışını nasıl etkilemiş
              olabilir? Açıklayınız.






          128
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137