Page 100 - Kimya 10| Kavram Öğretimi Kitabı
P. 100
60 KİMYA 11
3. ÜNİTE : SIVI ÇÖZELTİLER VE ÇÖZÜNÜRLÜK> > 3. 4.Çözünürlük>3.4.1. Çözeltileri Çözünürlük Kavramı Temelinde Sınıflandırma
Kavram : Çözünürlüğe Göre Çözeltiler
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarım Yapma Becerisi
Çalışmanın Adı DOYDUN MU? 10 dk.
Çalışmanın Amacı Çözünürlüğe göre çözelti türlerini sınıflandırabilme.
Yönerge: Aşağıdaki bilgi kutusundan ve metafordan yararlanarak soruları cevaplayınız.
BİLGİ KUTUSU
Bir çözeltide belli bir sıcaklıkta çözünebileceğinden daha az madde çözünmüş ise “doymamış
çözelti” olur. Bu tür çözeltilere çözünen madde ilave edilirse daha fazla madde çözünebilir.
Belli bir sıcaklıkta bir çözücüde, çözünebilen kadar madde çözünmüş ise, bu tip çözeltilere “doy-
muş çözeltiler” denir.
Şartlar değiştirilerek, bir çözücüde çözünebilenden daha fazla madde çözünmüş ise bu tip çözel-
tilere “aşırı doymuş çözeltiler” denir.” Aşırı doygunluk hâli kararsız hâl olup çözeltiyi aşırı doygun
hâle getiren faktörler ortadan kaldırılırsa çözelti tekrar doygun hâle döner. Şerbet aşırı doymuş
çözeltiye örnektir.
Anne ya uçak dedin araba
Annecim daha doymadım 6 Annecim ellerine sağlık şimdi dedin yirmi kaşık yedirdin
kaşık bile olmadı. Açım hâlâ! doydum işte. Tam on kaşık bana. Şiştim işte az sonra
yedim. kusacağım.
Görsel 1: Yemek yiyen bebek Görsel 2: Yemeğini bitirmiş bebek Görsel 3: Yemek istemeyen bebek
1. Görselde bir metafor yapılmıştır. Bu metaforda sekiz aylık bir bebeğin beslenmesini çözeltiye ben-
zeterek boşlukları doldurunuz.
Sekiz aylık bebek bir öğünde on kaşık yerse olur. Altı kaşık yiyen bebek
olur. Zorlayarak yirmi kaşık yiyen bebek olur. Bir süre
sonra fazla yediği mamayı kusar.
98