Page 4 - Mantık | 3.Ünite
P. 4

kavram şemasını  nceleyerek




































               D l n Görevler
               Herhang  b r n yet n açığa vurulmasına, dolayısıyla b r z h nden başka b r z hne aktarılmasına yarayan
          b r  şaretler s stem  d ye tanımlayab leceğ m z d l, h ç şüphes z pek çeş tl  görevler  olan son derece  nce ve
          karmaşık b r alet. Gerç  genel olarak herhang  b r n yet n açığa  vurulması veya başkalarına  let lmes  söz
          konusu  ama  açığa  vurulması  veya  başkalarına   let lmes    stenen  şeyler,  yan   n yetler  pek  çeş tl
          olab leceğ nden, d l n kullanılma amaçları veya görevler  de değ ş k olab l r.
                Oysa her bağlamda bell  b r d lsel dey m n hang  n yet veya amaçla kullanılmış olab leceğ n  b lmek
         veya sezmek şarttır. Bazen aynı dey m b rden fazla amaçla da kullanılab lm ş olab l r ancak bunlar arasından
         asıl amacın hang s  olduğunu anlayıp çıkarab lmek gerek r. D l n tek amaçla kullanılmadığı; b r çok görev
         yüklend ğ  doğrudur.
                D l yardımıyla  nanç, düşünce, tasarı, d lek ve  stekler m z   başkalarına b ld rd ğ m z g b  bazı duygu
         veya tutumlarımızı açığa vurur, hatta bazı  stekler m z n yer ne get r lmes n  sağlarız. (D l n ne g b   şlerde
         kullanıldığını gel ş güzel, s stems z b r şek lde araştıracak olursak,  lk akla gelen  şler arasında şunları
         sayab l r z: Em r vermek, herhang  b r nesney  veya durumu tasv r etmek, b r olayın nasıl olup b tt ğ n
         anlatmak,  ler de olab lecek şeyler üzer nde tahm nler yürütmek, b r varsayım ortaya atmak, herhang  b r
         sanat eser n , b r f kr  veya görüşü eleşt rmek, tartışmak, övmek, yermek, hakaret etmek, b r ş  r okumak,
         h kâye anlatmak, b r p yes  oynamak, b lmece çözmek, fıkra anlatmak, b r ar tmet k sorusunu çözmek, b r
         d lden başka b r d le çev r  yapmak, soru sormak, selam vermek, hatır sormak, yalvarmak, yakınmak, dua
         etmek g b .)
                   D l n şu anda aklımıza gelmeyen daha b rçok  şlerde  kullanıldığı da göz  önünde tutulacak olursa d l n
         üzer ne aldığı görevler n  lk bakışta sanıldığından  da çok ve karmaşık olduğu anlaşılır.

                                                                              (H. Batuhan, T. Grünberg, S. Eyüboğlu, Modern Mantık, s.9-10)
   1   2   3   4   5   6   7   8   9