Page 128 - Felsefe 10
P. 128
84 FELSEFE 10
Kavram Öğretimi
3. ÜNİTE : FELSEFENİN TEMEL KONULARI VE PROBLEMLERİ > 3.6. Siyaset Felsefesi > 3.6.1. Siyaset Felsefesinin Konusu ve Problemleri
Kavram : Devlet, İktidar, Egemenlik, Toplum, Birey
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Felsefi Okuryazarlık Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Çalışmanın Adı SİYASET ÜZERİNE DÜŞÜNME 30 dk.
Çalışmanın Amacı Siyaset felsefesini devlet, iktidar, egemenlik, toplum ve birey kavramları üzerinden analiz edebilme.
Gerekli Malzemeler: Kalem, kâğıt, etkileşimli tahta, genel ağ.
1. Yönerge: Aşağıdaki kavramların sizde çağrıştırdığı kelimeleri yazınız. Kesin bir doğru cevap olmadı-
ğından aklınıza gelen kelimeler arasından seçme yapmayınız. Her kavram için 30 saniye
süreniz bulunmaktadır. Bu nedenle mümkün olduğu kadar hızlı cevaplayınız. Süreniz bitti-
ğinde bütün boşlukları doldurmamış olsanız da diğer kavrama geçiniz.
Kelime İlişkilendirme Ön Test
Devlet: İktidar: Egemenlik: Toplum: Birey:
Devlet: İktidar: Egemenlik: Toplum: Birey:
Devlet: İktidar: Egemenlik: Toplum: Birey:
Devlet: İktidar: Egemenlik: Toplum: Birey:
Devlet: İktidar: Egemenlik: Toplum: Birey:
Devlet: İktidar: Egemenlik: Toplum: Birey:
Devlet: İktidar: Egemenlik: Toplum: Birey:
Devlet: İktidar: Egemenlik: Toplum: Birey:
Devlet: İktidar: Egemenlik: Toplum: Birey:
Devlet: İktidar: Egemenlik: Toplum: Birey:
2. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
Devlet, binlerce yıldır düşünürlerin inceleme alanı olmuş ve farklı aşamalarda farklı devlet tanımları orta-
ya çıkmıştır. Devlet anlayışı ve devleti oluşturan ögeler her dönem değişerek günümüze kadar gelmiştir.
Her tarihî dönemde, o dönemin şartlarına göre devlet farklı şekilde tanımlanmıştır. Devlet hakkında bir-
çok tanım yapılmasına karşın en çok kabul edilen tanım, George Jellinek (Corç Celinek)’in (1851-1911)
“üç unsur teorisi” diye bilinen teoriye göre yapılmış olan tanımdır. Buna göre en genel anlamda devlet,
“Belirli bir toprak parçası üzerinde egemen olan belirli bir insan topluluğunun oluşturmuş olduğu bir var-
lık.” olarak tanımlanmaktadır. Tanımda söz edilen “insan”, “toprak” ve “egemenlik” unsurunun üçünün de
bir arada bulunması şarttır. Toplumda iktidar olmaktan doğan gücü hiçbir baskı olmadan kullanabilmek
egemenliktir. Egemenlik meşru siyasi iktidarın yerini, siyasal gücün kullanımını ve uluslararası düzeyde
politik toplumun bağımsız statüsünü tanımlayan, kural koyanlar ile bu kurallara uyanlar arasındaki ilişkiyi
açıklayan bir kavramdır. Bu bağlamda egemenlik kavramının "iç" ve "dış" olmak üzere iki yönü vardır.
İç egemenlik, devletin kendi sınırları içerisinde tek ve mutlak iktidar olma zorunluluğunu ifade eder. Dış
egemenlik ise devletin dışarıda hiçbir devlete bağlı olmaması anlamına gelir. İktidar, genel anlamda,
başkalarının davranışlarını etkileyebilme, kontrol edebilme olanağı olarak tanımlanabilir. Bu anlamda
iktidar olgusuna sosyal hayatın çeşitli kademelerinde, her türlü grup ilişkileri içinde rastlanır; ailede, ar-
kadaş grubunda veya toplumdaki irili ufaklı bütün kuruluşlar (dernek, kulüp, sendika, siyasal parti) içinde
de iktidar olgusunu açık ve seçik olarak görmek olasıdır. Fakat bu noktada toplumun çeşitli gruplarında
görülen özel ya da sosyal iktidar ile toplumun tümünü örgütleyen, koruyan, geliştiren ve başkalarına
karşı savunan siyasi iktidarı birbirinden ayırmalıyız. Devletin iktidarı daha geniş bir alanda ve daha
güçlü denetim araçlarına sahipken birey veya toplumsal grupların iktidarı sınırlıdır. Devlet diğer iktidar
biçimlerinden farklı olarak meşru güç kullanma tekeline sahiptir. Siyasal iktidar, iktidarın kaynağı konu-
sundaki çatışmaları, bu çatışmalar ile doğan güç kullanımını, bu gücün hangi temel yasalar ile meşru
124