Page 128 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 128
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
64 MATEMATİK 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
3. ÜNİTE : GEOMETRİ > Uzay Geometri > Katı Cisimler
Kavram : Dik Piramit
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı ÇATI 20 dk.
Çalışmanın Amacı Dik piramit kavramını tanımlayabilme.
1. Yönerge: Verilen bilgilere ve şekillere göre aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
Aslı, oynadığı bir bilgisayar oyununda yer alan sanal bir şehre çeşitli binalar inşa etmektedir. Bu binalar
arasında yer alan kuleler için çatılar seçecektir. Seçebileceği çatılar aşağıdaki şekillerde gösterildiği gibi
kapalı, çok yüzlü cisimlerden oluşmaktadır.
Şekil 1 Şekil 2 Şekil 3 Şekil 4 Şekil 5
Şekil 6 Şekil 7 Şekil 8 Şekil 9 Şekil 10
1. Aslı’nın seçmiş olduğu çatının tabanının çokgenden ve diğer yüzleri bir noktada kesişen üçgenler-
den oluştuğu bilinmektedir. Buna göre Aslı’nın seçebileceği çatıların yukarıdaki şekillerden hangileri
olabileceğini yazınız.
2. 1. soruda belirlediğiniz çatılara ait üçgenlerin kesiştikleri köşe noktaya tepe noktası (T) denilmekte-
dir.
Buna göre tepe noktasının var olduğunu düşündüğünüz şekillerin üzerinde T noktasını gösteriniz.
Aslı’nın seçebileceği çatılar, üç boyutlu çok yüzlü cisimlerden biri olan "piramid"e örnektir. Buna göre
"piramit" kavramını tanımlayınız.
Piramit:
3. Piramitler, tabanı oluşturan çokgenler ile isimlendirilmektedir. Örneğin piramidin tabanı üçgen ise
üçgen piramit, tabanı beşgen ise beşgen piramit adını almaktadır. Bu bilgiden hareketle Aslı’nın
seçebileceği çatılar arasından piramit olarak belirlediğiniz şekilleri nasıl isimlendirirsiniz? Verilen
boşluğa piramit olarak belirlediğiniz çatıların isimlerini yazınız (Şekil 1, Şekil 4 ve Şekil 5’teki çok
yüzlülerin tabanları karedir.).
126