Page 31 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 31

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 14
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                  MATEMATİK 10
            1. ÜNİTE     : VERİ, SAYMA VE OLASILIK > Sayma ve Olasılık > Basit Olayların Olasılıkları
            Kavram       : Olasılık
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                            BİR İHTİMAL                                  20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Olasılık kavramını ifade edebilme.

            1. Yönerge: Aşağıda verilen metni okuyunuz ve boşlukları doldurunuz.
            Farkına varmasak da günlük hayatta olasılık, ihtimal gibi kelimeleri sıkça kullanırız. Örneğin
             •  Çok zor bir sınava girdiğimizde “Sanırım sınavdan geçme ihtimalim sıfır.” düşüncesi,
             •  İki seçenekli bir soruyu emin olmadan yanıtlayan bir öğrencinin “Ne de olsa doğru cevabı tutturma
                olasılığım %50.” demesi,
             •  Birbirlerine denk güçte iki takımın karşılaşması ile ilgili yorum yapan kişinin “bu gerçekten üç ihti-
                malli bir maç.” demesi,

             •  Bir öğretmenin rastgele bir üçgen çizmesi istenen bir öğrenciye çizeceği üçgenin açılarına göre
                 1
                 3   olasılıkla geniş açılı bir üçgen olacağını söylemesi,
             •  Her gün çorba olarak sadece mercimek çorbası çıkan lokantada çorba isteyen bir müşterinin ma-
                sasına mercimek çorbası gelmesi ihtimalinin %100 olması.
            Bazen de hayatta hemen karar verebileceğimiz ölçüde kolay olmayan olaylar karşımıza çıkar. Bu olay-
            ların değerlendirmesini yaparken de olasılıktan faydalanırız. Mesela ev alacak bir kişinin fiyat ve özellik-
            leri açısından eş değer olan 3 ü A sokağında ve 2 si B sokağında bulunan evler arasından seçeceği bir
            evin A sokağında olma olasılığı   3   olduğu için kişinin A sokağında oturma ihtimalinin yüksek olmasını
                                         5
            düşünmesi bunlardan bazılarıdır.
            Verilen örneklerde çeşitli olaylar ve bu olayların gerçekleşme ve gerçekleşmeme durumunun matema-
            tiksel değeri yüzde şeklinde ya da bir basit kesir ile ifade edilmiştir.




            Yukarıdaki verilen bilgilerden hareketle “olasılık” kavramını açıklayınız.


                Olasılık:


             Örneğin iki seçenekli bir soruyu rastgele yanıtlayan bir öğrencinin verebileceği cevaplar toplam 2 tane-
             dir, doğru cevap ise 1 tanedir. Bu durumda öğrencinin doğru cevabı tutturma olasılığı %50 ye karşılık
             gelen   1   kesrine eşittir.
                   2

            2. Yönerge: Tablodaki ifadelerin olasılık değerlerinin hesaplanmasının "doğru" ya da "yanlış" oldukları
                        karşılarına yazılmıştır. Buna göre aşağıdaki tabloyu inceleyiniz.

                                                İfadeler                                 Doğru/Yanlış

                                                                             1
                 Hilesiz bir zarın havaya atılması deneyinde zarın 1 gelme olasılığı     dir.  Doğru
                                                                             6
                                                                       4
                 3 mavi, 4 yeşil kalem arasından yeşil kalem seçme olasılığı       tür.     Yanlış
                                                                       3
                     = {              ,   ü  ,           ,           ,             }  kümesinden seçilen bir elemanın
                                   2                                                        Doğru
                 çiçek olma olasılığı   tir.
                                   5
                 2 top, 1 oyuncak araba ve 4 balonu olan çocuğun oyuncakları arasından seçe-
                                                    7                                       Yanlış
                 ceği bir oyuncağın balon olma olasılığı   dir.
                                                    4

                                                                                                    29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36