Page 65 - Mantık 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 65
49 MANTIK 11
4. ÜNİTE : SEMBOLİK MANTIK > Çok Değerli Mantık
Kavram : Bulanık Mantık
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Sorgulama Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Çalışmanın Adı AZ İLE ÇOK ARASINDA BİRAZ AZ BİRAZ ÇOK 15 dk.
Çalışmanın Amacı İki değerli mantık dışında çok değerli mantık sistemleri olduğunu fark edebilme.
Yönerge: Aşağıdaki bilgi notundan ve bulanık mantık prensiplerine göre kurgulanan program tablosun-
dan hareketle ilgili soruları cevaplayınız.
Program Kirlilik Bulaşık Yıkama Yıkama
Bilgi Notu Numarası Derecesi Cinsi Süresi Derecesi
Klasik mantıkta önermenin değeri hakkın- 1 Az Hassas 40 dk. 40
da iki seçenekli bir değer anlayışı vardır.
2 Az Karışık 50 dk. 45
Bulanık mantıkta önermenin doğruluğu
ikiden fazla değer alabilmektedir. Örneğin 3 Az Yoğun 60 dk. 50
bulaşığın durumu hakkındaki bir önerme,
4 Orta Hassas 45 dk. 45
klasik mantık yoluyla kirli veya temiz olarak
nitelenirken bulanık mantıkta az kirli, kirli, 5 Orta Karışık 55 dk. 50
çok kirli veya az temiz, temiz, çok temiz 6 Orta Yoğun 65 dk. 55
gibi ikiden fazla ve ara değerlerle ifade edi-
lebilmektedir. Böylelikle önerme hakkında 7 Çok Hassas 50 dk. 50
gerçeğe yakın olduğu düşünülen doğru, 8 Çok Karışık 60 dk. 60
güvenilir sonuçlara ulaşmak mümkün hâle
9 Çok Yoğun 70 dk. 70
gelmektedir.
Bulaşık Makinesi Programı Tablosu
Sorular:
1. Tabloda 1, 5 ve 9. satırlardaki kirlilik derecesiyle bulaşık cinsine ait değerleri diğer satırlardaki
değerlerle karşılaştırınız. Yanıtınızı önerme yoluyla ifade ediniz.
2. Tabloda derece, cins ve süre şeklinde başlıkların birden çok olmasının nedeni neler olabilir? Açık-
layınız.
a) Bulaşık makinesi derece, cins, süre gibi başlıklardan yalnızca birisine göre programlanıp
çalıştırılırsa hangi sonuçlarla karşılaşılabilir? Açıklayınız.
b) Rastgele programlamanın getirdiği sonuçlardan yola çıkarak bulanık mantığın nasıl bir ihtiya-
cın sonucu olarak ortaya çıkmış olabileceğini değerlendiriniz.
62
Hazırlayan: Rukiye GÜNDOĞDU AVCI