Page 41 - Felsefe 10
P. 41

Kavram Öğretimi 27
                                                                                       FELSEFE 10


            olarak yer bulamaz. Tutarlı olmayan bir düşüncenin doğruluğundan ve geçerliliğinden de emin olama-
            yız. Bununla ilgili de bir örnek vereyim:
            ‘Bütün insanlar duyguludur.
            Gargamel de bir insandır.
            Ancak Gargamel hiç duygulu değildir.’  diye bir önerme ortaya koyduğumda kendi kendimle çelişkiye
            düşerim. Çünkü öncül önermemde kullandığım ‘bütün’ kavramı gereği Gargamel'in de merhametli ol-
            ması gerekir. Ya ‘bütün’ kavramını kullanmamalıydım ya da tutarsızlığa düşmemek için ‘bazı’ kavramını
            kullanmalıydım. Filozof da bir düşünce ortaya koyarken, bir düşünce sistemi kurarken kavramlarla ko-
            nuşur. Dolayısıyla bu tarz çelişkilere düşmez." diyerek evrensel olma gözüne geçti Felsefe.
            “Evrensel  olma  gözüme  gelince…  Hatırlarsan  bana  bir  önceki  buluşmamızda  kıyafetimin  niçin  bu
            kadar farklı renkten oluştuğuna dair bir soru sormuştun." “Evet, cevabını hâlen merak ediyorum." dedi
            Özge. "Cevabı bu gözümde saklı sevgili Özge. Kıyafetim, yeryüzünün tüm çağlarını, tüm kültürlerini,
            tüm düşüncelerini simgeliyor. Evrenselliğin sembolüdür, senin anlayacağın. Evrensel olma gözümün
            bir yansımasıdır bu kıyafet. Bu kıyafet, evrensel olma gözümden rengini alır. Bu gözüm tüm çağları
            aşan, herkes için geçerli olan, tüm insanlığı ilgilendiren sorunlara dönüktür. Daha ziyade tüm insanlı-
            ğın düşünce mirasını esas alan, tüm insanlığın yaşamını etkileyen ve etkileyecek olan sorular sorar.
            Dolayısıyla soruları, günlük yaşamın çok dışında evrensel sorulardır. Her çağda ve her yerde her insa-
            nın kendi kendisine sorduğu, cevap aradığı soruların evrensel olmasını sağlayan gözümdür. Örneğin
            "Hangi cep telefonu markası daha iyidir?" diye sorulan bir soru yalnızca gündelik hayatı ilgilendiren ve
            yakın zamana ait bir sorudur. Bu manada evrensel değildir ancak "İyi nedir?" sorusu insanın soluk aldı-
            ğı tüm çağlarda ve mekânlarda kendisine sorduğu ve sormaya devam edeceği bir sorudur. Bu yönüyle
            de evrensel olma özelliğine sahiptir." diyerek başındaki tacın üzerinde bulunan son gözden bahsetmiş
            olan Felsefe, Özge'ye şu ana kadar öğrendiği bazı kavramları kullanarak bir etkinlik yapmasını ve
            başka bir rüyada bu etkinlik üzerine konuşacaklarını söyleyerek ortadan kayboldu. Özge "Tamam!"
            diyemeden Felsefe ortadan kaybolmuştu. "Of yaa, daha niçin her defasında nehrin kıyısında karşıma
            çıktığını soracaktım son olarak, hemen kayboldu. Neyse, belki başka rüyada sorarım. O güne kadar
            "Niçin nehir?" üzerinde kendi sorgulamamı da yaparım." diye düşünürken ansızın gözleri açıldı. Rüya-
            nın gerçekliğinden, gerçekliğin rüyasına uyanmıştı yeniden.

            1.  Metinden hareketle ortaya koyduğumuz bir bilginin tutarlılığı, o bilginin doğru olduğunu kanıtlar mı?
                Açıklayınız.








            2.  Sizce Felsefe niçin her defasında bir nehrin kıyısında Özge'nin karşısına çıkmaktadır? Nehir size
                göre neyi temsil etmektedir?









            3.  Metinde geçen özellikleri (kavramları) ortadan kaldırdığınızda felsefi düşünceden bahsetmek müm-
                kün olur mu? Nedenini belirtiniz.










                                                                                                    37
            Hazırlayan: Emir Ali ERGAT
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46