Page 16 - Mantık 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 16

8
                                                                                       MANTIK 11

            1. ÜNİTE     : MANTIĞA GİRİŞ > Doğru Düşünme > Akıl Yürütmede Kullanılan Temel Terimler
            Kavram       : Tutarlılık-Tutarsızlık
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Mantıksal Kavram ve Bilgi Edinimi Becerisi, Sorgulama Becerisi

             Çalışmanın Adı                  TUTARLI OLMAK YA DA OLMAMAK                            15 dk.
             Çalışmanın Amacı  Tutarlılık ve tutarsızlık kavramlarını açıklayabilme.

            Yönerge: Aşağıda kare kodu ve linki verilen yazıyı inceleyiniz. Romen rakamları ve sol sütunda verilen
                     video oyunlarının olumlu etkileri ile sağ sütunda harf ile verilen olumsuz etkilerini zıt görüşler
                     açısından eşleştirerek parantez içine doğru harfi yazınız. Ardından verilen soruları yanıtlayınız.


                     https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/video-oyunlari-faydali-mi-zararli-mi


                               Olumlu Etkiler                            Olumsuz Etkiler
                                                           a) Bazı oyunlar sosyal yaşantımızı olumsuz yönde
                  I.  Video oyunu oynayan kişilerin bir nesnenin   etkileyebiliyor. Bu oyunlardaki şiddet tepkilerinin
                   görüntüsü ve konumu arasında ilişki kurma ve   ödüllendirilmesinin, hem empati gibi sosyal becerilerin
             (  )  çok sayıda uyarıcı arasında dikkatini önemli   zayıflamasına neden olduğu hem de sadece şiddete
                   olana yönlendirme becerisinin geliştiğini gösteren   meyilli olan bireylerin değil diğer kişilerin de günlük
                   araştırmalar da var.                      yaşamda daha agresif tavırlar sergilemesine yol açtığı
                                                             düşünülüyor.
                 II.  Video oyunu oynamanın bilişsel becerileri
                   geliştirmesinin nedeni, beynimizin sahip olduğu
                   “nöroplastisite” becerisi. Örneğin oyun oynar-  b) Çevredeki birden fazla uyarana duyarlı hâle gelmenin
                   ken takıldığımız bir bölümü çoğunlukla birkaç   zamanla günlük yaşamda odaklanma sorunlarına
                   tekrardan sonra rahat bir şekilde geçebiliyoruz.   neden olduğunu belirtiyor. Örneğin ders sırasında dik-
             (  )
                   Çünkü her denemede beynimizde sinir hücreleri   katimiz istemesek de etraftaki uyaranlara kayabiliyor.
                   arasında oluşan sinaps bağlantıları güçleniyor.   Bu yüzden sadece öğretmene odaklanma konusunda
                   Böylece beynimizde deneyimle meydana gelen   zorlanıyoruz.
                   gelişim, daha önce zorlandığımız problemleri
                   rahatlıkla çözmemizi sağlıyor.
                 III.  Video oyunlarının sosyal açıdan da bazı fay-  c)  Oyun esnasında sürekli değişen uyaranlar ve başarılı
                    daları var. Örneğin grupla oynanan oyunlarda
                                                             olma isteği gibi etkiler beyinde dopamin salgılanması-
                    aynı takımda oynayan üyeler arasında ortaya
                                                             na neden oluyor. Bu da bağımlılık sürecinde etkin rol
                    çıkan yardımlaşma ve destek davranışı sosyal   oynayan ödül merkezini harekete geçiyor. Uzun süre
             (  )   becerilerin gelişmesini sağlıyor. Aynı zamanda   video oyunu oynandığında ise beyinde dopamine olan
                    bu oyunlar dünyanın birçok yerinden dil, din, cin-  hassasiyet azalıyor. Bu durumda daha fazla oyun oy-
                    siyet hatta sosyoekonomik durum gözetmeksizin
                                                             nama ve oyundan kopamama gibi bağımlılık belirtileri
                    birçok oyuncunun bir araya gelmesine imkân
                                                             ortaya çıkmaya başlıyor.
                    tanıyor.
            Sorular:

            1.  Eşleştirilen açıklamalarda karşılıklı tutarsızlık oluşmasının nedenlerini yazınız.




            2.  Tabloda verilen video oyunlarının olumlu veya olumsuz etkileri ile tutarlı veya tutarsız olabilecek
                örnekleri yazınız.




            3.  Tutarsızlığın bir konu hakkındaki açıklamaları ya da somut hayat deneyimlerini nasıl etkileyebile-
                ceğini değerlendiriniz.





                                                                                                    13
             Hazırlayan: Haydar Sinan KOLUAÇIK
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21