Page 16 - Mantık 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 16
8
MANTIK 11
1. ÜNİTE : MANTIĞA GİRİŞ > Doğru Düşünme > Akıl Yürütmede Kullanılan Temel Terimler
Kavram : Tutarlılık-Tutarsızlık
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Mantıksal Kavram ve Bilgi Edinimi Becerisi, Sorgulama Becerisi
Çalışmanın Adı TUTARLI OLMAK YA DA OLMAMAK 15 dk.
Çalışmanın Amacı Tutarlılık ve tutarsızlık kavramlarını açıklayabilme.
Yönerge: Aşağıda kare kodu ve linki verilen yazıyı inceleyiniz. Romen rakamları ve sol sütunda verilen
video oyunlarının olumlu etkileri ile sağ sütunda harf ile verilen olumsuz etkilerini zıt görüşler
açısından eşleştirerek parantez içine doğru harfi yazınız. Ardından verilen soruları yanıtlayınız.
https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/video-oyunlari-faydali-mi-zararli-mi
Olumlu Etkiler Olumsuz Etkiler
a) Bazı oyunlar sosyal yaşantımızı olumsuz yönde
I. Video oyunu oynayan kişilerin bir nesnenin etkileyebiliyor. Bu oyunlardaki şiddet tepkilerinin
görüntüsü ve konumu arasında ilişki kurma ve ödüllendirilmesinin, hem empati gibi sosyal becerilerin
( ) çok sayıda uyarıcı arasında dikkatini önemli zayıflamasına neden olduğu hem de sadece şiddete
olana yönlendirme becerisinin geliştiğini gösteren meyilli olan bireylerin değil diğer kişilerin de günlük
araştırmalar da var. yaşamda daha agresif tavırlar sergilemesine yol açtığı
düşünülüyor.
II. Video oyunu oynamanın bilişsel becerileri
geliştirmesinin nedeni, beynimizin sahip olduğu
“nöroplastisite” becerisi. Örneğin oyun oynar- b) Çevredeki birden fazla uyarana duyarlı hâle gelmenin
ken takıldığımız bir bölümü çoğunlukla birkaç zamanla günlük yaşamda odaklanma sorunlarına
tekrardan sonra rahat bir şekilde geçebiliyoruz. neden olduğunu belirtiyor. Örneğin ders sırasında dik-
( )
Çünkü her denemede beynimizde sinir hücreleri katimiz istemesek de etraftaki uyaranlara kayabiliyor.
arasında oluşan sinaps bağlantıları güçleniyor. Bu yüzden sadece öğretmene odaklanma konusunda
Böylece beynimizde deneyimle meydana gelen zorlanıyoruz.
gelişim, daha önce zorlandığımız problemleri
rahatlıkla çözmemizi sağlıyor.
III. Video oyunlarının sosyal açıdan da bazı fay- c) Oyun esnasında sürekli değişen uyaranlar ve başarılı
daları var. Örneğin grupla oynanan oyunlarda
olma isteği gibi etkiler beyinde dopamin salgılanması-
aynı takımda oynayan üyeler arasında ortaya
na neden oluyor. Bu da bağımlılık sürecinde etkin rol
çıkan yardımlaşma ve destek davranışı sosyal oynayan ödül merkezini harekete geçiyor. Uzun süre
( ) becerilerin gelişmesini sağlıyor. Aynı zamanda video oyunu oynandığında ise beyinde dopamine olan
bu oyunlar dünyanın birçok yerinden dil, din, cin- hassasiyet azalıyor. Bu durumda daha fazla oyun oy-
siyet hatta sosyoekonomik durum gözetmeksizin
nama ve oyundan kopamama gibi bağımlılık belirtileri
birçok oyuncunun bir araya gelmesine imkân
ortaya çıkmaya başlıyor.
tanıyor.
Sorular:
1. Eşleştirilen açıklamalarda karşılıklı tutarsızlık oluşmasının nedenlerini yazınız.
2. Tabloda verilen video oyunlarının olumlu veya olumsuz etkileri ile tutarlı veya tutarsız olabilecek
örnekleri yazınız.
3. Tutarsızlığın bir konu hakkındaki açıklamaları ya da somut hayat deneyimlerini nasıl etkileyebile-
ceğini değerlendiriniz.
13
Hazırlayan: Haydar Sinan KOLUAÇIK