Page 36 - Felsefe 10
P. 36
23 FELSEFE 10
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : FELSEFEYİ TANIMA > 1.2. Felsefi Düşünce > 1.2.2. Felsefi Düşüncenin Özellikleri
Kavram : Tutarlı Olma (Tutarlılık), Sorgulama
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Sorgulama Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Çalışmanın Adı SORGULANAN HAYAT 15 dk.
Çalışmanın Amacı Tutarlı olma (tutarlılık) ve sorgulama kavramlarını yorumlayabilme.
Gerekli Malzemeler: Kalem, kâğıt, etkileşimli tahta.
Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
Sokrates’in ileri yaşına rağmen (70 yaş) Atina sokaklarında sergilediği bazı eylem ve söylemlerinden
dolayı kendisine birtakım suçlamalarda bulunulmuş ve bu nedenle Sokrates hapse atılarak daha sonra
idam edilmiştir. Sokrates hapishanede olduğu sırada yakın arkadaşı Kriton ve diğer arkadaşları tarafından
haksızlığa uğradığı gerekçesiyle kendisine firar etmesi teklif edilmiş; Sokrates bu teklifi yaşadığı kent ya
da devlet olan Atina’nın yasalarını öne sürerek kabul etmemiştir. Daha net bir ifadeyle Sokrates, yaşadığı
kentin yasalarına bir nevi ne kadar saygılı olduğu ve aynı şekilde herkesin de yasalara karşı saygı göster-
mesi gerektiği bağlamında kaçma fikrini kesin bir dille reddetmiştir. Bu bağlamda sorulması gereken iki
temel soru olduğu kanaatindeyiz.
(Ferhat Kutluay, Sokrates: Düşünce ile Eylemlerinin Tutarsızlığı, OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi)
1. Siz olsaydınız bu metnin devamında hangi iki soruyu sorardınız?
1)
2)
2. Tutarlı olma ve sorgulama birbirini gerekli kılar mı? Nedenini belirtiniz. (Bu soruyu cevaplarken
aşağıdaki açıklamalardan yararlanabilirsiniz.)
SORGULAMA: Bilinenin bilinmediğine yönelik farkın- TUTARLILIK: Düşüncelerin veya
dalık oluşturma. Bildiğimizi sandığımız şeylerin yanlış- davranışların ortak bir ilkeyle, dü-
lığı, eksikliği ya da tutarsızlıklarını ortaya koymak için zenli ve uyumlu olarak birbirine
sorular aracılığıyla düşünme. bağlanması, çelişki içermemesi.
32
Hazırlayan: Nursel TÜCCAR PEKSAYILIR