Page 36 - Felsefe 10
P. 36

23      FELSEFE 10
                 Kavram Öğretimi
         1. ÜNİTE     : FELSEFEYİ TANIMA > 1.2. Felsefi Düşünce > 1.2.2. Felsefi Düşüncenin Özellikleri
         Kavram       : Tutarlı Olma (Tutarlılık), Sorgulama
         Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
         Alan Becerileri  : Sorgulama Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi

          Çalışmanın Adı                        SORGULANAN HAYAT                                 15 dk.
          Çalışmanın Amacı  Tutarlı olma (tutarlılık) ve sorgulama kavramlarını yorumlayabilme.
          Gerekli Malzemeler: Kalem, kâğıt, etkileşimli tahta.

          Yönerge:  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.


           Sokrates’in ileri yaşına rağmen (70 yaş) Atina sokaklarında sergilediği bazı eylem ve söylemlerinden
           dolayı kendisine birtakım suçlamalarda bulunulmuş ve bu nedenle Sokrates hapse atılarak daha sonra
           idam edilmiştir. Sokrates hapishanede olduğu sırada yakın arkadaşı Kriton ve diğer arkadaşları tarafından
           haksızlığa uğradığı gerekçesiyle kendisine firar etmesi teklif edilmiş; Sokrates bu teklifi yaşadığı kent ya
           da devlet olan Atina’nın yasalarını öne sürerek kabul etmemiştir. Daha net bir ifadeyle Sokrates, yaşadığı
           kentin yasalarına bir nevi ne kadar saygılı olduğu ve aynı şekilde herkesin de yasalara karşı saygı göster-
           mesi gerektiği bağlamında kaçma fikrini kesin bir dille reddetmiştir. Bu bağlamda sorulması gereken iki
           temel soru olduğu kanaatindeyiz.

                        (Ferhat Kutluay, Sokrates: Düşünce ile Eylemlerinin Tutarsızlığı, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi)


          1.  Siz olsaydınız bu metnin devamında hangi iki soruyu sorardınız?


             1)

             2)




          2.  Tutarlı olma ve sorgulama birbirini gerekli kılar mı? Nedenini belirtiniz. (Bu soruyu cevaplarken
              aşağıdaki açıklamalardan yararlanabilirsiniz.)




















               SORGULAMA:  Bilinenin bilinmediğine yönelik  farkın-  TUTARLILIK: Düşüncelerin veya
               dalık oluşturma. Bildiğimizi sandığımız şeylerin yanlış-  davranışların ortak bir ilkeyle, dü-
               lığı, eksikliği ya da tutarsızlıklarını ortaya  koymak için   zenli  ve  uyumlu  olarak  birbirine
               sorular aracılığıyla düşünme.                       bağlanması, çelişki içermemesi.







          32
                                                                             Hazırlayan: Nursel TÜCCAR PEKSAYILIR
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41