Page 60 - Mantık 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 60

44
                                                                                       MANTIK 11

            4. ÜNİTE     : SEMBOLİK MANTIK > Önermeler Mantığı
            Kavram       : De Morgan Kuralları
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Çıkarımda Bulunma Becerisi, Akıl Yürütme Becerisi

             Çalışmanın Adı                     DE MORGAN OYNUYORUM                                 20 dk.
             Çalışmanın Amacı  De Morgan kurallarını anlayabilme.


            Yönerge: De Morgan oyununun kurallarına göre hareket edip ilgili soruları yanıtlayınız.


              De Morgan Oyununun Kuralları
              1.  Bir bileşik önermenin değillenmesi alınmışsa parantez kaldırılacaktır. Parantezin dışındaki değil-
                 leme dağılma özelliği olarak önermelere tek tek uygulanacaktır.
              2.  Bileşik önermenin eklemi eş değeri ile değiştirilecektir.




             (7 çift sayı veya 5-2=1 değildir.) bileşik önermesinin De Morgan oyununda eş değeri şu şekildedir:

             1. Aşama: Önermenin parantezi açılır, önermelerin tek tek değili alınır. Değilleme sonucunda

                       (7 çift sayı değildir veya 5-2=1 değildir.) hâline gelir.

             2. Aşama: Parantez içindeki önerme ekleminin tersi alınır.

                       (7 çift sayı değildir ve 5-2=1 değildir.)

             Sonuç: 7 çift sayı veya 5-2=1 değildir önermesinin eş değeri (7 çift sayı değildir ve 5-2=1 değildir.)
                     olacaktır.






            Sorular:


            1.  Ahmet ve Mehmet çalışkan değildir. ≡



            2.  ~(~p V ~q)  ≡





            3.  ~(p Ʌ~q)  ≡



            4.  5 veya 8 karmaşık sayı değildir. ≡









                                                                                                    57
            Hazırlayan: Hakan KOÇER
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65