Page 60 - Mantık 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 60
44
MANTIK 11
4. ÜNİTE : SEMBOLİK MANTIK > Önermeler Mantığı
Kavram : De Morgan Kuralları
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarımda Bulunma Becerisi, Akıl Yürütme Becerisi
Çalışmanın Adı DE MORGAN OYNUYORUM 20 dk.
Çalışmanın Amacı De Morgan kurallarını anlayabilme.
Yönerge: De Morgan oyununun kurallarına göre hareket edip ilgili soruları yanıtlayınız.
De Morgan Oyununun Kuralları
1. Bir bileşik önermenin değillenmesi alınmışsa parantez kaldırılacaktır. Parantezin dışındaki değil-
leme dağılma özelliği olarak önermelere tek tek uygulanacaktır.
2. Bileşik önermenin eklemi eş değeri ile değiştirilecektir.
(7 çift sayı veya 5-2=1 değildir.) bileşik önermesinin De Morgan oyununda eş değeri şu şekildedir:
1. Aşama: Önermenin parantezi açılır, önermelerin tek tek değili alınır. Değilleme sonucunda
(7 çift sayı değildir veya 5-2=1 değildir.) hâline gelir.
2. Aşama: Parantez içindeki önerme ekleminin tersi alınır.
(7 çift sayı değildir ve 5-2=1 değildir.)
Sonuç: 7 çift sayı veya 5-2=1 değildir önermesinin eş değeri (7 çift sayı değildir ve 5-2=1 değildir.)
olacaktır.
Sorular:
1. Ahmet ve Mehmet çalışkan değildir. ≡
2. ~(~p V ~q) ≡
3. ~(p Ʌ~q) ≡
4. 5 veya 8 karmaşık sayı değildir. ≡
57
Hazırlayan: Hakan KOÇER